Tässä on aito Pyhimys-Volvo – Roger Mooren entinen menopeli tuodaan näytille Essenin Techno-Classicaan

Hiljattain edesmennyt Roger Moore tunnetaan 1970- ja 1980-lukujen James Bondina, mutta hän saavutti jo 1960-luvulla mainetta Pyhimys-televisiosarjan Simon Templarina. Seikkailijahahmon alle kaavailtiin ensin Jaguar E-Typeä, mutta sellaista ei herunut tehtaalta. Niinpä tuotantoryhmä päätyi lopulta astetta edullisempaan Volvo P1800:aan, mikä oli varsinainen onnenpotku ruotsalaismerkille. Moore ehti kurvailla TV-sarjassa valkoisella coupélla melkein koko 1960-luvun ajan, mikä nosti auton tunnettuuden aivan uusiin sfääreihin ja antoi sille Pyhimys-Volvon lempinimen.

Moore sai todellisessakin elämässä alleen valkoisen 1800 S:n, joka valmistui Ruotsin Torslandan tehtaalta loppuvuodesta 1966. Se rekisteröitiin tähden nimiin helmikuussa 1967, ja samaa autoa käytettiin myös TV-sarjan kuvauksissa. ST 1 -kilvet tulivat tietysti Simon Templarin nimikirjaimista, ja tätä autoa hyödynnettiin sarjassa aina vuoteen 1969 asti, kunnes se lopulta päättyi seitsemän tuotantovuoden jälkeen.





Myöhemmin Moore myi Pyhimys-Volvonsa toiselle näyttelijälle, eli vuoden 1964 Bond-leffa Goldfingerissä Mr. Soloa esittäneelle Martin Bensonille. Hänen jälkeensä autolla ehti olla useita omistajia, kunnes Volvo entisöitiin 2000-luvun alkupuolella huolellisesti lähes alkuperäistä vastaavaan kuntoon. Siinä on esimerkiksi jäljellä vielä kojelautaan kiinnitetty lämpömittari ja sisustan erillinen tuuletin, joka helpotti näyttelijöiden oloa studiossa tehtyjen kuvausten aikana.

Autoa pääsee ihailemaan tämän kuun lopulla Saksan Essenissä järjestettävässä Techno-Classicassa, joka kuuluu Euroopan suurimpiin klassikkoautonäyttelyihin. 1800 S kaunistaa siellä Volvo Cars Heritagen osastoa, jolla voi ihailla toistakin Pyhimys-Volvoa. Sillä ei ole TV-sarjaan liittyvää historiaa, mutta nykyinen omistaja on varsin maineikas. Tämä auto kuuluu nimittäin Volvon nykyiselle toimitusjohtajalle, eli Håkan Samuelssonille.

Samuelssonkin on kuulemma fanittanut Pyhimystä jo 1960-luvulta lähtien, ja niinpä Mooren entinen auto hankittiin ruotsalaismerkin kokoelmiin muutama vuosi sitten. Sitä ei ole kuitenkaan tuotu vielä suuren yleisön nähtäville mihinkään Euroopan klassikkoautonäyttelyyn, joten Essenin Techno-Classican yleisö saa kunnian todistaa ensimmäistä kertaa aidon Pyhimys-Volvon paluuta julkisuuden valokeilaan.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...