Nürburgringin vanhan radan, eli Nordschleifen kierrosennätyksistä on tullut viime vuosina tärkeä markkinointiase autonvalmistajille. Ennätyksiä on tehtailtu mitä mielikuvituksellisimmissa kategorioissa, mutta nyt Mercedes-AMG nappasi itselleen valtikan kaikkien sarjatuotantoautojen osalta.
Ensi mallivuotta edustava Mercedes-AMG GT Black Series pysäytti Eifel-vuoriston siimeksessä mutkittelevalla radalla kellot tarkalleen aikaan 6:43.616. Todella reilusti alle seitsemän minuutin puolelle tykitetystä kierroksesta vastasi GT3-luokan kisakuski Maro Engel, ja autoon ei tehty mitään muutoksia. GT Black Seriesin säädettävästä aerodynamiikasta ja alustasta otettiin kuitenkin täysi hyöty irti edellisen ennätyksenhaltijan, eli Lamborghini Aventador SVJ:n jättämiseksi taakse.
Lambolla yllettiin heinäkuussa 2018 aikaan 6:44,97, eli Mersu oli yli 20 kilometriä pitkällä radalla hiukan yli sekunnin italialaista superautoa nopeampi. Kierroksesta julkaistiin samalla kaksi aikaa, joista toinen oli 6:48.047. Se syntyi radan 20,8 kilometriä pitkällä versiolla, jota on hyödynnetty viime vuodesta lähtien ennätysyrityksissä. Lambon kanssa vertailukelpoinen aika kellotettiin puolestaan perinteisellä 20,6 kilometrin matkalla.
Ennätysrundia varten GT Black Seriesin hiilikuituinen etusplitteri säädettiin ulommaiseen Race-asentoonsa, kun taas takaspoilerin alemmat ja ylemmät siivekkeet laitettiin keskimmäiseen asentoon. Coilovereita madallettiin puolestaan edessä 0,5:n ja takana reilun 0,2 sentin verran. Etuakselilla oli 3,8 astetta negatiivista camber-kulmaa, ja taakse sitä laitettiin tasan kolme astetta. Säädettävät kallistuksenvaimentimet laitettiin niin jäykiksi kuin mahdollista, ja myöskin säädettävän luistoneston yhdeksänportaisesta asteikosta Engel hyödynsi kuutos- ja seiskatasoja radan kohdasta riippuen. Renkaiden kanssa ei lähdetty kikkailemaan, eli ennätysauton alla pyörivät Black Seriesin vakiovarusteisiin kuuluvat Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO -kumit.
Suosittelemme
Maro Engel oli innostunut suorituksestaan ennätyskierroksen jälkeen. Radan Kesselchen-nimisellä osuudella yllettiin lähes 270 km/h:n nopeuteen, kun taas Döttinger Höhen pitkällä suoralla päästeltiin reilusti yli kolmeasataa. Näiden lukemien osalta kadulle rekisteröity GT Black Series oli jopa nopeampi kuin Engelin GT3-luokan ratakilpuri. Engel kehui erityisesti katuauton monipuolisia säätömahdollisuuksia, joiden ansiosta ajettavuus saatiin optimoitua kisakuskinkin makuun. Jäämme odottamaan, kuinka kauan tämä kierrosennätys pysyy voimassa.