Kiinassa myydään monia automalleja, joista ei ole Euroopassa kuultukaan. Yksi niistä on Sitikan uusi C3L, jonka kuvat vuosivat julkisuuteen jo ennen virallista esittelyä.
Vanhalla mantereellakin myydään toki C3-nimistä pikku-Citroënia, mutta Kiinan malli on täysin eri auto. Kiinassa on ollut tarjolla jo vuodesta 2014 lähtien C3-XR:ksi ristitty kompakti crossover, joka sai viime vuonna faceliftin. Auton naamailme ei välttämättä kaunistunut toimenpiteestä, koska keskelle Citroënin nokkaa tuli todella oudon näköinen maskiritilä valmistajan logon alapuolelle.
Nyt nettiin vuotanut uutuus on puolestaan C3L, eli kyseisen crossoverin sedan-versio. Euroopassa vastaavaa konseptia on uskaltanut kokeilla ainoastaan Volvo edelliskorimallin S60:n pohjalta tehdyllä Cross Country -versiolla, mutta Kiinassa on edelleen paljon suurempi kysyntä klassisille konttiperille. Niinpä Citroën luottaa myös sedan-korisen crossoverin menekkiin Kiinan markkinoilla.
Edestä uutuus on puskurin alaritilöiden pieniä muutoksia lukuun ottamatta käytännössä identtinen hatchback-korisen C3-XR:n kanssa, eli kyseessä ei ole todellakaan mikään klassinen kaunotar. Peräpää on kauniisti sanottuna vielä persoonallisemman näköinen, koska Sitikkaan on isketty 1980- ja 1990-lukujen noloimmat sedanit mieleen tuova konttiperä.
Suosittelemme
Tämän auton tyyli on siis mahdollisimman kaukana coupé-maisesta designista, mutta korkea perä ja vähemmän viisto kattolinja tuonevat sentään mukavasti tilaa matkatavaroille ja takamatkustajien päille. C3L on noin 4,5 metriä pitkä ja vajaat 1,8 metriä leveä. Korkeutta autolle on siunaantunut noin 1,5 metriä, kun taas akseliväli kirjataan reilun 2,6 metrin lukemaan.
Sitikan ainoana moottorivaihtoehtona palvelee 1,2-litrainen kolmipytty, jonka tuottamat 114 hevosvoimaa ja 190 newtonmetriä ohjataan etupyörille kuusivaihteisen automaatin kautta. C3L:n myynnin pitäisi alkaa Kiinassa jo pikapuoliin, ja konttiperäisen crossoverin hinnat alkavat kuulemma noin 110 000 juanista, eli reilusta 14 000 eurosta.