Tässä BMW:ssä yhdistyvät merkin parhaat palat – 1M:n kompaktia koria vauhdittaa E92 M3:n vaparikasi

BMW on viime vuosina etääntynyt yhä kauemmaksi juuristaan sporttisten ja kompaktin kokoisten autojen valmistajana. Lähimmäksi tätä ihannetta pääsee baijerilaisten nykymallistosta M2 Coupé, joka sekin on jo 2000-luvun alkupuolen 3-sarjan kokoinen. M2:n edeltäjänä toimi 2010-luvun hauskimpien Bemareiden joukkoon kuuluva 1M Coupé, jossa kolmilitrainen tuplaturbokuutonen yhdistyi perinteiseen takavetoon sekä manuaalivaihteistoon näyttävästi levitetyssä 1-sarjan coupé-korissa.

1M:n nauttima arvostus näkyy myös auton hinnoissa, jotka liikkuvat tällä hetkellä uudemman M2:n tasolla tai jopa yläpuolella. Autoa vauhdittanut, N54-koodilla tunnettu tupla-ahdettu pannu löytyi hieman miedommassa muodossa myös 135i:n ja 335i:n nokalta, eli kyseessä ei ollut täysin aito M-moottori 340 hevosvoiman teholukemasta huolimatta. Soundeissakin jouduttiin antamaan tasoitusta samaan aikaan valmistetun M3:n S65-vaparikasille, mutta vääntöä turbokoneesta irtosi toki enemmän.

Esteban Larrañaga -niminen harrastaja on nyt toteuttanut yhdessä Masterclass Automotive -nimisen pajan kanssa monen bemariharrastajan unelman, eli S65-veekasilla vauhditetun 1M:n. Auto sai itse asiassa alkunsa ”tavallisena” 135i Coupéna, johon on lisätty 1M-ratakilpurista lainatut leveämmät koripaneelit. Kaikki hitsaussaumat on tehty valmistajan ohjeistamiin paikkoihin, eli korirakenteen pitäisi olla ainakin tässä suhteessa tehdastasoa. Aidosta asiasta auton erottaa ainoastaan kattoluukusta ja sinisestä ulkoväristä, joita ei saanut 1M:ään tehtaalta.





Suurin osa luomuksen osista on BMW:n alkuperäisiä komponentteja, mutta muutamia muoviosia Masterclass on valanut itse. Nokalla muriseva nelilitrainen kasi on lainattu E92-koppaisesta M3 Coupésta, ja se yltää 420 hevosvoiman huipputehon lisäksi parhaimmillaan 8500 kierrokseen minuutissa. Myllyn soundit olisivat jo M3:n vakioputkistolla kohdallaan, mutta tässä laitteessa äänimaailma on saatu vieläkin upeammaksi Akrapovicin titaaniputkiston avulla.

Auto ei ole silti häiritsevän äänekäs tai jyristävä sisämelultaan, joten pidemmänkin matkan taittamisen pitäisi onnistua ilman kuulosuojaimia. Katso ja kuuntele oheiselta videolta, kuinka upeaääninen vaparikasi laulaa pikku-coupén kuorissa:

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...