Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää tämän viritetyn ”tavallisen” Turbon jalkoihin.

Cayenne Turboa vauhdittava nelilitrainen tuplaturbo-V8 on osoittautunut varsin kiitolliseksi virityskohteeksi jo muissa VW-konsernin autoissa, joten Porschen isosta katumaasturistakin saa revittyä paljon alkuperäistä suurempia teholukemia. Nyt autoon on iskenyt kyntensä itävaltalainen Black Box-Richter, joka on alun perin erikoistunut autojen teippauksiin. Nebulus-nimen alla luodussa Cayennessa on kuitenkin muokattu tekniikkaakin runsaalla kädellä.

-- MAINOS --

Pellin alla luotetaan saksalaisspesialisti HGP Turbon osaamiseen. Cayenne on saanut päivitettyjen ahtimien lisäksi uuden imusarjan, sporttimallisen ilmansuodattimen ja tietysti myös uuden moottorinohjaussoftan. Näillä keinoilla Cayenne Turbon voimavarat ovat kasvaneet hurjasti alkuperäisestä 550 hevosvoimasta ja 770 newtonmetristä. Nyt SUV:ssa on peräti 962 heppaa ja 1250 newtonia, eli lukemat alkavat olla jo hyperautoluokkaa.

Voima välitetään edelleen kahdeksanportaisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle. Nebulus-Porchen suoritusarvoja ei ole kerrottu, mutta vakiona Cayenne Turbo pinkaisee nollasta sataan 3,9 sekunnissa ja yltää 286 km/h:n lukemaan rajoitettuun huippunopeuteen, kun lisävarustelistalta on ruksittu Sport Chrono -niminen paketti. Viritetystä Porschesta rajoitin on poistettu, joten huiput lienevät reilusti kolmensadan paremmalla puolella.

-- MAINOS --




Auton ulkokuorta on puolestaan tuunattu teippauksella, jonka tekeminen vie noin viikon päivät. Tässä tapauksessa lähtökohtana on toiminut valkoinen Cayenne, joka on ensin teipattu mattamustaksi. Sitten pintaan on lisätty eri paksuisia kerroksia tummanpunaista teippiä, josta on muotoiltu mielenkiintoisen näköisiä kuvioita. Niiden designista vastaa Saksan Erfstadtissa toimivan 811 Designin Hajo Lemke. Isot tuning-vanteetkin ovat samaa sävyä teippikuvioiden kanssa, ja lisäväriä saadaan vielä kiekkojen takaa pilkistävistä keltaisista jarrusatuloista.

-- MAINOS --

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.