Tämän klassikko-Volvon ulkonäkö hämää – suomalaisrakentajan luomus on todellisuudessa 1990-luvun BMW M3

Volvo tarjosi 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alkupuolella 140-sarjan pohjalta kehitettyä luksusversiota, joka nimettiin 164:ksi. Autossa oli lähtökohtaansa komeampi maski ja pyöreät etuvalot, joiden takana piili kolmilitrainen suora kuutonen 140-sarjan neloskoneiden tilalla. 164:ää tehtiin luksussedanin statuksen mukaisesti ainoastaan neliovisena, eli kaksioviset mallit jätettiin edullisemman 140:n yksinoikeudeksi.

Netissä on pyörinyt jo jonkin aikaa kuvia kaksiovisesta 164:stä, jossa on kuitenkin jotakin outoa ovimäärän lisäksi. Kattolinja on modernin viisto, ja nokkakin vaikuttaa alkuperäistä Volvoa pidemmältä. Tarkemmin katsoessa huomaa, että katto on itse asiassa peräisin E36-korisesta BMW 3-sarjan coupésta, jota valmistettiin 1990-luvulla. Bemarin osat eivät rajoitu tähän, vaan koko auto on valepukuun verhottu baijerilainen.

Volvon ja BMW:n ristisiitos on suomalaisen rakentajan käsialaa, ja se on esitelty jo vuonna 2015 Volvo Racing Club Finlandin foorumilla. Sieltä luomus bongattiin Retro Rides -sivustolle, josta auton kuvat levisivät nyt ympäri maailmaa. Monet vastaavat rakennelmat näyttävät varsin väkisin tehdyiltä, mutta tässä tapauksessa pari vuosikymmentä vanhempien korinosien yhdistäminen suhteellisen moderniin Bemariin toimii yllättävän hyvin.





Autoon on jopa askarreltu kromiset ikkunalistat, jotka sopivat hyvin yhteen klassisten kromipuskurien ja muiden kiilto-osien kanssa. Mittasuhteetkin toimivat mainiosti, ja pitkä nokka vain korostaa klassista GT-tyyliä. Samaa voidaan sanoa moderneista vanteista, joiden muotoilu toimii kunnianosoituksena vanhoille pinnapyörille. Auto edustaa pintapeltiensä alta tehokkaampaa Baijerin tavaraa, koska se on tehty E36-korisen M3:n pohjalle. Niinpä konehuoneessa murisee vähintään 286-heppainen kuutoskone, joka tuottaa aivan eri luokan suorituskyvyn alkuperäiseen Ruotsin rautaan verrattuna.

Sisusta on kuitenkin jätetty ennalleen, ja ainoa Volvosta muistuttava asia on BMW:n rattiin upotettu ruotsalaisbrändin merkki. Tekninen lähtökohta ei pääse unohtumaan kyytiin noustessakaan, koska alkuperäiset M3:n kynnyslistat ovat edelleen paikoillaan. Tässä siis oiva harrasteauto kaikille niille, jotka eivät pysty päättämään Bemarin ja Volvon väliltä.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...