Tämä Seiska aikoo olla maailman nopein neliovinen auto – Alpina B7 yltää 330 km/h:n huippuihin

BMW:n nykyisen 7-sarjan pohjalta on tehty peräti kaksi yli 600-heppaista tehoversiota. Baijerilaisten oma luomus on nimetty M 760 Li:ksi, ja sitä vauhdittaa tarkalleen 610 hevosvoiman tehon sekä 800 newtonin huippuväännön luovuttava tuplaturbo-V12. Hovivirittäjä Alpina tyytyy sen sijaan neljään sylinteriin vähemmän, koska B7 Bi-Turboksi ristitty luksustykki on kehitetty veekasikoneisen 750i:n pohjalta. Alpina on kuitenkin laittanut myllyn perusteellisesti uusiksi, ja sen tehot kirjataan 608 hepan lukemaan. Vääntöä tästäkin koneesta irtoaa tasan 800 newtonmetriä.





B7 Bi-Turbo sai ensiesittelynsä toissakeväisessä Geneven autonäyttelyssä, jolloin sen huippunopeudeksi kerrottiin 310 km/h. Auto lanseerattiin vasta nyt brittimarkkinoille, ja samassa yhteydessä myös huippunopeutta on korjailtu ylöspäin. Lopullinen lukema on kuulemma 205 mph, eli huimat 330 km/h. Tämän myötä Alpina on hyvin vahva ehdokas maailman nopeimmaksi nelioviseksi tuotantoautoksi . Tehtaan oma huippuversio M 760 Li yltää puolestaan ”vain” 305 km/h:n huippuihin, ja tämäkin vaatii lisävarusteisen M Driver’s Packagen ruksimisen autoa tilattaessa.

Hurjan kyydin taustalla piilevät 4,4-litraiseen tuplaturbokasiin tehdyt muutokset. Twin scroll -tyyppiset ahtimet ovat Alpinan omaa käsialaa, ja ahtopainetta riittää 1,2 baarin verran. Turbojen rakenteen pitäisi myös minimoida ahtoviive, eli B7:n kone on luonteeltaan lähellä isokokoista vaparia. Moottorin jäähdytykseenkin on laitettu lisäpaukkuja. Alpina on nimittäin asentanut autoon lisäjäähdyttimet ja uuden epäsuoran välijäähdytysjärjestelmän.

Lisäksi ZF:n kahdeksanpykäläisen automaatin jäähdytystä on kohennettu ja laatikkoa on myös vahvistettu kasvaneiden voimavarojen mukaisesti. Momentinmuunninkin on vakiota isompaa tyyppiä, joten Alpina ei ole tyytynyt pintapuolisiin virityksiin. B7 Bi-Turboa saa sekä taka- että nelivetoisena, ja perusversion lisäksi tarjolla on pitkäakselivälinen malli. Nyt esitelty brittimarkkinoiden versio on aina takavetoinen ja pitkä. Sen vakiovarusteluun kuuluu mm. ilmajousitus, aktiivinen kallistuksenvaimennus ja nelipyöräohjaus. Lisäksi etupyörien camber-kulmaa on lisätty terhakamman kääntyvyyden nimissä. Suoralla tiellä kiihdytys nollasta 60 mph:n nopeuteen sujuu tasan neljässä sekunnissa nelivedon puutteesta huolimatta.

Briteissä luksusohjuksesta pyydetään 115 000 puntaa, mitä kehutaan suorastaan edulliseksi B7:n ominaisuuksiin nähden. Suomessa Alpinan malleja ei ole valitettavasti tarjolla virallisen maahantuojan kautta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...