Tässä ”museoautossa” yhdistyy hienosti historia ja nykyaika – Alfaholicsin Giulia GTA-R 300:ssa on täysin hiilikuituinen kori

Porsche-spesialisti Singer on tullut tunnetuksi klassisen näköisistä 911:stään, joissa käytetään todellisuudessa hiilikuitukoria ja modernia tekniikkaa. Nyt brittiläinen Alfaholics soveltaa samaa reseptiä 1960- ja 1970-lukujen kauneimpien coupéiden joukkoon lukeutuvaan Alfa Romeo Giuliaan.

Maailman johtaviin spesialisteihin klassisten Alfojen osalta kuuluva firma julkaisi kuvat klassikkocoupén hiilikuituversion paljaasta korikehikosta. Kevytmateriaalista leivottua koria käytetään Alfaholicsin uudessa GTA-R 300 -mallissa, jossa painoa pitäisi säästyä korin osalta yli 70 kiloa teräskoriseen GTA-R:ään verrattuna. Valmiin auton luvataan puolestaan olevan 38 kiloa kevyempi kuin malliston tämänhetkinen huippuversio, joka tottelee GTA-R 290 -nimeä.

Siinä käytettiin jo hiilikuituisia ovia, konepeltiä ja takaluukun kantta, mutta kori oli edelleen perinteisesti teräksestä. Uuden GTA-R 300:n lopulliseksi painoksi kerrotaan alle 800 kiloa, jolloin teho-painosuhteen pitäisi olla hitusen yli 300 hevosvoimaa tonnia kohti. Tästä juontuu myös auton GTA-R 300 -nimi. Hiilikuitukori ei jää Alfaholicsin luomuksen ainoaksi high tech -piirteeksi. Autossa hyödynnetään lisäksi firman uusinta Ultraleggera-jousitusta, jonka komponentit on tehty billet-titaanista.

Sekin on perinteistä jousitusta kevyempi, jaa lisäksi uusi ratkaisu mahdollistaa entistä paremman jousitusgeometrian. Voimanlähteenä toimii alkuperäisen Giulian kaltainen Twin Spark -nelonen, jonka iskutilavuus porataan kuitenkin 2,3 litraan. Huipputehoa pitäisi irrota 240 heppaa 7000 kierroksen kohdalla, joten soundit lienevät melko kireät. Hiilikuitukorisen uusioklassikon hinnasta ei ole vielä annettu tietoja, mutta auto on varmasti kaikkea muuta kuin halpaa hupia. Jo GTA-R 290 maksaa nimittäin noin 240 000 puntaa, eli lähes 270 000 euroa.

Suosittelemme

Alfa Romeo toi äskettäin legendaarisen GTA-tunnuksen takaisin nykyisen Giulia Quadrifoglion pohjalta tehdyn erikoismallin perässä. Monet fanit lienevät kuitenkin sitä mieltä, että Alfaholicsin GTA-R 300 on paljon lähempänä alkuperäisen GTA:n ideaa, joka oli moottoriurheiluunkin sopiva kevennetty sporttinen erikoismalli.

LähdeCarscoops

Lue lisää