Tämä Opel rokkaa kahdeksan hepan voimin – uusi Rocks on saksalaisbrändin oma versio Citroën Amista

Citroën toi viime vuonna markkinoille kevyeksi nelipyöräksi luokitellun Amin, joka on useissa Euroopan maissa yksi edullisimmista mahdollisuuksista päästä uuden ”auton” rattiin. Nyt konsernikumppani Opel esitteli oman versionsa Amista.

Opelin tulkinta on saanut Rocks-nimen, jota on hyödynnetty aiemminkin. Muutama vuosi sitten Opel tarjosi nimittäin miniautoluokan Adamista tehtyä Rocks-maastomeikkimallia, jolla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä uutuuden kanssa. Uusi Rocks on tekniikaltaan yksi yhteen Citroen Amin kanssa, eli pikkuruista nelipyörää ”vauhdittaa” vain kahdeksan hevosvoiman huipputehon tuottava sähkömoottori.

Akun kapasiteetti on puolestaan 5,5 kWh. Lukemat kuulostavat minimalistisilta, mutta samaa voidaan sanoa Rocksin painostakin. Laitteen massa saa nimittäin olla EU-pykälien mukaan korkeintaan 425 kiloa ilman akkuja, joten pieni sähkömoottori riittää 45 km/h:n nopeuteen. Se soveltuu hyvin kaupunkikäyttöön erityisesti Euroopan isojen metropolien ruuhkissa, ja tällaisessa käytössä WLTP-standardin mukaan ilmoitettu 75 kilometrin toimintamatkakaan ei liene ongelma.

Suosittelemme


Vain 2,41 metrin pituinen Rocks on koripaneelien muutamia yksityiskohtia, vanteiden designia ja Opelin logoja lukuun ottamatta identtisen näköinen Amin kanssa. Alempana olevia etuvaloja täydentävät aivan tuulilasin alle sijoitetut toiset valot, ja pyörät ovat 14-tuumaiset. Kuvien auton mustaa ja hopeaa yhdistelevää värimaailmaa on lisäksi piristetty neonkeltaisilla tehosteilla. Erikoinen oviratkaisukin on jo Amista tuttu, eli eri kylkien ovet aukeavat eri suuntiin.

Koripaneelit ovat vaihtokelpoisia, ja sisustakin on kauniisti sanottuna hyvin tarkoituksenmukainen. Varusteluun kuuluvat kuitenkin pieni digitaalimittaristo, ilmastointi, USB-pistoke, mukiteline, säilytyslokeroita ja kaksi penkkiä. Saksan kotimarkkinoilla Rocksin myynti aloitetaan vielä tämän syksyn aikana. Perusmallin lisäksi tarjolla olevat varustetasot ovat nimeltään Klub ja TeKno. Muiden maiden vuoro on ensi vuonna, mutta Suomen tilanteesta ei ole vielä mitään tietoa.

LähdeCarscoops

Lue lisää