Tämän uuden automallin myynti Euroopassa uhkaa loppua – syynä liian suuret hiilidioksidipäästöt

Nykyautojen on usein moitittu olevan kuin samasta puusta veistettyjä, mutta joukkoon mahtuu myös piristäviä poikkeuksia. Esimerkiksi harvalukuiset aidot maasturit erottuvat edukseen kaikkien katumaasturien ja crossovereiden joukosta. Tosimaasturien edullisinta päätä edustaa Suomenkin markkinoilla Suzuki Jimny, jonka nykysukupolvi tuli myyntiin alle kaksi vuotta sitten. Peräti 20 vuoden ajan valmistetun edeltäjänsä korvannut auto on osoittautunut melkoiseksi menestykseksi retrohenkisen ulkokuorensa ja yksinkertaisen tekniikkansa turvin.

Asian kääntöpuoli on se, että ostajat ovat pahimmillaan joutuneet jonottamaan autojaan jopa vuoden päivät. Suzuki pystyisi siis helposti myymään kaikki valmistamansa Jimnyt, mutta nyt pikkumaasturin menestys vanhalla mantereella uhkaa kuitenkin katketa. Auto ei nimittäin täytä entistä tiukempia normeja hiilidioksidipäästöjen suhteen, jotka astuvat ensi vuonna voimaan EU:n alueella. Niinpä Autocar India tietää kertoa, että Suzuki on jo ohjeistanut eurooppalaisia jälleenmyyjiään lopettamaan Jimnyn tilausten vastaanottamisen välittömästi.

Tämä tarkoittaisi sitä, että Jimnyn myynti voisi lakata kaikissa EU:n jäsenmaissa vielä tänä vuonna. Ensi vuodesta alkaen autonvalmistajan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat olla enää 95 grammaa kilometriä kohti. Rajan ylittäviä merkkejä uhkaavat massiiviset sakot, joita Suzuki ei tietenkään halua maksaa. Ilman Jimnyä entistä tiukemmat päästörajat eivät olisi mikään ongelma, koska suurimmassa osassa japsimerkin malleista hyödynnetään 12 tai 48 voltin mietoja hybridijärjestelmiä vanhalla mantereella.

Jimnyssä niistä ei ole tietoakaan, vaan autoa vauhdittaa vanhan koulukunnan mukainen 1,5-litrainen vaparinelonen. Bensakoneen CO2-päästöt kirjataan 154 gramman lukemaan kilometriä kohti viisipykäläisellä manuaalilla, ja neliportainen automaatti pahentaa vielä tilannetta 170 gramman arvon myötä. Vaikka Jimnyn myynti nykymuodossaan uhkaa loppua Euroopassa, Suzuki on ilmeisesti jo löytänyt porsaanreiän, jonka avulla pikkumaasturi pystyisi tekemään comebackin vanhan mantereen myyntilistoille.

Suosittelemme

Jimny saattaa nimittäin palata myyntiin valikoiduilla Euroopan markkinoilla vielä vuoden 2021 aikana N1-luokan hyötyajoneuvona, jota 95 hiilidioksidigramman raja ei koske. Suzuki voisi luoda maasturista pikkupakun poistamalla takapenkit ja tekemällä sisustaan muitakin pieniä muutoksia. Näin pellin alla pöhisevään tekniikkaan ei tarvitsisi koskea ainakaan vielä, mutta uuden voimanlähteenkin aika saattaa koittaa hieman myöhemmin. Silloin Jimnyä saisi myös Euroopassa taas henkilöautona, joka pysyisi valmistajakohtaisten päästörajojen puitteissa. Jäämme odottelemaan Suzukin virallista lausuntoa Jimnyn kohtalosta.

LähdeCarscoops

Lue lisää