Tässä kaksikossa riittää tyyliä – rokkitähti John Oates sai räätälintyönä tehdyn Porschen vuodelta 1960

Amerikkalaiskitaristi John Oates nousi maineeseen 1980-luvulla suosiota niittäneen Hall & Oates -bändin myötä. Nykyään mies on ehtinyt täyttää jo 70 vuotta, mutta vauhtia riittää edelleen ainakin siviilielämässä. Suurena Porsche-fanina tunnettu Oates halusi itselleen täydellisen Porsche 356:n, joka kuuluu 1950-luvun ja 1960-luvun alun maineikkaimpien urheiluautoklassikkojen joukkoon. Porschen rakentaminen annettiin tähän mallisarjaan erikoistuneen Emory Motorsports -nimisen pajan tehtäväksi, ja jälki on komeaa.

Emoryn perustaja ja omistaja Rod Emory valitsi lähtökohdaksi avomallisen 356B Cabrioletin vuodelta 1960. Auto oli kolaroitu nokastaan, joten keulan osia piti lainata toisesta autosta. Ulkonäkökin muuttui samalla persoonallisemmaksi, koska Oatesin Porscheen asennettiin vanhemman 356A:n nokka ja tuulilasinkarmi. Keulaa kallistettiin lisäksi taaksepäin vauhdikkaamman ulkoasun nimissä, ja sama operaatio tehtiin myös tuulilasille.






Samasta autosta napattiin myös pienemmät puskurit, jotka tekevät tästä yksilöstä lähtökohtaa siromman oloisen. Avoauton ulkonäkö muuttui myös irrotettavan kovakaton myötä, jonka profiili on jo tehtaan jäljiltä 356:n coupé-mallia litteämpi. Emoryn tiimi madalsi kattoa vielä lisää virtaviivaisempaa profiilia tavoiteltaessa, ja myös nokkapellin kahva poistettiin puhdaslinjaisuuden nimissä.

Perän konepelti sai puolestaan Emoryn tavaramerkiksi kohonneet louversit, jotka auttavat poistamaan ilmaa konehuoneen puolelta. Nokkaan integroitiin lisäksi retrohenkeä huokuvat keltaiset lisävalot, ja koko komeus maalattiin hillityn tyylikkäällä harmaalla. Porschen muotoihin hienosti istuva sävy tunnetaan Graphite Grey Metallic RM -nimellä, ja sille antavat kontrastia mustat 16-tuumaiset vanteet. Ne näyttävät Porschen vanhoilta peltivanteilta, mutta todellisuudessa kiekot on sorvattu billet-alumiinista.

Sisätilat on puolestaan vuorattu Hydesin konjakinvärisellä nahalla, ja istuimina palvelevat Speedster-tyyliset kuppipenkit ilman niskatukia. Niiden keskiosat on verhoiltu punottua koria muistuttavalla kuviolla, ja matkustajat pysyvät tukevasti paikoillaan kisahenkisten kaksipistevöiden ansiosta.

Auton uniikkeihin piirteisiin lukeutuu myös mittaristo, jonka kolme pyöreää osoitinta ovat saaneet inspiraationsa 1960-luvun puolenvälin Porsche 904:stä. Tyylikkään kokonaisuuden viimeistelevät Derringtonin puuratti, Emoryn Outlaw-mallinen vaihdekepin nuppi, kojelaudan mustat nupit ja race-henkisyyden nimissä poistettu radio.

Lisäksi istuinten taakse on asennettu turvakaari, joka jäykistää koria sekä suojaa matkustajia. Sen voi kuitenkin haluttaessa poistaa kliinimpää ulkoasua tavoiteltaessa. Teho-painosuhdekin on kunnossa, koska takapellin alla pörisee Emoryn Outlaw-4:ksi nimeämä räätälintyönä tehty moottori.

Nelosbokserista irtoaa tasan 200 hevosvoimaa, joiden pitäisi kuljettaa vain 839 kilon painoista Porschea pirteästi. Oates ei taida kuitenkaan ehtiä nauttia autostaan enää tämän ajokauden aikana. 356 tuotiin nimittäin julkisuuteen USA:n Atlantassa sijaitsevan Porsche-keskuksen tiloissa vasta lokakuun lopussa, jolloin avoautokausi alkaa olla ohi Atlantin toisellakin puolella.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...