Tässä 45-vuotiaassa Audissa riittää kimallusta – värikin on peräisin Aston Martinilta

Moni ei edes tiedä, että Audin mallistoon kuului 1960-luvun lopulta seuraavan vuosikymmenen puoleenväliin asti kuvankaunis coupé. Auto kohotti tuolloin vielä nuoren brändin imagoa sulavien linjojensa myötä, vaikka tekniikka olikin varsin maanläheistä. Coupé tehtiin tavallisen 100:n pohjalle, mikä tarkoitti etuvetoa ja parhaimmillaan 115-heppaista 1,9-litraista neloskonetta.

100 Coupé ei siis ollut varsinainen GT-auto muodoistaan huolimatta. Ruotsin Sundsvallissa asuva Niklas Frisk päätti kuitenkin viedä oman Audinsa aivan uudelle tasolle ja rakentaa siitä todellisen gran turismon. 100 Coupé S/GT:ksi nimettyä luomusta päästiin ihailemaan Lahdessa lokakuun alussa järjestetyssä Autot ja Viihde -tapahtumassa. Vuoden 1972 kaunotar vetikin siellä näyttely-yleisöä puoleensa magneetin lailla.

Auto on rakennettu kuuden vuoden aikana nykyiseen loistoonsa, ja se toimii eräänlaisena kunnianosoituksena Niklaksen jo edesmenneelle isälle. Ensiksi huomio kiinnittyy Audin metalliharmaaseen väriin, joka on poimittu Aston Martinin värikartasta parhaaseen GT-henkeen. Sävy on sama kuin James Bondin alla Casino Royale -leffassa olleessa DBS:ssä.

Suosittelemme

Lisätehoa on haettu poraamalla C1-korisen Audi 100:n kone kaksilitraiseksi ja varustamalla se tupla-Webereillä. Teholukema ilmoitetaan Rolls-Roycen tyyliin, eli sitä on kuulemma tarpeeksi. Vaihteisto on edelleen nelipykäläinen manuaali, ja voima ohjataan alkuperäiseen malliin etupyörille.

Alusta on sen sijaan laitettu kattavasti uusiksi. Taka-akseli on peräisin kolmoskoppaisesta VW Golfista, ja etuakselin A-tukivarsien osiakin on lainattu samasta autosta. Sama koskee myös jarruja, jotka ovat paljon alkuperäistä tehokkaammat. Sekä etu- että takalevyt ovat kelluvaa mallia, ja niiden halkaisija on 330 milliä. Audi saadaan laskettua tonttiin Airexin valmistaman ilmajousituksen ansiosta, joka on tehty räätälintyönä tätä autoa varten. Ilmajousituksen toimintaa valvotaan digitaalisesti, ja ohjaustehostinkin on nyt sähköistä mallia.

Coupén lokasuojiin on taiottu komeat pullistukset, jotka ovat degerforsilaisen Dan Johanssonin käsialaa. Etuspoilerilippa ja isot kromivanteet täydentävät ulkoiset muutokset. Sisusta on puolestaan verhoiltu uudelleen mustalla nahalla, jolle alumiiniosat antavat hienosti kontrastia. Äänentoistoonkin on panostettu kunnolla, ja hifi-laitteet on luonnollisesti tehty juuri tätä autoa varten Sundsvallissa.

Koko projektin ideana oli ajatusleikki siitä, miltä Audin 1970-luvun coupé olisi näyttänyt aitona GT-autona. Johtoajatuksena on pidetty rinkulamerkin ”Vorsprung durch Technik” -slogania, joka tarkoittaa suomeksi teknistä etumatkaa. Sitä tästä autosta löytyy ainakin lähtökohtaan verrattuna, vaikka toki alkuperäinenkin 100 Coupé on hieno laite vielä nykyäänkin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tappaja-auto Christine esitteli korinsa muotoja Järvenpään Autoshowssa

Viime viikonloppuna nähtiin murhanhimoinen siipikaunotar jenkkiautopainotteisessa autonäyttelyssä, jossa paikalla oli myös muita tunnettuja elokuva-autoja.

Pieni voi olla kaunista – Järvenpään Auto Show päätti tasokkaasti harrastekauden

Vielä ennen koronavuosia monen autoharrastajan kausi päättyi syys-lokakuun vaihteessa Lahdessa järjestetyn Jenkkiautonäyttelyn ja X-treme Car Show’n merkeissä. Koronatauon jälkeen Jenkkiautonäyttely pidettiin pienimuotoisemmissa puitteissa Järvenpään Aino Areenalla, ja tänä vuonna jatkettiin samalla paikalla.

Toyotan taskuraketti saa lisää tehoa ja valinnaisen automaattivaihteiston – faceliftatun GR Yariksen esittelyä odotetaan jo lähikuukausina

Toyotan maine on varsin kaukana ajajan autosta, vaikka japanilaismerkin valikoimaan on vuosien saatossa kuulunut myös hienoja sporttimalleja. Viime vuosina Toyotan imago on autoentusiastien keskuudessa kohonnut erityisesti GR Yariksen ansiosta, joka on yksi nykyajan hauskimpia hot hatcheja.

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Tyyliniekan uusimmat