Tämä turvatyyny pullahtaa auton kyljen ulkopuolelle – ZF:n keksintöä odotellaan markkinoille jo parin vuoden päästä

Ensimmäisiä airbageja nähtiin muutamissa jenkkiautoissa jo 1970-luvun alkupuolella, mutta tuolloin keksintö ei ottanut vielä tuulta alleen. Tarvittiin vielä vajaa vuosikymmen ja turvallisuuden pioneerina toimineen Mercedes-Benzin kehitystyötä, kunnes turvatyyny tuli lisävarusteeksi ensimmäisiin tähtikeuloihin vuonna 1981. Matkustajan airbagin vuoro koitti 1980-luvun loppupuolella, ja laajemmin turvatyynyt alkoivat yleistyä 1990-luvun turvallisuusbuumin myötä.

Nykyautoissa riittää bageja katon turvaverhoista polviturvatyynyyn asti, ja jopa jalankulkijoille on kehitetty konepellin alta ponnahtavia turvatyynyjä. Muita ulkoisia airbageja ei ole vielä nähty, mutta autoteollisuuden tunnetuimpiin alihankkijoihin kuuluva saksalainen ZF toi jo viime vuoden puolella julkisuuteen auton kyljen ulkopuolelle poksahtavan turvatyynyn. Se esiteltiin Saksan Mannheimissa järjestetyssä airbag-symposiumissa, ja keksintö on suunniteltu myös autonomisten autojen ehdoilla.

Niiden istumajärjestys voi nimittäin vaihdella, joten koko kylkeä suojaava ulkoinen turvatyyny saattaa olla hyväkin idea. Tällainen airbag kätketään auton helmakotelon sisään, ja se on pyörien väliin jäävän kyljen mittainen. Ympäri auton koria sijoitetut sensorit valvovat jatkuvasti mitä ympärillä tapahtuu, ja törmäyksen uhatessa turvatyyny pullahtaa esiin alle 100 millisekunnissa.

Ulkoiset airbagit auttavat jakamaan törmäysvoimia pitkin auton kylkeä. ZF:n tekemät testit osoittavat kuulemma, että tällaiset turvatyynyt pienentävät auton ohjaamoon tunkeutumisen riskiä jopa 30 prosentilla, ja matkustajien loukkaantumisvaaraa niiden pitäisi vähentää 20-30 prosenttia. Ratkaisun taustalla vaikuttaa melkoinen tekninen arsenaali, joka koostuu itse airbagien lisäksi tutkista, kameroista ja laserskannereista. Tutkia tarvitaan etäisyyden mittaamiseen, kun taas kamerat pystyvät nopeasti erottamaan erilaisia esineitä. Laserskannerit muodostavat puolestaan kolmiulotteisen kartan siitä, mitä auton sivuilla on tapahtumassa.

ZF aikoo tarjota ulkoisia turvatyynyjään ja sensorejaan eri autonvalmistajille. Kustannusten laskemiseksi samoja sensoreja voitaisiin hyödyntää muissakin laitteissa, kuten esimerkiksi kaistavahdeissa ja aktiivisissa kaista-avustimissa. ZF:n turvallisuuslaitteista vastaava Uwe Class odottaa, että ensimmäiset ulkoisilla airbageilla varustetut autot voisivat tulla markkinoille jo kahden vuoden sisällä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...