Tässä ”museoautossa” yhdistyy hienosti historia ja nykyaika – Alfaholicsin Giulia GTA-R 300:ssa on täysin hiilikuituinen kori

Porsche-spesialisti Singer on tullut tunnetuksi klassisen näköisistä 911:stään, joissa käytetään todellisuudessa hiilikuitukoria ja modernia tekniikkaa. Nyt brittiläinen Alfaholics soveltaa samaa reseptiä 1960- ja 1970-lukujen kauneimpien coupéiden joukkoon lukeutuvaan Alfa Romeo Giuliaan.

Maailman johtaviin spesialisteihin klassisten Alfojen osalta kuuluva firma julkaisi kuvat klassikkocoupén hiilikuituversion paljaasta korikehikosta. Kevytmateriaalista leivottua koria käytetään Alfaholicsin uudessa GTA-R 300 -mallissa, jossa painoa pitäisi säästyä korin osalta yli 70 kiloa teräskoriseen GTA-R:ään verrattuna. Valmiin auton luvataan puolestaan olevan 38 kiloa kevyempi kuin malliston tämänhetkinen huippuversio, joka tottelee GTA-R 290 -nimeä.


Siinä käytettiin jo hiilikuituisia ovia, konepeltiä ja takaluukun kantta, mutta kori oli edelleen perinteisesti teräksestä. Uuden GTA-R 300:n lopulliseksi painoksi kerrotaan alle 800 kiloa, jolloin teho-painosuhteen pitäisi olla hitusen yli 300 hevosvoimaa tonnia kohti. Tästä juontuu myös auton GTA-R 300 -nimi. Hiilikuitukori ei jää Alfaholicsin luomuksen ainoaksi high tech -piirteeksi. Autossa hyödynnetään lisäksi firman uusinta Ultraleggera-jousitusta, jonka komponentit on tehty billet-titaanista.

Sekin on perinteistä jousitusta kevyempi, jaa lisäksi uusi ratkaisu mahdollistaa entistä paremman jousitusgeometrian. Voimanlähteenä toimii alkuperäisen Giulian kaltainen Twin Spark -nelonen, jonka iskutilavuus porataan kuitenkin 2,3 litraan. Huipputehoa pitäisi irrota 240 heppaa 7000 kierroksen kohdalla, joten soundit lienevät melko kireät. Hiilikuitukorisen uusioklassikon hinnasta ei ole vielä annettu tietoja, mutta auto on varmasti kaikkea muuta kuin halpaa hupia. Jo GTA-R 290 maksaa nimittäin noin 240 000 puntaa, eli lähes 270 000 euroa.





Alfa Romeo toi äskettäin legendaarisen GTA-tunnuksen takaisin nykyisen Giulia Quadrifoglion pohjalta tehdyn erikoismallin perässä. Monet fanit lienevät kuitenkin sitä mieltä, että Alfaholicsin GTA-R 300 on paljon lähempänä alkuperäisen GTA:n ideaa, joka oli moottoriurheiluunkin sopiva kevennetty sporttinen erikoismalli.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...