Tämä sähköauto ei ole ainakaan liian huomaamattoman näköinen – yli 1300-heppainen HiPhi A Kiinasta on täynnä lippoja ja läppiä

Monet sähköautot ovat aerodynamiikan ehdoilla muotoiltuja sukkuloita, joita on haukuttu jopa perunan näköiseksi. Toista ääripäätä edustaa äärikulmikas HiPhi Kiinasta.

Merkki ei ole Euroopassakaan aivan tuntematon, koska Human Horizons -nimisen firman omistaman HiPhin Z- ja X-mallit ovat jo myynnissä muutamissa vanhan mantereen maissa. Z on kulmikkaan futuristinen neliovinen sportti, kun taas X edustaa katumaasturien kategoriaa. HiPhi Z on erilaisten linjojensa sekamelskan myötä kaikkea muuta kuin huomaamaton, mutta nyt se sai rinnalleen vieläkin röyhkeämmän näköisen sisarmallin.

Kuva: HiPhi

Tuo auto on HiPhi A, joka on juuri esitelty Kiinan kotimarkkinoita varten Guangzhoun autonäyttelyssä. A on tehty Z:n pohjalta, mutta uutuudessa on peräti kolme sähkömoottoria. Yksi taka- ja kaksi etumoottoria tuottavat yhteensä 1305 hevosvoiman huipputehon, joka välitetään kaikille neljälle pyörälle. Auto on siis lähes tuplasti tehokkaampi kuin lähtökohtana palvellut HiPhi Z, jonka kaksi sähkömoottoria tuottavat 670 hepan kokonaistehon.

Suorituskyky on näiden lukemien myötä samaa luokkaa kuin Tesla Model S Plaidissa, joka on HiPhiin verrattuna suorastaan huomaamaton ilmestys. HiPhi A:n kerrotaan pyrähtävän nollasta sataan Teslan tavoin hieman yli kahdessa sekunnissa, mutta huippunopeuden osalta kiinalaisauto vetää lyhyemmän korren. Sillä pääsee nimittäin ”vain” kolmeasataa, kun taas Model S:n kulku tyssää vasta 320 km/h:n kohdalla.

Kuva: HiPhi

Nelioviseksi superautoksi mainostettu HiPhi A on syntynyt kuulemma yhteistyössä WESail New Energy Automotive -nimisen firman kanssa. Auton tekniikkaan kuuluvat esimerkiksi nelipyöräohjaus, mukautuva iskunvaimennus ja vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto. Suorituskyky mutkissa ja jarrutuksissa on HiPhin edustajien mukaan kohentunut 15:n ja 10 prosentin verran lähtökohtana toimineeseen Z:aan verrattuna. Jo valmiiksi massasta erottuvaa ulkonäköä on höystetty vielä isolla takasiivellä, leveämmillä vanteilla ja renkailla, mattapintaisella maalilla ja reilulla kädellä annostelluilla hiilikuituosilla.

Auton hinnoista ei ole vielä mitään tietoa, ja mahdollinen saatavuus Euroopassakin on vielä hämärän peitossa. Kiinassa taksat lienevät samaa tasoa kuin Porsche Taycanin huippuversioissa, jotka tarjoavat ainakin allekirjoittaneen silmiin huomattavasti tyylikkäämmän ulkonäön mutta myös paljon vähemmän tehoa.

Kuva: HiPhi
Kuva: HiPhi
Kuva: HiPhi
LähdeCarscoops

Lue lisää