MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää tämän viritetyn ”tavallisen” Turbon jalkoihin.

Cayenne Turboa vauhdittava nelilitrainen tuplaturbo-V8 on osoittautunut varsin kiitolliseksi virityskohteeksi jo muissa VW-konsernin autoissa, joten Porschen isosta katumaasturistakin saa revittyä paljon alkuperäistä suurempia teholukemia. Nyt autoon on iskenyt kyntensä itävaltalainen Black Box-Richter, joka on alun perin erikoistunut autojen teippauksiin. Nebulus-nimen alla luodussa Cayennessa on kuitenkin muokattu tekniikkaakin runsaalla kädellä.

Pellin alla luotetaan saksalaisspesialisti HGP Turbon osaamiseen. Cayenne on saanut päivitettyjen ahtimien lisäksi uuden imusarjan, sporttimallisen ilmansuodattimen ja tietysti myös uuden moottorinohjaussoftan. Näillä keinoilla Cayenne Turbon voimavarat ovat kasvaneet hurjasti alkuperäisestä 550 hevosvoimasta ja 770 newtonmetristä. Nyt SUV:ssa on peräti 962 heppaa ja 1250 newtonia, eli lukemat alkavat olla jo hyperautoluokkaa.

Voima välitetään edelleen kahdeksanportaisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle. Nebulus-Porchen suoritusarvoja ei ole kerrottu, mutta vakiona Cayenne Turbo pinkaisee nollasta sataan 3,9 sekunnissa ja yltää 286 km/h:n lukemaan rajoitettuun huippunopeuteen, kun lisävarustelistalta on ruksittu Sport Chrono -niminen paketti. Viritetystä Porschesta rajoitin on poistettu, joten huiput lienevät reilusti kolmensadan paremmalla puolella.

Suosittelemme


Auton ulkokuorta on puolestaan tuunattu teippauksella, jonka tekeminen vie noin viikon päivät. Tässä tapauksessa lähtökohtana on toiminut valkoinen Cayenne, joka on ensin teipattu mattamustaksi. Sitten pintaan on lisätty eri paksuisia kerroksia tummanpunaista teippiä, josta on muotoiltu mielenkiintoisen näköisiä kuvioita. Niiden designista vastaa Saksan Erfstadtissa toimivan 811 Designin Hajo Lemke. Isot tuning-vanteetkin ovat samaa sävyä teippikuvioiden kanssa, ja lisäväriä saadaan vielä kiekkojen takaa pilkistävistä keltaisista jarrusatuloista.

LähdeCarscoops

Lue lisää