MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tämän Subarun hinnan pitäisi nousta superautojen tasolle – Impreza 22B STi on yksi harvoista

Subaruista puhuttaessa vuoden 1998 Impreza 22B STi on vahva ehdokas ikonisimpien mallien kärkisijoille. Erityisen hieno yksilö on tulossa tarjolle ensi kuussa järjestettävään huutokauppaan.

Tämä yksilö löytyy jo nyt Silverstone Auctions -huutokauppakamarin nettisivuilta, ja Subarun hinnan odotetaan nousevan 100 000 – 120 000 punnan tasolle. Meidän valuutassamme tämä on 116 000 – 139 000 euroa, eli samalla hinnalla saisi myös paljon tuoreemman superauton. Impreza 22B STi on kuitenkin huomattavasti harvinaisempi ilmestys kuin moni paljon eksoottisemmalta näyttävä auto.

22B STi luotiin 1990-luvun lopulla sekä Subarun 40-vuotisen merkkipaalun että kolmannen peräkkäisen rallin merkkimestaruuden kunniaksi. Koko maailmaa varten tehtiin 425 yksilöä, joista valtaosa, eli 400 autoa jäi Japanin kotimarkkinoille. Myynnissä oleva 22B STi on järjestyksessä 318. näistä harvinaisuuksista.

Suosittelemme


Subarun kaikkia yksityiskohtia ei ole kerrottu nettisivujen kuvauksessa, mutta hieman yli 36 000 mailin ajomäärä (noin 58 000 kilometriä) ja yksi omistaja viimeisten 18 vuoden ajalta kertovat omaa kieltään. 22B STi:t saivat pintaansa japanilaismerkin ralliautoista tutun sinisen sävyn, ja ulkoisiin tunnusmerkkeihin kuuluivat myös ilma-aukoilla ja isommalla skuupilla varustettu alumiininen konepelti, levitetyt lokasuojat, pulleammat sivuhelmat sekä säädettävä takaspoileri. Autojen alla pyörivät BBS:n 17-tuumaiset vanteet luonnollisesti kullanvärisenä.

Sisustaa dominoi puolestaan mustan ja sinisen yhdistelmä, mutta kolmipuolaisesta nahkaratista ja vaihdekepin nupista löytyy myös punaisia tehostetikkauksia. Ne toistavat STi:n logon väriä, joka koristaa lattiamattojakin. Voimantuotosta vastaa turboahdettu 2,2-litrainen bokserinelonen, jonka luovuttamat 280 hevosvoimaa ja 363 newtonmetriä välitetään viisivaihteisen manuaalin kautta kaikille neljälle pyörälle. Todellisuudessa potkua löytynee hieman enemmän, kuten monesta muustakin tuon ajan japanilaissportista.

LähdeCarscoops

Lue lisää