Tämä sportti-Toyota ei ole Supraa nähnytkään – piskuista Copen GR Sportia vauhdittaa alle 0,7-litrainen turbokone

Gazoo Racing on viime vuosina tehnyt nimeä Toyotan sporttidivisioonana. Euroopassa GR on tullut tunnetuksi etenkin Tommi Mäkisen luotsaamasta WRC-rallitallista, mutta kirjainyhdistelmä on nähty myös katuautojen puolella esimerkiksi uuden Toyota Supran mallimerkinnässä. Japanin kotimarkkinoilla GR-Toyotien valikoima on sen sijaan paljon laajempi, ja Gazoo Racingillä on nousevan auringon maassa pidemmät perinteet.

Japanin erikoisuuksiin kuuluu kei-careiksi nimettyjen miniautojen luokka, jota säätelevät monet lainsäädännölliset rajoitteet mm. auton mittojen ja moottorin iskutilavuuden osalta. Korimallien osalta säädöksiä ei sen sijaan ole, ja niinpä kei-carien skaala ulottuu kaksipaikkaisista roadstereista tötterömäisiin tila-autoihin. Yksi tämän kategorian hauskimmista laitteista on ollut Daihatsun kehittämä Copen, jonka ensimmäinen sukupolvi oli kuin kutistettu ykköskorimallin Audi TT Roadster taittuvalla peltikatolla.


Sähköllä liikkuvasta kovasta katosta on pidetty kiinni myös Copenin nykyversiossa, mutta auton linjat ovat siirtyneet retrohenkisestä pyöreydestä suorastaan urheilulliseen terävyyteen. Daihatsu on nykyään kokonaan Toyotan omistuksessa, joten Copen on saanut kunnian toimia lähtökohtana sporttityyliselle GR Sport -versiolle. Uutuus putkahti nettiin jo nyt, vaikka se esitellään nousevan auringon maan jälleenmyyjille vasta marraskuun alkupuolella.

Copen GR Sport on tarkoitettu pelkästään Japanin markkinoille, jossa sitä saa sekä viisipykäläisellä manuaalilla että portaattomalla CVT-automaatilla. Manuaaliversiosta täytyy pulittaa 2 435 000 jeniä, eli reilut 20 000 euroa, ja automaattimalli on yllättäen hieman halvempi. Molempia vauhdittaa piskuinen 660-kuutioinen bensakone, joka saa lisäpuhtia turbon avulla. Tehoa ei silti liene kahmalokaupalla, mutta etuvetoisen Copenin pitoa kohennetaan kuitenkin tasauspyörästön lukon avulla. Lisäksi sähköisesti tehostettua ohjausta on hienosäädetty, ja sama koskee myös jousia sekä iskunvaimentimia.





Lisähintaan tarjolla on vielä monia GR-sporttiherkkuja, joiden listalle kuuluvat mm. etuhelma, etukulmien ilmanohjaimet, sivuhelmat sekä takahelma ja -spoileri. Ulkoa Copen GR Sportin erottaa jo vakiona uusiksi laitetuista puskureista ja maskista. Vanteina käytetään BBS:n takomia kiekkoja, ja ledit tuikkivat niin etu-, taka- kuin sumuvaloissakin. Sporttihenkinen ulkoasu viimeistellään GR Sport -logoilla, ja ulkoväriksi on tarjolla kahdeksan eri sävyä.

Sisusta on sen sijaan aina musta, mutta sitäkin on piristetty monilla sporttivarusteilla. GR-logoilla varustetut penkit ovat Recaron käsialaa, ja nahkaratti on puolestaan Momon valikoimasta. Tunnelmaa kohentavat myös metallipintaiset ja kiiltävän mustat koristeet, jotka saavat Copenin kuskin tuntemaan olonsa kuin oikeassa urheiluautossa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...