Tämä “taksimersu” on maailman nopein farmari Nürburgringin Nordschleifella

Nürburgringin legendaarisen Pohjoislenkin, eli Nordschleifen kierrosennätyksistä on tullut viime vuosina suoranainen kunniakysymys monille autonvalmistajille. Tuotantoautojen yleisen ennätysajan lisäksi automerkit ovat alkaneet kilvoitella mm. etuvetoisten, neliovisten, katumaasturien tai farmarien ennätyksistä. Esimerkiksi suurin osa sporttisten SUV-autojen ostajista ei varmasti suuntaa koskaan radalle hankinnallaan, mutta kovalla kierrosajalla on aina mukava kehuskella Esson baarissa.

Farkut sopivat sen sijaan jo luontaisesti paremmin rata-ajoon, koska niiden painopiste sijaitsee katumaastureita matalammalla. Supernopeat farmarit olivat pitkään lähes Audin yksinoikeus, mutta rinkulakeulan RS-mallit ovat saaneet viime aikoina uusia haastajia muiltakin merkeiltä. Ringin kierrosennätys farmarien osalta on ollut jo yli kahden vuoden ajan konsernikumppani Seatin hallussa, mikä on melko yllättävää. Ennätysauto Leon Cupra ST on nimittäin ”vain” 280-heppainen etuvetofarkku, joka ylsi silti seitsemän minuutin ja 58 sekunnin aikaan yli 20 kilometrin mittaisella legendaarisella radalla. Budjettisportti syrjäytti tällä suorituksella Audi RS 4 Avantin Ringin nopeimman farmarin pallilta.

-- MAINOS --

Nyt saksalainen Sport Auto -lehti vei Eifel-vuoristoon todellisen suden lampaan vaatteissa, eli Mercedes-AMG:n E 63 S 4Matic+:n. Sanahirviön taakse kätkeytyy farmarikorisen taksimersun kuoriin verhottu supertykki, jonka pellin alla murisee tupla-ahdettu veekasi. Nelilitraisesta myllystä irtoaa kahden turbon ansiosta lähes superautotasoa oleva teholukema, eli 612 hevosvoimaa. Maksimivääntöä on murhaavat 850 newtonia, ja auto singahtaa näillä voimavaroilla vain 3,5 sekunnissa nollasta sataan.

Mersulla pääsee siis lujaa ainakin suoralla tiellä, mutta kyyti on melkoista tasoa myös radalla. Saksalaislehden testikuski ylsi nimittäin täysin vakiovireessä olevalla ja tavallisilla katurenkailla varustetulla AMG-farkulla tarkalleen seitsemän minuutin ja 45,19 sekunnin kierrosaikaan vuoristoratamaisella Nordschleifella. Etuvetoinen Seat jäi siis noin 13 sekunnin päähän, ja ennätys siirtyi Stuttgartiin. Farmarikorinen E 63 painaa yli kaksi tonnia, ja se tarjoaa taksiluokan tilat sekä hulppean 640 litran tavaratilan. Auto on siis mainio yhdistelmä käytännöllisyyttä ja urheilullisuutta, mutta toki sillä on hintaakin selvästi yli 200 000 euroa Suomen markkinoilla.

Seatin hinta-laatusuhde on siis huomattavasti paremmalla tolalla, mutta tämä ei taida häiritä AMG:n ostajia. Nelivetoisessa E 63 S:ssä voisi muuten olla potentiaalia vieläkin nopeampiin kierrosaikoihin, koska Mercedes-AMG ei ole kellottanut sille vielä minkäänlaista virallista tulosta Ringillä. Voisi kuvitella, että auto olisi vieläkin ripeämpi tehtaan omien testikuskien käsissä.

-- MAINOS --




LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.