Tässä ei silmä lepää – Citroënin konttiperäinen crossover jää onneksi vain Kiinan markkinoiden erikoisuudeksi

Kiinassa myydään monia automalleja, joista ei ole Euroopassa kuultukaan. Yksi niistä on Sitikan uusi C3L, jonka kuvat vuosivat julkisuuteen jo ennen virallista esittelyä.

Vanhalla mantereellakin myydään toki C3-nimistä pikku-Citroënia, mutta Kiinan malli on täysin eri auto. Kiinassa on ollut tarjolla jo vuodesta 2014 lähtien C3-XR:ksi ristitty kompakti crossover, joka sai viime vuonna faceliftin. Auton naamailme ei välttämättä kaunistunut toimenpiteestä, koska keskelle Citroënin nokkaa tuli todella oudon näköinen maskiritilä valmistajan logon alapuolelle.

-- MAINOS --

Nyt nettiin vuotanut uutuus on puolestaan C3L, eli kyseisen crossoverin sedan-versio. Euroopassa vastaavaa konseptia on uskaltanut kokeilla ainoastaan Volvo edelliskorimallin S60:n pohjalta tehdyllä Cross Country -versiolla, mutta Kiinassa on edelleen paljon suurempi kysyntä klassisille konttiperille. Niinpä Citroën luottaa myös sedan-korisen crossoverin menekkiin Kiinan markkinoilla.

-- MAINOS --




Edestä uutuus on puskurin alaritilöiden pieniä muutoksia lukuun ottamatta käytännössä identtinen hatchback-korisen C3-XR:n kanssa, eli kyseessä ei ole todellakaan mikään klassinen kaunotar. Peräpää on kauniisti sanottuna vielä persoonallisemman näköinen, koska Sitikkaan on isketty 1980- ja 1990-lukujen noloimmat sedanit mieleen tuova konttiperä.

-- MAINOS --

Tämän auton tyyli on siis mahdollisimman kaukana coupé-maisesta designista, mutta korkea perä ja vähemmän viisto kattolinja tuonevat sentään mukavasti tilaa matkatavaroille ja takamatkustajien päille. C3L on noin 4,5 metriä pitkä ja vajaat 1,8 metriä leveä. Korkeutta autolle on siunaantunut noin 1,5 metriä, kun taas akseliväli kirjataan reilun 2,6 metrin lukemaan.

Sitikan ainoana moottorivaihtoehtona palvelee 1,2-litrainen kolmipytty, jonka tuottamat 114 hevosvoimaa ja 190 newtonmetriä ohjataan etupyörille kuusivaihteisen automaatin kautta. C3L:n myynnin pitäisi alkaa Kiinassa jo pikapuoliin, ja konttiperäisen crossoverin hinnat alkavat kuulemma noin 110 000 juanista, eli reilusta 14 000 eurosta.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Saako Mitsubishi kuitenkin jatkoa Euroopassa – Renault saattaa alkaa valmistaa japanilaismerkin malleja

Mitsubishi oli joskus kova tekijä Suomenkin automarkkinoilla. Japanilaismerkin pahasti kutistumaan päässeet myyntilukemat ovat kuitenkin nykyään vain varjo entisestään useimmissa...

Vanhojen autojen muuttaminen sähköisiksi kiihtyy. Nyt vuorossa vuoden 1961 Bentley

Kun polttomoottoriauto muutetaan sähköautoksi, moottori ja voimansiirto puretaan, ja tilalle vaihdetaan sähkömoottori akkuineen. Onko kyseessä vanhojen autojen tuhoaminen vai...

Porsche esitteli ensimmäisen sähköfarmarinsa – Taycan Cross Turismo on merkin edullisin nelivetoinen sähköauto

Porsche paljasti kohta kolme vuotta sitten Mission E Cross Turismo -nimisen konseptin, jonka kerrottiin päätyvän tuotantomalliksi Taycanin maastohenkisenä farmariversiona....

Sähkö-Ässä on pian täällä – Mercedes julkaisi tiiserikuvan pian esiteltävästä EQS:stä

Mersun S-luokka on saanut edustaa Stuttgartin insinöörien parasta osaamista kauemmin kuin juuri kukaan jaksaa enää muistaa. Luksusluokan ikoni saa...

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.