Tämä Porsche 911 on paljon ulkonäköään modernimpi – Theon Designin restomodissa on hiilikuituinen kori ja sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet

964- tai 993-sukupolven Porsche 911:n pohjalta tehtyjen restomodien tulva ei ota laantuakseen. Yksi yrittäjistä on brittiläinen Theon Design, joka esitteli maaliskuussa ensimmäisen 964-pohjaisen restomod-Porschensa.

Nyt samainen firma toi julkisuuteen toisen luomuksensa, joka on saanut GBR002-nimen. Klassisen tyylikkään 911:n pintaa koristaa Oak Green -ulkoväri, jota on höystetty tummilla ”ghost”-raidoilla. Auton alla pyörivät klassisen kaavan mukaiset Fuchsin viisipuolaiset vanteet, mutta niillä on kokoa modernit 18 tuumaa. Myöskään teholukemaa ei tarvitse hävetä modernimpien sporttien seurassa.

Kuva: Theon Design

Theon Designin ensimmäistä restomod-Porschea vauhdittaneesta nelilitraisesta bokserikuutosesta irtosi tasan 400 heppaa, ja GBR002 pistää vielä kuuden hevosvoiman verran paremmaksi. Maksimiväännöksi kerrotaan puolestaan reilut 440 newtonmetriä, ja voimansiirrosta takapyörille vastaa perinnetietoisten arvostama kuusivaihteinen manuaali.

Kuva: Theon Design

Kori on ulkonäöstään huolimatta suorastaan ultramoderni, koska se on tehty täysin hiilikuidusta. Tämän myötä auto painaa karvan verran alle 1170 kiloa, eli 200 kiloa tehtaan jäljiltä olevaa Porschea vähemmän. Hieman yli 100 hevosvoiman litrateho on puolestaan lähes samaa tasoa kuin modernissa 911 GTS:ssä. Ajettavuutta ja mukavuutta kohentaa viiteen asentoon sähköisesti säätyvä TracTiven iskunvaimennus, joka toimii yhdessä lukkoperän kanssa. Hidastuvuudesta vastaa puolestaan täysi RS-jarrusetti.

Kuva: Theon Design

Sisustaan on tuotu restomod-tyyliä billet-alumiinista sorvatuilla napeilla ja nupeilla. Istuimet ja ovipaneelit on verhoiltu muslin-tyyppisellä nahalla, kun taas kojelaudan vihreät ja harmaat punotut tehosteet sointuvat yhteen korin värin kanssa. Tämän yksilön hintalappua ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta Theon Designin luomusten hinnat alkavat yleensä noin 380 000 punnasta eli hieman vajaasta 440 000 eurosta. Se ei ole mikään pieni summa, mutta kuitenkin huomattavasti edullisempaa tasoa kuin esimerkiksi amerikkalaisen Singerin restomod-Porscheista pyydetyt miljoonatason hinnat.

Kuva: Theon Design
Kuva: Theon Design

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat