Tämä sportti-Toyota ei ole Supraa nähnytkään – piskuista Copen GR Sportia vauhdittaa alle 0,7-litrainen turbokone

Gazoo Racing on viime vuosina tehnyt nimeä Toyotan sporttidivisioonana. Euroopassa GR on tullut tunnetuksi etenkin Tommi Mäkisen luotsaamasta WRC-rallitallista, mutta kirjainyhdistelmä on nähty myös katuautojen puolella esimerkiksi uuden Toyota Supran mallimerkinnässä. Japanin kotimarkkinoilla GR-Toyotien valikoima on sen sijaan paljon laajempi, ja Gazoo Racingillä on nousevan auringon maassa pidemmät perinteet.

Japanin erikoisuuksiin kuuluu kei-careiksi nimettyjen miniautojen luokka, jota säätelevät monet lainsäädännölliset rajoitteet mm. auton mittojen ja moottorin iskutilavuuden osalta. Korimallien osalta säädöksiä ei sen sijaan ole, ja niinpä kei-carien skaala ulottuu kaksipaikkaisista roadstereista tötterömäisiin tila-autoihin. Yksi tämän kategorian hauskimmista laitteista on ollut Daihatsun kehittämä Copen, jonka ensimmäinen sukupolvi oli kuin kutistettu ykköskorimallin Audi TT Roadster taittuvalla peltikatolla.





Sähköllä liikkuvasta kovasta katosta on pidetty kiinni myös Copenin nykyversiossa, mutta auton linjat ovat siirtyneet retrohenkisestä pyöreydestä suorastaan urheilulliseen terävyyteen. Daihatsu on nykyään kokonaan Toyotan omistuksessa, joten Copen on saanut kunnian toimia lähtökohtana sporttityyliselle GR Sport -versiolle. Uutuus putkahti nettiin jo nyt, vaikka se esitellään nousevan auringon maan jälleenmyyjille vasta marraskuun alkupuolella.

Copen GR Sport on tarkoitettu pelkästään Japanin markkinoille, jossa sitä saa sekä viisipykäläisellä manuaalilla että portaattomalla CVT-automaatilla. Manuaaliversiosta täytyy pulittaa 2 435 000 jeniä, eli reilut 20 000 euroa, ja automaattimalli on yllättäen hieman halvempi. Molempia vauhdittaa piskuinen 660-kuutioinen bensakone, joka saa lisäpuhtia turbon avulla. Tehoa ei silti liene kahmalokaupalla, mutta etuvetoisen Copenin pitoa kohennetaan kuitenkin tasauspyörästön lukon avulla. Lisäksi sähköisesti tehostettua ohjausta on hienosäädetty, ja sama koskee myös jousia sekä iskunvaimentimia.

Lisähintaan tarjolla on vielä monia GR-sporttiherkkuja, joiden listalle kuuluvat mm. etuhelma, etukulmien ilmanohjaimet, sivuhelmat sekä takahelma ja -spoileri. Ulkoa Copen GR Sportin erottaa jo vakiona uusiksi laitetuista puskureista ja maskista. Vanteina käytetään BBS:n takomia kiekkoja, ja ledit tuikkivat niin etu-, taka- kuin sumuvaloissakin. Sporttihenkinen ulkoasu viimeistellään GR Sport -logoilla, ja ulkoväriksi on tarjolla kahdeksan eri sävyä.

Sisusta on sen sijaan aina musta, mutta sitäkin on piristetty monilla sporttivarusteilla. GR-logoilla varustetut penkit ovat Recaron käsialaa, ja nahkaratti on puolestaan Momon valikoimasta. Tunnelmaa kohentavat myös metallipintaiset ja kiiltävän mustat koristeet, jotka saavat Copenin kuskin tuntemaan olonsa kuin oikeassa urheiluautossa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...