Volkswagen toi tämänvuotiseen SEMA Show’hun koko joukon konsepteja lähinnä merkin uusien mallien pohjalta. Osastolla nähtiin kuitenkin myös äärimmäisen mielenkiintoinen rallimalli lähes 30 vuoden takaa.
A 59 -koodinimellä tunnettu erikoisuus on kolmoskorin Golfin ralliluokitteluversio, jonka Saksan Cadolzburgissa majaansa pitänyt Schmidt Motorsport rakensi Volkswagen Motorsportille vuonna 1993. Volkkari mietti tuolloin tosissaan mukaan lähtemistä rallin MM-sarjaan, ja A-ryhmän kilpurin luokitteleminen olisi vaatinut vähintään 2500 vastaavan katuauton rakentamisen. Jos projekti olisi edennyt pidemmälle, nelivetoinen turbo-Golf olisi heittänyt haasteen esimerkiksi Lancia Delta HF Integralelle, Ford Escort RS Cosworthille tai Toyotan, Subarun ja Mitsubishin joka nurkasta raapiville rallitykeille.
Ralli-Golfin erottaa ulkoisestikin välittömästi kesymmistä sisaristaan. Tästä saadaan kiittää hiilikuidusta ja kevlarista tehtyä korisarjaa, joka tekee autosta paljon vakio-Golfia leveämmän. Rekisterikilpikin on siirretty takaluukun kannesta puskuriin vuonna 1997 debytoineen Golfin neljännen sukupolven malliin, ja myös etupuskurin sekä konepellin ilmanottoaukot ja iso takaspoileri kertovat omaa kieltään. Takapuskurin kolot olisivat mahdollistaneet neljän putkenpään asentamisen, mutta autossa on kuitenkin pakoputkenpäät vain vasemmalla puolella.
Taka- sekä sivulasit on tehty painonsäästön vuoksi muovista, ja sisätiloista löytyy Recaron A8-kuppipenkkien lisäksi kolmipuolainen ratti, digitaalinen mittaristo, erilaisia lisättyjä käyttökytkimiä sekä rallihenkiset turvakaaret. Mielenkiintoisin osa ralli-Golfia lienee kuitenkin moottori, joka on tehty räätälintyönä juuri tätä autoa varten. Kaksilitraisesta turbonelosesta houkutellut 275 hevosvoimaa ja 370 newtonmetriä olisivat kova sana hot hatchien luokassa vielä tänäkin päivänä, ja sama koskee myös 270 km/h:n huippunopeutta, joka on muuten täsmälleen sama kuin Performance-paketilla varustetussa uudessa Golf R:ssä.
Suosittelemme
Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kuusivaihteisen manuaalin ja kisatyylisen nelivedon kautta, jonka tekniikkaan kuuluu hydraulisesti ohjattu mukautuva keskilukko sekä lukkoperä. Alustasta löytyvät puolestaan pitkät joustoliikkeet mahdollistavat Bilsteinin iskunvaimentimet ja taka-akselin monivarsituenta. 16-tuumaiset vanteet ovat peräisin Speedlinelta, kun taas niiden takaa pilkottavat jarrut ovat Brembon käsialaa.
Vaikka prototyyppi tekee lähes tuotantokelpoisen vaikutelman, Volkswagen ei kuitenkaan vakuuttunut ralliprojektin hyödyistä ja niinpä A 59 jäi vain kahden yksilön kokeiluksi. Niistä ainoastaan toinen, eli SEMA Show’ssa nyt nähty auto on ajokelpoinen.