Nürburgringin legendaarisen Pohjoislenkin, eli Nordschleifen kierrosennätyksistä on tullut viime vuosina suoranainen kunniakysymys monille autonvalmistajille. Tuotantoautojen yleisen ennätysajan lisäksi automerkit ovat alkaneet kilvoitella mm. etuvetoisten, neliovisten, katumaasturien tai farmarien ennätyksistä. Esimerkiksi suurin osa sporttisten SUV-autojen ostajista ei varmasti suuntaa koskaan radalle hankinnallaan, mutta kovalla kierrosajalla on aina mukava kehuskella Esson baarissa.
Farkut sopivat sen sijaan jo luontaisesti paremmin rata-ajoon, koska niiden painopiste sijaitsee katumaastureita matalammalla. Supernopeat farmarit olivat pitkään lähes Audin yksinoikeus, mutta rinkulakeulan RS-mallit ovat saaneet viime aikoina uusia haastajia muiltakin merkeiltä. Ringin kierrosennätys farmarien osalta on ollut jo yli kahden vuoden ajan konsernikumppani Seatin hallussa, mikä on melko yllättävää. Ennätysauto Leon Cupra ST on nimittäin ”vain” 280-heppainen etuvetofarkku, joka ylsi silti seitsemän minuutin ja 58 sekunnin aikaan yli 20 kilometrin mittaisella legendaarisella radalla. Budjettisportti syrjäytti tällä suorituksella Audi RS 4 Avantin Ringin nopeimman farmarin pallilta.
Nyt saksalainen Sport Auto -lehti vei Eifel-vuoristoon todellisen suden lampaan vaatteissa, eli Mercedes-AMG:n E 63 S 4Matic+:n. Sanahirviön taakse kätkeytyy farmarikorisen taksimersun kuoriin verhottu supertykki, jonka pellin alla murisee tupla-ahdettu veekasi. Nelilitraisesta myllystä irtoaa kahden turbon ansiosta lähes superautotasoa oleva teholukema, eli 612 hevosvoimaa. Maksimivääntöä on murhaavat 850 newtonia, ja auto singahtaa näillä voimavaroilla vain 3,5 sekunnissa nollasta sataan.
Mersulla pääsee siis lujaa ainakin suoralla tiellä, mutta kyyti on melkoista tasoa myös radalla. Saksalaislehden testikuski ylsi nimittäin täysin vakiovireessä olevalla ja tavallisilla katurenkailla varustetulla AMG-farkulla tarkalleen seitsemän minuutin ja 45,19 sekunnin kierrosaikaan vuoristoratamaisella Nordschleifella. Etuvetoinen Seat jäi siis noin 13 sekunnin päähän, ja ennätys siirtyi Stuttgartiin. Farmarikorinen E 63 painaa yli kaksi tonnia, ja se tarjoaa taksiluokan tilat sekä hulppean 640 litran tavaratilan. Auto on siis mainio yhdistelmä käytännöllisyyttä ja urheilullisuutta, mutta toki sillä on hintaakin selvästi yli 200 000 euroa Suomen markkinoilla.
Seatin hinta-laatusuhde on siis huomattavasti paremmalla tolalla, mutta tämä ei taida häiritä AMG:n ostajia. Nelivetoisessa E 63 S:ssä voisi muuten olla potentiaalia vieläkin nopeampiin kierrosaikoihin, koska Mercedes-AMG ei ole kellottanut sille vielä minkäänlaista virallista tulosta Ringillä. Voisi kuvitella, että auto olisi vieläkin ripeämpi tehtaan omien testikuskien käsissä.