Tässä BMW:ssä yhdistyvät merkin parhaat palat – 1M:n kompaktia koria vauhdittaa E92 M3:n vaparikasi

BMW on viime vuosina etääntynyt yhä kauemmaksi juuristaan sporttisten ja kompaktin kokoisten autojen valmistajana. Lähimmäksi tätä ihannetta pääsee baijerilaisten nykymallistosta M2 Coupé, joka sekin on jo 2000-luvun alkupuolen 3-sarjan kokoinen. M2:n edeltäjänä toimi 2010-luvun hauskimpien Bemareiden joukkoon kuuluva 1M Coupé, jossa kolmilitrainen tuplaturbokuutonen yhdistyi perinteiseen takavetoon sekä manuaalivaihteistoon näyttävästi levitetyssä 1-sarjan coupé-korissa.

1M:n nauttima arvostus näkyy myös auton hinnoissa, jotka liikkuvat tällä hetkellä uudemman M2:n tasolla tai jopa yläpuolella. Autoa vauhdittanut, N54-koodilla tunnettu tupla-ahdettu pannu löytyi hieman miedommassa muodossa myös 135i:n ja 335i:n nokalta, eli kyseessä ei ollut täysin aito M-moottori 340 hevosvoiman teholukemasta huolimatta. Soundeissakin jouduttiin antamaan tasoitusta samaan aikaan valmistetun M3:n S65-vaparikasille, mutta vääntöä turbokoneesta irtosi toki enemmän.

-- MAINOS --

Esteban Larrañaga -niminen harrastaja on nyt toteuttanut yhdessä Masterclass Automotive -nimisen pajan kanssa monen bemariharrastajan unelman, eli S65-veekasilla vauhditetun 1M:n. Auto sai itse asiassa alkunsa ”tavallisena” 135i Coupéna, johon on lisätty 1M-ratakilpurista lainatut leveämmät koripaneelit. Kaikki hitsaussaumat on tehty valmistajan ohjeistamiin paikkoihin, eli korirakenteen pitäisi olla ainakin tässä suhteessa tehdastasoa. Aidosta asiasta auton erottaa ainoastaan kattoluukusta ja sinisestä ulkoväristä, joita ei saanut 1M:ään tehtaalta.

Suurin osa luomuksen osista on BMW:n alkuperäisiä komponentteja, mutta muutamia muoviosia Masterclass on valanut itse. Nokalla muriseva nelilitrainen kasi on lainattu E92-koppaisesta M3 Coupésta, ja se yltää 420 hevosvoiman huipputehon lisäksi parhaimmillaan 8500 kierrokseen minuutissa. Myllyn soundit olisivat jo M3:n vakioputkistolla kohdallaan, mutta tässä laitteessa äänimaailma on saatu vieläkin upeammaksi Akrapovicin titaaniputkiston avulla.

-- MAINOS --




Auto ei ole silti häiritsevän äänekäs tai jyristävä sisämelultaan, joten pidemmänkin matkan taittamisen pitäisi onnistua ilman kuulosuojaimia. Katso ja kuuntele oheiselta videolta, kuinka upeaääninen vaparikasi laulaa pikku-coupén kuorissa:

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.