Tässä ei silmä lepää – Citroënin konttiperäinen crossover jää onneksi vain Kiinan markkinoiden erikoisuudeksi

Kiinassa myydään monia automalleja, joista ei ole Euroopassa kuultukaan. Yksi niistä on Sitikan uusi C3L, jonka kuvat vuosivat julkisuuteen jo ennen virallista esittelyä.

Vanhalla mantereellakin myydään toki C3-nimistä pikku-Citroënia, mutta Kiinan malli on täysin eri auto. Kiinassa on ollut tarjolla jo vuodesta 2014 lähtien C3-XR:ksi ristitty kompakti crossover, joka sai viime vuonna faceliftin. Auton naamailme ei välttämättä kaunistunut toimenpiteestä, koska keskelle Citroënin nokkaa tuli todella oudon näköinen maskiritilä valmistajan logon alapuolelle.

Nyt nettiin vuotanut uutuus on puolestaan C3L, eli kyseisen crossoverin sedan-versio. Euroopassa vastaavaa konseptia on uskaltanut kokeilla ainoastaan Volvo edelliskorimallin S60:n pohjalta tehdyllä Cross Country -versiolla, mutta Kiinassa on edelleen paljon suurempi kysyntä klassisille konttiperille. Niinpä Citroën luottaa myös sedan-korisen crossoverin menekkiin Kiinan markkinoilla.

Edestä uutuus on puskurin alaritilöiden pieniä muutoksia lukuun ottamatta käytännössä identtinen hatchback-korisen C3-XR:n kanssa, eli kyseessä ei ole todellakaan mikään klassinen kaunotar. Peräpää on kauniisti sanottuna vielä persoonallisemman näköinen, koska Sitikkaan on isketty 1980- ja 1990-lukujen noloimmat sedanit mieleen tuova konttiperä.

Tämän auton tyyli on siis mahdollisimman kaukana coupé-maisesta designista, mutta korkea perä ja vähemmän viisto kattolinja tuonevat sentään mukavasti tilaa matkatavaroille ja takamatkustajien päille. C3L on noin 4,5 metriä pitkä ja vajaat 1,8 metriä leveä. Korkeutta autolle on siunaantunut noin 1,5 metriä, kun taas akseliväli kirjataan reilun 2,6 metrin lukemaan.

Sitikan ainoana moottorivaihtoehtona palvelee 1,2-litrainen kolmipytty, jonka tuottamat 114 hevosvoimaa ja 190 newtonmetriä ohjataan etupyörille kuusivaihteisen automaatin kautta. C3L:n myynnin pitäisi alkaa Kiinassa jo pikapuoliin, ja konttiperäisen crossoverin hinnat alkavat kuulemma noin 110 000 juanista, eli reilusta 14 000 eurosta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...