Tyyli-ikoni täyttää 50 vuotta – Fifty-erikoismalli juhlistaa Range Roverin puolen vuosisadan taivalta

Suurin osa maastureista oli varsin karuja laitteita vielä reilut 50 vuotta sitten, kunnes ensimmäisen lähdön Range Rover tuli markkinoille vuonna 1970. Nyt auton merkkipaalua juhlistetaan uuden Rangen pohjalta tehdyllä erikoismallilla.

Range Roveria pidetään usein luksusmaasturien pioneerina, mutta todellisuudessa tuo kunnia taitaa kuulua jo vuonna 1963 lanseeratulle Jeep Wagoneerille. Euroopassa Range oli kuitenkin aikaansa edellä, koska se yhdisti kunnon maastokyvyt ennennäkemättömään mukavuuteen myös päällystetyillä teillä. Range Roverin ensimmäinen sukupolvi oli poikkeuksellisen pitkäikäinen, ja niinpä se sai väistyä vasta vuonna 1994 seuraajansa tieltä. Tätä nykyä brittien maasturi-ikoni on edennyt neljänteen sukupolveensa, joka sekin on edennyt jo kohta kymmenen vuoden ikään.

Täysin uusi seuraaja on tulossa muutaman vuoden päästä, mutta nykymallin myyntiä yritetään piristää vielä Rangen puolivuosisataista taivalta juhlistavalla erikoismallilla. Fiftyksi nimettyä autoa valmistetaan vain 1970 kappaletta alkuperäisen Rangen esittelyvuoden mukaisesti, ja lukuisat pienet yksityiskohdat erottavat auton perusmalleista. Fifty tehdään parasta varustetasoa edustavan Autobiographyn pohjalta, ja normaaliväreinä tarjotaan neljää eri sävyä. Ne ovat Santorini Black, Aruba Silver, Carpathain Grey ja Rosello Red.

Kirsikkana kakun päällä ovat kuitenkin kolme muuta ulkoväriä, jotka ovat kuulemma saatavilla äärimmäisen rajoitetusti. Vasta ne tekevät autosta todellisen juhlamallin, koska nämä sävyt on napattu suoraan ensimmäisen Rangen värikartasta. Niinpä upouuden auton pintaan voi saada 1970-luvun alun tunnelmia henkivän Bahama Gold -beigen, Tuscan Blue -nimisen vaaleansinisen sävyn tai Davos White -valkoisen. Erikoismallin alla pyöriviä 22-tuumaisia vanteitakin tarjotaan kahtena eri designina, ja Fifty-lätkät koristavat niin ulkokuorta kuin sisustaakin. Lisäksi sisätiloja on höystetty mm. valaistuilla kynnyslistoilla.

Suosittelemme

Akseliväliksi on tarjolla normaalin lisäksi pidennetty versio, ja moottorivalikoimakin on varsin laaja. Bensa- ja dieselkoneiden lisäksi Fiftyä saa pistokehybridinä, eli Range-kielellä P400e:nä. Töpselihybridin voimalinja koostuu kaksilitraisesta nelisylinterisestä bensaturbosta ja 85 kilowatin tehon tarjoavasta sähkömoottorista. Kokonaistehoksi kerrotaan noin 400 heppaa, kun taas maksimivääntö kirjataan 640 newtonin lukemaan. Fiftyn hintoja ei ole kuitenkaan vielä kerrottu, ja sama koskee myös myynnin aloitusajankohtaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää