Intialaisen Tatan nykyään omistamalla Jaguar Land Roverilla on mennyt lujaa viime aikoina. Kissamerkin historian ensimmäinen katumaasturi, eli toissa syksynä lanseerattu F-Pace on ollut suuri menestys, joka on tuonut Jaguarille mukavasti uusia asiakkaita. Niinpä britit jatkavat samoilla linjoilla myös tulevaisuudessa. Viime vuoden lopussa konseptina esitelty täyssähköinen I-Pace muuttuu tuotantoautoksi jo ensi vuoden aikana, mutta SUV-vyörytys ei jää tähän.
Jaggella on nimittäin kehitteillä myös kompaktiluokkaan kuuluva E-Pace, jonka salavalokuvaajat ovat juuri bonganneet talvitesteissä. Autolle tehdään viimeisiä hienosäätöjä, koska se on tarkoitus esitellä jo toukokuussa. Mm. BMW X1:n ja Audi Q3:n haastavasta uutuudesta povataan kissamerkin suosituinta mallia. Tämä kuulostaa varsin uskottavalta, koska katumaasturibuumille ei näy loppua ja kompaktiluokan SUV:t ovat erityisen kysyttyjä.
E-Pace on vastaavan kokoinen kuin sisarmalli Range Rover Evoque, ja Jaguarin uusi katumaasturi myös tehdään samalle LR-MS-pohjalevylle kuin Evoque ja Land Rover Discovery Sport. Jaggen mallistoon ei tällä hetkellä kuulu yhtään etuvetoista autoa, mutta tämä muuttuu E-Pacen myötä. Kompaktin SUV:n perusversiot raapivat nimittäin edestä, mutta nelivedon saa toki lisähintaan. Voima välittyy pyörille joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanpykäläisen automaatin kautta.
Perusmallia vauhdittaa todennäköisesti hieman yli 160-heppainen kaksilitrainen nelosdiesel, mutta lisäksi tarjolle tulee puhdikkaampi versio samasta koneesta ja noin 240-hevosvoimainen tuplaturbonakuttaja. E-Pacen pellin alle saa toki myös samankokoisia bensaturboja, jotka ovat tuttuja mm. XE:stä. Kolmipyttyiseen dieseliin pohjautuva mieto pistokehybridi saattaa täydentää valikoimaa myöhemmin, mutta puhdas sähköversio jätetään I-Pacen heiniksi.
E-Pacen muotoilu seuraa F-Pacen avaamia latuja, eli kattolinja laskee viistosti, takavalot ovat F-Type-urheiluautosta tutut kapeat viirut ja nokalla on näyttävä maski sekä isot ilmanottoaukot. Mittasuhteet ovat kuitenkin erilaiset, ja ne kertovat lahjomattomasti etuvetoisesta perusrakenteesta. Sisätiloissa nähdään puolestaan viimeisin versio Jaguarin InControl Touch Pro -nimisestä tietoviihdejärjestelmästä, ja tyyli on modernin pelkistettyä.
E-Pacen hintojen odotetaan jäävän Range Rover Evoquen alapuolelle, eli autosta on tulossa edullisin Jaguar. Kissamerkin katumaasturivalikoiman toista ääripäätä edustaa puolestaan vuonna 2019 markkinoille tuleva iso J-Pace, joka haastaa mm. Audi Q7:n ja kumppanit.