Tässä 45-vuotiaassa Audissa riittää kimallusta – värikin on peräisin Aston Martinilta

Moni ei edes tiedä, että Audin mallistoon kuului 1960-luvun lopulta seuraavan vuosikymmenen puoleenväliin asti kuvankaunis coupé. Auto kohotti tuolloin vielä nuoren brändin imagoa sulavien linjojensa myötä, vaikka tekniikka olikin varsin maanläheistä. Coupé tehtiin tavallisen 100:n pohjalle, mikä tarkoitti etuvetoa ja parhaimmillaan 115-heppaista 1,9-litraista neloskonetta.

100 Coupé ei siis ollut varsinainen GT-auto muodoistaan huolimatta. Ruotsin Sundsvallissa asuva Niklas Frisk päätti kuitenkin viedä oman Audinsa aivan uudelle tasolle ja rakentaa siitä todellisen gran turismon. 100 Coupé S/GT:ksi nimettyä luomusta päästiin ihailemaan Lahdessa lokakuun alussa järjestetyssä Autot ja Viihde -tapahtumassa. Vuoden 1972 kaunotar vetikin siellä näyttely-yleisöä puoleensa magneetin lailla.


Auto on rakennettu kuuden vuoden aikana nykyiseen loistoonsa, ja se toimii eräänlaisena kunnianosoituksena Niklaksen jo edesmenneelle isälle. Ensiksi huomio kiinnittyy Audin metalliharmaaseen väriin, joka on poimittu Aston Martinin värikartasta parhaaseen GT-henkeen. Sävy on sama kuin James Bondin alla Casino Royale -leffassa olleessa DBS:ssä.





Lisätehoa on haettu poraamalla C1-korisen Audi 100:n kone kaksilitraiseksi ja varustamalla se tupla-Webereillä. Teholukema ilmoitetaan Rolls-Roycen tyyliin, eli sitä on kuulemma tarpeeksi. Vaihteisto on edelleen nelipykäläinen manuaali, ja voima ohjataan alkuperäiseen malliin etupyörille.

Alusta on sen sijaan laitettu kattavasti uusiksi. Taka-akseli on peräisin kolmoskoppaisesta VW Golfista, ja etuakselin A-tukivarsien osiakin on lainattu samasta autosta. Sama koskee myös jarruja, jotka ovat paljon alkuperäistä tehokkaammat. Sekä etu- että takalevyt ovat kelluvaa mallia, ja niiden halkaisija on 330 milliä. Audi saadaan laskettua tonttiin Airexin valmistaman ilmajousituksen ansiosta, joka on tehty räätälintyönä tätä autoa varten. Ilmajousituksen toimintaa valvotaan digitaalisesti, ja ohjaustehostinkin on nyt sähköistä mallia.

Coupén lokasuojiin on taiottu komeat pullistukset, jotka ovat degerforsilaisen Dan Johanssonin käsialaa. Etuspoilerilippa ja isot kromivanteet täydentävät ulkoiset muutokset. Sisusta on puolestaan verhoiltu uudelleen mustalla nahalla, jolle alumiiniosat antavat hienosti kontrastia. Äänentoistoonkin on panostettu kunnolla, ja hifi-laitteet on luonnollisesti tehty juuri tätä autoa varten Sundsvallissa.

Koko projektin ideana oli ajatusleikki siitä, miltä Audin 1970-luvun coupé olisi näyttänyt aitona GT-autona. Johtoajatuksena on pidetty rinkulamerkin ”Vorsprung durch Technik” -slogania, joka tarkoittaa suomeksi teknistä etumatkaa. Sitä tästä autosta löytyy ainakin lähtökohtaan verrattuna, vaikka toki alkuperäinenkin 100 Coupé on hieno laite vielä nykyäänkin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...