Tämä Seiska aikoo olla maailman nopein neliovinen auto – Alpina B7 yltää 330 km/h:n huippuihin

BMW:n nykyisen 7-sarjan pohjalta on tehty peräti kaksi yli 600-heppaista tehoversiota. Baijerilaisten oma luomus on nimetty M 760 Li:ksi, ja sitä vauhdittaa tarkalleen 610 hevosvoiman tehon sekä 800 newtonin huippuväännön luovuttava tuplaturbo-V12. Hovivirittäjä Alpina tyytyy sen sijaan neljään sylinteriin vähemmän, koska B7 Bi-Turboksi ristitty luksustykki on kehitetty veekasikoneisen 750i:n pohjalta. Alpina on kuitenkin laittanut myllyn perusteellisesti uusiksi, ja sen tehot kirjataan 608 hepan lukemaan. Vääntöä tästäkin koneesta irtoaa tasan 800 newtonmetriä.

B7 Bi-Turbo sai ensiesittelynsä toissakeväisessä Geneven autonäyttelyssä, jolloin sen huippunopeudeksi kerrottiin 310 km/h. Auto lanseerattiin vasta nyt brittimarkkinoille, ja samassa yhteydessä myös huippunopeutta on korjailtu ylöspäin. Lopullinen lukema on kuulemma 205 mph, eli huimat 330 km/h. Tämän myötä Alpina on hyvin vahva ehdokas maailman nopeimmaksi nelioviseksi tuotantoautoksi . Tehtaan oma huippuversio M 760 Li yltää puolestaan ”vain” 305 km/h:n huippuihin, ja tämäkin vaatii lisävarusteisen M Driver’s Packagen ruksimisen autoa tilattaessa.

Hurjan kyydin taustalla piilevät 4,4-litraiseen tuplaturbokasiin tehdyt muutokset. Twin scroll -tyyppiset ahtimet ovat Alpinan omaa käsialaa, ja ahtopainetta riittää 1,2 baarin verran. Turbojen rakenteen pitäisi myös minimoida ahtoviive, eli B7:n kone on luonteeltaan lähellä isokokoista vaparia. Moottorin jäähdytykseenkin on laitettu lisäpaukkuja. Alpina on nimittäin asentanut autoon lisäjäähdyttimet ja uuden epäsuoran välijäähdytysjärjestelmän.

Suosittelemme

Lisäksi ZF:n kahdeksanpykäläisen automaatin jäähdytystä on kohennettu ja laatikkoa on myös vahvistettu kasvaneiden voimavarojen mukaisesti. Momentinmuunninkin on vakiota isompaa tyyppiä, joten Alpina ei ole tyytynyt pintapuolisiin virityksiin. B7 Bi-Turboa saa sekä taka- että nelivetoisena, ja perusversion lisäksi tarjolla on pitkäakselivälinen malli. Nyt esitelty brittimarkkinoiden versio on aina takavetoinen ja pitkä. Sen vakiovarusteluun kuuluu mm. ilmajousitus, aktiivinen kallistuksenvaimennus ja nelipyöräohjaus. Lisäksi etupyörien camber-kulmaa on lisätty terhakamman kääntyvyyden nimissä. Suoralla tiellä kiihdytys nollasta 60 mph:n nopeuteen sujuu tasan neljässä sekunnissa nelivedon puutteesta huolimatta.

Briteissä luksusohjuksesta pyydetään 115 000 puntaa, mitä kehutaan suorastaan edulliseksi B7:n ominaisuuksiin nähden. Suomessa Alpinan malleja ei ole valitettavasti tarjolla virallisen maahantuojan kautta.

LähdeCarscoops

Lue lisää