BMW on viime vuosina etääntynyt yhä kauemmaksi juuristaan sporttisten ja kompaktin kokoisten autojen valmistajana. Lähimmäksi tätä ihannetta pääsee baijerilaisten nykymallistosta M2 Coupé, joka sekin on jo 2000-luvun alkupuolen 3-sarjan kokoinen. M2:n edeltäjänä toimi 2010-luvun hauskimpien Bemareiden joukkoon kuuluva 1M Coupé, jossa kolmilitrainen tuplaturbokuutonen yhdistyi perinteiseen takavetoon sekä manuaalivaihteistoon näyttävästi levitetyssä 1-sarjan coupé-korissa.
1M:n nauttima arvostus näkyy myös auton hinnoissa, jotka liikkuvat tällä hetkellä uudemman M2:n tasolla tai jopa yläpuolella. Autoa vauhdittanut, N54-koodilla tunnettu tupla-ahdettu pannu löytyi hieman miedommassa muodossa myös 135i:n ja 335i:n nokalta, eli kyseessä ei ollut täysin aito M-moottori 340 hevosvoiman teholukemasta huolimatta. Soundeissakin jouduttiin antamaan tasoitusta samaan aikaan valmistetun M3:n S65-vaparikasille, mutta vääntöä turbokoneesta irtosi toki enemmän.
Esteban Larrañaga -niminen harrastaja on nyt toteuttanut yhdessä Masterclass Automotive -nimisen pajan kanssa monen bemariharrastajan unelman, eli S65-veekasilla vauhditetun 1M:n. Auto sai itse asiassa alkunsa ”tavallisena” 135i Coupéna, johon on lisätty 1M-ratakilpurista lainatut leveämmät koripaneelit. Kaikki hitsaussaumat on tehty valmistajan ohjeistamiin paikkoihin, eli korirakenteen pitäisi olla ainakin tässä suhteessa tehdastasoa. Aidosta asiasta auton erottaa ainoastaan kattoluukusta ja sinisestä ulkoväristä, joita ei saanut 1M:ään tehtaalta.
Suurin osa luomuksen osista on BMW:n alkuperäisiä komponentteja, mutta muutamia muoviosia Masterclass on valanut itse. Nokalla muriseva nelilitrainen kasi on lainattu E92-koppaisesta M3 Coupésta, ja se yltää 420 hevosvoiman huipputehon lisäksi parhaimmillaan 8500 kierrokseen minuutissa. Myllyn soundit olisivat jo M3:n vakioputkistolla kohdallaan, mutta tässä laitteessa äänimaailma on saatu vieläkin upeammaksi Akrapovicin titaaniputkiston avulla.
Auto ei ole silti häiritsevän äänekäs tai jyristävä sisämelultaan, joten pidemmänkin matkan taittamisen pitäisi onnistua ilman kuulosuojaimia. Katso ja kuuntele oheiselta videolta, kuinka upeaääninen vaparikasi laulaa pikku-coupén kuorissa: