Ensimmäisiä airbageja nähtiin muutamissa jenkkiautoissa jo 1970-luvun alkupuolella, mutta tuolloin keksintö ei ottanut vielä tuulta alleen. Tarvittiin vielä vajaa vuosikymmen ja turvallisuuden pioneerina toimineen Mercedes-Benzin kehitystyötä, kunnes turvatyyny tuli lisävarusteeksi ensimmäisiin tähtikeuloihin vuonna 1981. Matkustajan airbagin vuoro koitti 1980-luvun loppupuolella, ja laajemmin turvatyynyt alkoivat yleistyä 1990-luvun turvallisuusbuumin myötä.
Nykyautoissa riittää bageja katon turvaverhoista polviturvatyynyyn asti, ja jopa jalankulkijoille on kehitetty konepellin alta ponnahtavia turvatyynyjä. Muita ulkoisia airbageja ei ole vielä nähty, mutta autoteollisuuden tunnetuimpiin alihankkijoihin kuuluva saksalainen ZF toi jo viime vuoden puolella julkisuuteen auton kyljen ulkopuolelle poksahtavan turvatyynyn. Se esiteltiin Saksan Mannheimissa järjestetyssä airbag-symposiumissa, ja keksintö on suunniteltu myös autonomisten autojen ehdoilla.
Niiden istumajärjestys voi nimittäin vaihdella, joten koko kylkeä suojaava ulkoinen turvatyyny saattaa olla hyväkin idea. Tällainen airbag kätketään auton helmakotelon sisään, ja se on pyörien väliin jäävän kyljen mittainen. Ympäri auton koria sijoitetut sensorit valvovat jatkuvasti mitä ympärillä tapahtuu, ja törmäyksen uhatessa turvatyyny pullahtaa esiin alle 100 millisekunnissa.
Ulkoiset airbagit auttavat jakamaan törmäysvoimia pitkin auton kylkeä. ZF:n tekemät testit osoittavat kuulemma, että tällaiset turvatyynyt pienentävät auton ohjaamoon tunkeutumisen riskiä jopa 30 prosentilla, ja matkustajien loukkaantumisvaaraa niiden pitäisi vähentää 20-30 prosenttia. Ratkaisun taustalla vaikuttaa melkoinen tekninen arsenaali, joka koostuu itse airbagien lisäksi tutkista, kameroista ja laserskannereista. Tutkia tarvitaan etäisyyden mittaamiseen, kun taas kamerat pystyvät nopeasti erottamaan erilaisia esineitä. Laserskannerit muodostavat puolestaan kolmiulotteisen kartan siitä, mitä auton sivuilla on tapahtumassa.
Suosittelemme
ZF aikoo tarjota ulkoisia turvatyynyjään ja sensorejaan eri autonvalmistajille. Kustannusten laskemiseksi samoja sensoreja voitaisiin hyödyntää muissakin laitteissa, kuten esimerkiksi kaistavahdeissa ja aktiivisissa kaista-avustimissa. ZF:n turvallisuuslaitteista vastaava Uwe Class odottaa, että ensimmäiset ulkoisilla airbageilla varustetut autot voisivat tulla markkinoille jo kahden vuoden sisällä.