Tämä Pontiac kelpaisi Ritari Ässällekin – kotimaista kasari-Firebirdiä vauhdittaa yli 600-heppainen Paxton-ahdettu kasi

Vuonna 1982 esitelty Pontiac Firebirdin kolmas sukupolvi on piirtynyt useimpien mieleen Ritari Ässän mustanpuhuvana menopelinä. Firebirdejä ja sisarmalli Chevrolet Camaroita myytiin uutena Suomeenkin kunnioitettava määrä 1980-luvun lopun nousukauden huumassa, joten ne ovat yleinen näky harrasteautoina. Koska kasari-Ponchot ja -Chevyt eivät ole vieläkään kohonneet kovin arvokkaiksi keräilykappaleiksi, suurin osa niistä on nykyään varsin elämää nähneessä kunnossa.

Niinpä viime viikonloppuna Tampereella järjestetyssä Hot & Rod Rock Show’ssa oli suoranainen ilo bongata lähes virheettömän oloinen kolmoskoppainen Tulilintu. Seinäjokelaisen Ilkka Kuusiston silmäterä on ollut miehen omistuksessa jo lähes 20 vuoden ajan, ja auto on kokenut tänä aikana melkoisen muodonmuutoksen etenkin tekniikkansa osalta.





Vuoden 1987 Pontiacin tarkka mallimerkintä on Firebird Trans Am GTA, eli se on ollut jo tehtaan jäljiltä parhaiten varusteltu Firebird. Alkuperäisvarusteisiin lukeutuvat mm. lasinen targa-katto, taskulampulla ja aurinkolasipussilla varustettu kattokonsoli ja kaikki sähköherkut, kuten mm. sähkösäätöiset penkit sekä kuskille että etumatkustajalle, sähköpeilit, vakionopeudensäädin ja esimerkiksi sähköllä avattava ja lukittava takaluukku.

Ulkoisesti metallipunainen Pontiac näyttää lähes alkuperäiseltä. Ainoastaan isolla tuplapahkalla höystetty Ram Air -konepelti, modernia tuumakokoa edustavat vanteet ja takapuskurin alta pilkottavat tuplaputket vihjaavat kasvaneista menohaluista. 17-tuumaisten vanteidenkin muodoissa on historian havinaa, koska YearOne-nimisen muskeliautospesialistin käsialaa olevien Snowflake-kiekkojen design on lainattu 1970-luvun Firebirdistä.

Tärkeintä tässä autossa on kuitenkin pellin alla muriseva tekniikka. Nokalta löytyy Chevyn stroukattu 385-kuutiotuumainen, eli 6,3-litrainen veekasi. Sen erikoisuuksiin kuuluvat mm. SRP:n takomännät, Eaglen takokampiakseli sekä Scatin takokiertokanget. Spesiaaliosien joukkoon kuuluvat myös esimerkiksi Comp Camsin Xtreme-rullanokka, Crane Camsin Performer-venttiilinjouset, portatut ja työstetyt DART II -rautakannet sekä portattu Edelbrockin Hi-Flow-imusarja.

Eniten kulkua avittaa rutkasti lisävoimaa tuottava Paxtonin mekaaninen ahdin. Novi SN-2000 -tyyppinen Paxton toimii 0,9 baarin ahtopaineella, ja sen kaverina käytetään Aquamistin vesi-/metanoliruiskua sekä mittatilauksena tehtyä välijäähdytintä. Moottorin ruisku on GM:n oma TPI-monipisteruutta, ja ohjausyksikkönä palvelee PC:llä ohjelmoitava Haltech.

Vaihdelaatikko on puolestaan kasvaneita voimavaroja silmälläpitäen vahvistettu TH700R4-automaatti, jossa käytetään 2100 kierroksen kohdalla tarttuvaa Corvetten turbiinia ilman lukkoa. Täysin uusitun laatikon vaihtoja on terävöitetty vielä shift kitillä, ja lisäksi levypakkoja on lisätty. Öljynkiertoakin on parannettu, ja laatikkoon on asennettu vielä öljyn lisäjäähdytin.

Peränä palvelee Borg Warnerin yhdeksänpulttinen lukkoperä kartiolukolla, ja alustaa on tukevoitettu jo tehtaalla jäykemmillä kallistuksenvakaajilla sekä jousilla varustetulla WS6-optiopaketilla. Jälkeenpäin Firebirdiin on lisätty vielä jäykistetyt vakaajat ja omavalmisteiset Panhard-tangot sekä Koni Sportin säädettävät iskarit.

Soundeista pitävät huolen kolmetuumaisesta rosterista valmistettu tuplaputkisto ja 3,5-tuumaisilla ulostuloilla varustetut rosteriset läpivirtausvaimentimet. Saastelaitteita autossa ei enää ole, ja menovedeksi käy korkeaoktaanisen bensan lisäksi E85-koodilla tunnettu etanoli. Kartan vaihto moottorinohjausyksikölle onnistuu ”lennosta” omalla kytkimellä.

Ja mitä tällä kaikella on sitten saatu? Rutkasti voimaa, koska Ponchosta on penkitetty yli 600 heppaa ja reippaat 800 newtonia takapyöriltä, joten suorituskykyä voi kuvailla vähintään riittäväksi. Huippunopeudeksi kerrotaan yli 300 km/h, ja nollasta sataan voidaan pyrähtää jopa alle neljässä sekunnissa, jos pito vain riittää. Teho ei tietenkään synny tyhjästä, ja niinpä keskikulutus on kuulemma 20 litran luokkaa bensaa käytettäessä. Etanolilla lukema kasvaa vielä 30 prosentin verran, mutta ratin takana on luultavasti hauskaa joka litran edestä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...