Tämä sähköauto ei ole ainakaan liian huomaamattoman näköinen – yli 1300-heppainen HiPhi A Kiinasta on täynnä lippoja ja läppiä

Monet sähköautot ovat aerodynamiikan ehdoilla muotoiltuja sukkuloita, joita on haukuttu jopa perunan näköiseksi. Toista ääripäätä edustaa äärikulmikas HiPhi Kiinasta.

Merkki ei ole Euroopassakaan aivan tuntematon, koska Human Horizons -nimisen firman omistaman HiPhin Z- ja X-mallit ovat jo myynnissä muutamissa vanhan mantereen maissa. Z on kulmikkaan futuristinen neliovinen sportti, kun taas X edustaa katumaasturien kategoriaa. HiPhi Z on erilaisten linjojensa sekamelskan myötä kaikkea muuta kuin huomaamaton, mutta nyt se sai rinnalleen vieläkin röyhkeämmän näköisen sisarmallin.

Kuva: HiPhi

Tuo auto on HiPhi A, joka on juuri esitelty Kiinan kotimarkkinoita varten Guangzhoun autonäyttelyssä. A on tehty Z:n pohjalta, mutta uutuudessa on peräti kolme sähkömoottoria. Yksi taka- ja kaksi etumoottoria tuottavat yhteensä 1305 hevosvoiman huipputehon, joka välitetään kaikille neljälle pyörälle. Auto on siis lähes tuplasti tehokkaampi kuin lähtökohtana palvellut HiPhi Z, jonka kaksi sähkömoottoria tuottavat 670 hepan kokonaistehon.

Suorituskyky on näiden lukemien myötä samaa luokkaa kuin Tesla Model S Plaidissa, joka on HiPhiin verrattuna suorastaan huomaamaton ilmestys. HiPhi A:n kerrotaan pyrähtävän nollasta sataan Teslan tavoin hieman yli kahdessa sekunnissa, mutta huippunopeuden osalta kiinalaisauto vetää lyhyemmän korren. Sillä pääsee nimittäin ”vain” kolmeasataa, kun taas Model S:n kulku tyssää vasta 320 km/h:n kohdalla.

Kuva: HiPhi

Nelioviseksi superautoksi mainostettu HiPhi A on syntynyt kuulemma yhteistyössä WESail New Energy Automotive -nimisen firman kanssa. Auton tekniikkaan kuuluvat esimerkiksi nelipyöräohjaus, mukautuva iskunvaimennus ja vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto. Suorituskyky mutkissa ja jarrutuksissa on HiPhin edustajien mukaan kohentunut 15:n ja 10 prosentin verran lähtökohtana toimineeseen Z:aan verrattuna. Jo valmiiksi massasta erottuvaa ulkonäköä on höystetty vielä isolla takasiivellä, leveämmillä vanteilla ja renkailla, mattapintaisella maalilla ja reilulla kädellä annostelluilla hiilikuituosilla.

Auton hinnoista ei ole vielä mitään tietoa, ja mahdollinen saatavuus Euroopassakin on vielä hämärän peitossa. Kiinassa taksat lienevät samaa tasoa kuin Porsche Taycanin huippuversioissa, jotka tarjoavat ainakin allekirjoittaneen silmiin huomattavasti tyylikkäämmän ulkonäön mutta myös paljon vähemmän tehoa.

Kuva: HiPhi
Kuva: HiPhi
Kuva: HiPhi
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat