Tämä Volvo 240 on todellinen sleeper – lähes vakio ulkokuori kätkee alleen 545 heppaa

Tampereen Hot Rod & Rock Show’sta löytyi jenkkien lisäksi myös monia hienoja euroautoja. Yksi niistä oli helsinkiläisen Lauri Likosen Volvo 240 kultaiselta 1980-luvulta. 1986-mallinen Ruotsin rauta näyttää pikaisella vilkaisulla lähes vakiolta, mutta totuus on jotakin aivan muuta.

Likonen osti Volvonsa 4,5 vuotta sitten alkuperäiskuntoisena. Auton kuntoa mainostettiin lähes museovalmiiksi, mutta peltien alle kätkeytyi monta karua yllätystä. Pelkkien peltitöiden ja ruostekorjausten parissa vierähti puolisen vuotta, ja samalla koriin tehtiin pieniä muutoksia. Esimerkiksi takapyöränkoteloihin luotiin lisätilaa leveämpiä takakumeja varten ja varapyöränkotelot poistettiin korista.

Koria muokattiin myös ulkoisesti, vaikka muutokset erottuvat vain todellisen asiantuntijan silmään. Takaluukun kansi on peräisin vanhemmasta Volvosta, ja tuulilasi lainattiin pykälää tuoreemmasta mallista. Lisäksi listoja sheivattiin pois, oranssit vilkut vaihdettiin valkoisiin ja takakontin päälle asennettiin hillitty spoileri. Koko komeus viimeisteltiin modernin oloisella metalliharmaalla sävyllä, joka on kuitenkin auton alkuperäinen.

Suosittelemme

Volvosta piti alun perin tehdä noin 400-heppainen cruisailuauto täydellä sisustalla, mutta mopo lähti hieman käsistä, kun kori jouduttiin purkamaan täydeksi hylsyksi. Niinpä takapenkki heivattiin samalla pois ja 240:een päätettiin laittaa turvakaaret. Etuistuimet korvattiin puolestaan nelipistevöillä varustetuilla kuppipenkeillä, ja koko auto alkoi kehittyä motorsport-henkisempään suuntaan.

Eniten on kuitenkin tapahtunut pellin alla. Siellä majailee nykyään pykälää tuoreemmasta Volvosta lainattu 2,3-litrainen nelonen, joka tunnetaan B230-koodilla. Kahdeksanventtiiliseen koneeseen laitettiin mm. takomännät, H-profiiliset kiertokanget, isommat venttiilit ja ns. tuplaplenumi-imusarja. Lisäksi kansi on tehty uusiksi, ja koko komeuden viimeistelee Holsetin massiivinen turbo, joka tottelee HX40 Super -nimeä.

Kaiken tämän tuloksena neloskone luovuttaa nykyään mukavat 545 heppaa, ja maksimivääntö kirjataan 625 newtonin lukemaan. Voima välitetään mm. BMW M3:sta tutun ZF:n vaihdelaatikon ja Bemarin virityskytkimen kautta luonnollisesti takapyörille, ja pyörätehoksi on mitattu 480 hevosvoimaa.

Ajettavuutta kohentaa molemmista päistä korkeussäädettävä alusta. Takana on jäykkyyssäädettävät iskarit ja edessä Rally Systemsillä muokatut Bilsteinin vaimentimet. Isommat jarrut vastaavat kasvaneita voimavaroja, ja Enkein kevyet 17-tuumaiset vanteetkin parantavat omalta osaltaan käsiteltävyyttä.

Lauri Likosen Volvon rakentamisessa meni noin neljä vuotta, ja pelkkiin osiin sekä työhön paloi noin 26 000 euroa. Normaalihinta olisi ollut 30 tuhannen paikkeilla, joten säästöäkin syntyi vähän. 240:llä päästiin ajamaan ensimmäisen kerran viime syksynä, jolloin mittariin kertyi noin 1500 kilometriä. Tänä keväänä autolla on ajettu viitisensataa kilometriä, ja kertaakaan ei ole jääty tien päälle remonttia tekemään. Volvoon on syntynyt pikku hiljaa enemmän luottamusta pidemmillekin reissuille, ja nytkin se tuotiin Tampereelle ajamalla.

Suorituskykyä ei ole ehditty vielä mitata, mutta Likonen aikoo lähteä Volvollaan varttimailille tänä kesänä. Jos pito vain riittää, ajaksi voidaan saada 11 sekunnin puolelle menevä lukema. Nollasta sataan -kiihtyvyydestä on hankala sanoa mitään, koska sekin riippuu täysin pidosta näillä voimavaroilla.

Lue lisää