Tässä ei silmä lepää – Citroënin konttiperäinen crossover jää onneksi vain Kiinan markkinoiden erikoisuudeksi

Kiinassa myydään monia automalleja, joista ei ole Euroopassa kuultukaan. Yksi niistä on Sitikan uusi C3L, jonka kuvat vuosivat julkisuuteen jo ennen virallista esittelyä.

Vanhalla mantereellakin myydään toki C3-nimistä pikku-Citroënia, mutta Kiinan malli on täysin eri auto. Kiinassa on ollut tarjolla jo vuodesta 2014 lähtien C3-XR:ksi ristitty kompakti crossover, joka sai viime vuonna faceliftin. Auton naamailme ei välttämättä kaunistunut toimenpiteestä, koska keskelle Citroënin nokkaa tuli todella oudon näköinen maskiritilä valmistajan logon alapuolelle.

-- MAINOS --

Nyt nettiin vuotanut uutuus on puolestaan C3L, eli kyseisen crossoverin sedan-versio. Euroopassa vastaavaa konseptia on uskaltanut kokeilla ainoastaan Volvo edelliskorimallin S60:n pohjalta tehdyllä Cross Country -versiolla, mutta Kiinassa on edelleen paljon suurempi kysyntä klassisille konttiperille. Niinpä Citroën luottaa myös sedan-korisen crossoverin menekkiin Kiinan markkinoilla.

Edestä uutuus on puskurin alaritilöiden pieniä muutoksia lukuun ottamatta käytännössä identtinen hatchback-korisen C3-XR:n kanssa, eli kyseessä ei ole todellakaan mikään klassinen kaunotar. Peräpää on kauniisti sanottuna vielä persoonallisemman näköinen, koska Sitikkaan on isketty 1980- ja 1990-lukujen noloimmat sedanit mieleen tuova konttiperä.

-- MAINOS --




Tämän auton tyyli on siis mahdollisimman kaukana coupé-maisesta designista, mutta korkea perä ja vähemmän viisto kattolinja tuonevat sentään mukavasti tilaa matkatavaroille ja takamatkustajien päille. C3L on noin 4,5 metriä pitkä ja vajaat 1,8 metriä leveä. Korkeutta autolle on siunaantunut noin 1,5 metriä, kun taas akseliväli kirjataan reilun 2,6 metrin lukemaan.

-- MAINOS --

Sitikan ainoana moottorivaihtoehtona palvelee 1,2-litrainen kolmipytty, jonka tuottamat 114 hevosvoimaa ja 190 newtonmetriä ohjataan etupyörille kuusivaihteisen automaatin kautta. C3L:n myynnin pitäisi alkaa Kiinassa jo pikapuoliin, ja konttiperäisen crossoverin hinnat alkavat kuulemma noin 110 000 juanista, eli reilusta 14 000 eurosta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.