Tämäkin klassikko kulkee nyt paikallisesti päästöttömästi – brittispesialisti sähköistää vanhan Range Roverin

Kerroimme muutama kuukausi sitten klassisesta Rolls-Roycesta, josta Lunaz-niminen brittifirma teki sähköauton. Nyt sama paja on iskenyt kyntensä ensimmäisen sukupolven Range Roveriin.

Sumujen saarten maasturiklassikko sopii mainiosti samaan sarjaan Lunazin muuttaman vuoden 1961 Rolls-Royce Phantom V:n ja 1950-luvun Jaguar XK120:n kanssa, vaikka Range Rover onkin niitä tuoreempi. Rangen ensimmäinen sukupolvi näki nimittäin päivänvalon vuonna 1970, ja auto säilyi tuotannossa vain kevyesti faceliftattuna peräti 24 vuoden ajan. Täyssähköisiä ensimmäisen polven Rangeja aiotaan tehdä aluksi 50 kappaleen erä, ja kyse ei ole mistään halvasta huvista. Hinnat starttaavat nimittäin 245 000 punnasta, ja päälle tulevat vielä verot.

Asiakkaiden täytyy vielä malttaa odottaa autojaan, koska ensimmäiset yksilöt on luvattu toimittaa ensi kesän aikana. Silverstonen legendaarisen radan tuntumassa toimiva Lunaz tutkii jokaisen yksilön perusteellisesti ennen töiden aloittamista. Tällöin auton jokainen kulma punnitaan erikseen ihanteellisten alustansäätöjen ja voimalinjan paikan määrittämiseksi. Tämän jälkeen Range 3D-skannataan ja autosta tehdään yksityiskohtaiset CAD-mallit, koska tavoitteena on kuulemma tekninen täydellisyys projektin kaikissa vaiheissa. Sitten maasturiklassikko puretaan täysin palasiksi ja hiotaan peltipuhtaaksi, jotta mahdolliset korivauriot saadaan paikannettua ja korjattua ennen entisöinti- ja muutostöiden aloittamista.

Sähköistä Range Roveria saa kahtena eri versiona, joiden nimet ovat Town ja Country. Ensin mainitussa panostetaan kuljettajan ja takapenkkiläisten mukavuuteen, kun taas Countryn pitäisi tarjota klassinen maastoajokokemus täysin sähköistettynä. Kumpaakin mallia saa sekä pitkällä että lyhyellä akselivälillä. Country tuo mukanaan päivitetyn jousituksen ohella vielä alkuperäistä tehokkaammat jarrut sekä maastokäyttöä kestävän sisustan.

Jokainen auto tehdään kuitenkin räätälintyönä tilaajan toiveiden mukaisesti. Tarjolla olevat sisustamateriaalit ovat kuulemma saaneet inspiraationsa alkuperäisen Range Roverin lisävarustelistalta, ja tietoviihdejärjestelmän, ilmastoinnin sekä wi-fin kaltaiset modernit herkut piilotetaan häveliäästi originaalilta näyttävän sisustan uumeniin. Umpikoristen versioiden lisäksi saatavilla on Safari Specification -niminen avomalli, joka pohjautuu vuoden 1983 Bond-leffa Octopussyssa nähtyyn autoon. Safari on Lunazin mukaan maailman ensimmäinen katoton sähkö-SUV, ja ensimmäinen yksilö on kuulemma jo myyty eurooppalaiselle asiakkaalle.

Suosittelemme

Lunaz ei paljasta vielä tarkempia tietoja luomuksensa sähkötekniikasta, mutta Range Roverin latauspistoke on sovitettu firman muiden täyssähköisten klassikoiden tapaan alkuperäisen bensatankin korkin taakse. Lisäksi autossa hyödynnetään alkuperäistä mittaristoa, jota muokataan sähköautossa tarvittavien tietojen näyttämiseksi. Pandemiasta huolimatta Lunaz on ollut tänä vuonna kunnon kasvuvauhdissa, ja ensi vuodelle suunnitteilla on jopa työvoiman tuplaaminen sekä pääkonttorin laajennus. Klassikkoautoille tuntuu siis olevan kysyntää myös modernilla sähkötekniikalla vauhditettuna.

LähdeAutocar

Lue lisää