Porsche on leikitellyt ajatuksella neliovisesta urheiluautosta jo vuosikymmeniä. Stuttgartilaiset kehittivät esimerkiksi 1980- ja 1990-lukujen taitteessa 989-nimisen prototyypin, joka ei kuitenkaan päässyt koskaan tuotantoon. Idea otettiin taas esiin uudeksi pääjohtajaksi nimetyn Wendelin Wiedekingin aikakaudella, jolloin ensimmäisen sukupolven Panamera kehitettiin.
Wiedeking määräsi, että hänen piti mahtua istumaan auton takaistuimella selkä suorana. Niinpä ensimmäisen Panameran kattolinjaan tuli vähemmän aistikas kyömy, ja auto oli muutenkin melkoinen möhkäle merkin siroihin urheiluautoihin verrattuna. Panamera nousi kuitenkin myyntimenestykseksi, ja niinpä seuraajan tulo oli itsestäänselvyys. Porschen myynnistä suurin osa tulee muutenkin nykyään katumaastureista, joten neliovinen sporttisedan ei ole enää mikään outolintu merkin mallistossa.
Toisen sukupolven Panamera esiteltiin viime kesänä, ja auto saatiin myyntiin ensimmäisillä markkina-alueilla muutama viikko sitten. Porschen uutuus on ehtinyt jo Suomeenkin, ja pääsimme tutustumaan siihen Helsingin Messukeskuksen Auto 2016 -tapahtumassa.
Suosittelemme
Ensimmäisenä silmään pistää autoon huomattavasti sulavoitunut muotoilu. Nyt Panamera näyttää lähestulkoon nelioviselta ja joka suuntaan kasvaneelta 911:lta, mikä ei toteutunut ensimmäisen sukupolven kohdalla. Auto ei vaikuta mitoistaan huolimatta enää möhkäleeltä, vaan muodoissa on uudenlaista keveyttä. Esimerkiksi sivuikkunalinja on kopioitu lähes suoraan saksalaismerkin legendaarisesta urheiluautosta, ja Panamera tuo mieleen erään toisenkin Porschen.
Stuttgartilaiset esittelivät nimittäin viime vuonna Frankfurtin autonäyttelyssä Mission E -nimisen sähkökonseptin, joka poikii tuotantomallinkin muutaman vuoden kuluttua. Uusi Panamera on saanut sähköautosta ilmiselviä vaikutteita, joihin kuuluu kattolinjan lisäksi mm. kapea valonauha litteiden takavalojen välissä. Tämä on toki myös nelivetoisten 911-mallien muotoilupiirre, joten tuore Panamera istuu hienosti merkin muuhun mallistoon.
Ededtäpäin auto näyttää todella leveältä ja tiukasti tien pinnassa istuvalta. Esillä olleessa 4S -mallissa päiväajovalot ovat muotoilullisesti osa etupuskurissa kulkevaa vaakasuuntaista listaa, mikä korostaa Porschen leveyttä entisestään. Panameran säädettävä jousitus oli lisäksi laskettu messuilla aivan ala-asentoonsa herkullisen vaikutelman täydentämiseksi.
Autoon sisään astuttuaan huomaa heti, kuinka Porschen iso neliovinen eroaa Ässämersusta, Bemarin 7-sarjasta ja kumppaneista. Tunnelma on toki arvokas hienojen materiaalien ja viimeisimmän teknologian ansiosta, mutta sporttisuus huokuu silti lähes kaikista yksityiskohdista.
Ratti on tuttu merkin urheiluautoista, ja penkit antavat hienosti sivuttaistukea. Takanakin on kaksi kuppimallista erillispenkkiä, jotka näyttävät kuin 911:n etuosastolta lainatuilta. Voimakkaasti laskeva kattolinja verottaa tietysti jonkin verran pääntilaa, mutta Panameran takaistuimilla istuu silti herroiksi. Kaikesta luksuksesta huolimatta tämäkin Porsche taitaa kuitenkin olla parhaimmillaan ratin takaa nautittuna. Käytännöllisyyskin on paremmalla tolalla kuin sedan-mallisissa kilpailijoissa viistoperän ja monikäyttöisen takaluukun ansiosta.