Tämän uuden automallin myynti Euroopassa uhkaa loppua – syynä liian suuret hiilidioksidipäästöt

Nykyautojen on usein moitittu olevan kuin samasta puusta veistettyjä, mutta joukkoon mahtuu myös piristäviä poikkeuksia. Esimerkiksi harvalukuiset aidot maasturit erottuvat edukseen kaikkien katumaasturien ja crossovereiden joukosta. Tosimaasturien edullisinta päätä edustaa Suomenkin markkinoilla Suzuki Jimny, jonka nykysukupolvi tuli myyntiin alle kaksi vuotta sitten. Peräti 20 vuoden ajan valmistetun edeltäjänsä korvannut auto on osoittautunut melkoiseksi menestykseksi retrohenkisen ulkokuorensa ja yksinkertaisen tekniikkansa turvin.

Asian kääntöpuoli on se, että ostajat ovat pahimmillaan joutuneet jonottamaan autojaan jopa vuoden päivät. Suzuki pystyisi siis helposti myymään kaikki valmistamansa Jimnyt, mutta nyt pikkumaasturin menestys vanhalla mantereella uhkaa kuitenkin katketa. Auto ei nimittäin täytä entistä tiukempia normeja hiilidioksidipäästöjen suhteen, jotka astuvat ensi vuonna voimaan EU:n alueella. Niinpä Autocar India tietää kertoa, että Suzuki on jo ohjeistanut eurooppalaisia jälleenmyyjiään lopettamaan Jimnyn tilausten vastaanottamisen välittömästi.

Tämä tarkoittaisi sitä, että Jimnyn myynti voisi lakata kaikissa EU:n jäsenmaissa vielä tänä vuonna. Ensi vuodesta alkaen autonvalmistajan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat olla enää 95 grammaa kilometriä kohti. Rajan ylittäviä merkkejä uhkaavat massiiviset sakot, joita Suzuki ei tietenkään halua maksaa. Ilman Jimnyä entistä tiukemmat päästörajat eivät olisi mikään ongelma, koska suurimmassa osassa japsimerkin malleista hyödynnetään 12 tai 48 voltin mietoja hybridijärjestelmiä vanhalla mantereella.





Jimnyssä niistä ei ole tietoakaan, vaan autoa vauhdittaa vanhan koulukunnan mukainen 1,5-litrainen vaparinelonen. Bensakoneen CO2-päästöt kirjataan 154 gramman lukemaan kilometriä kohti viisipykäläisellä manuaalilla, ja neliportainen automaatti pahentaa vielä tilannetta 170 gramman arvon myötä. Vaikka Jimnyn myynti nykymuodossaan uhkaa loppua Euroopassa, Suzuki on ilmeisesti jo löytänyt porsaanreiän, jonka avulla pikkumaasturi pystyisi tekemään comebackin vanhan mantereen myyntilistoille.

Jimny saattaa nimittäin palata myyntiin valikoiduilla Euroopan markkinoilla vielä vuoden 2021 aikana N1-luokan hyötyajoneuvona, jota 95 hiilidioksidigramman raja ei koske. Suzuki voisi luoda maasturista pikkupakun poistamalla takapenkit ja tekemällä sisustaan muitakin pieniä muutoksia. Näin pellin alla pöhisevään tekniikkaan ei tarvitsisi koskea ainakaan vielä, mutta uuden voimanlähteenkin aika saattaa koittaa hieman myöhemmin. Silloin Jimnyä saisi myös Euroopassa taas henkilöautona, joka pysyisi valmistajakohtaisten päästörajojen puitteissa. Jäämme odottelemaan Suzukin virallista lausuntoa Jimnyn kohtalosta.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...