MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Tämä on todellista BMW-rakkautta – slovakialaismiehellä on 15 vanhaa 7-sarjaa

Jo 45 vuoden ikään ehtinyt BMW 7-sarja tunnettiin vanhoina hyvinä aikoina sporttisempana ja elegantimpana vaihtoehtona Ässämersulle, mutta G70-korikoodilla tunnetussa mallisarjan nykyedustajassa ei ole enää häivähdystäkään Seiskan ensimmäisten sukupolvien keveistä linjoista. BMW Group Classic muistelee nyt 7-sarjan alkutaivalta esittelemällä slovakialaisen harrastajan autoja.

Jakub Berthothy -niminen herrasmies on mallisarjan todellinen fani, koska hänen kokoelmastaan löytyy peräti 15 kappaletta 7-sarjan edustajia eri väreissä ja varusteilla. Hänen sydämessään on erityinen paikka Seiskan kahdelle ensimmäiselle sukupolvelle, eli vuonna 1977 debytoineelle E23:lle ja yhdeksän vuotta myöhemmin esitellylle E32:lle. Tähän löytyy looginen selitys Jakub Berthothyn nuoruudesta.

7-sarjan toista sukupolvea edustanut E32 oli nimittäin ensimmäinen ulkomaalainen auto, jota silloisen Tšekkoslovakian hallitus käytti. Reilut 30 vuotta sitten E32 näytti kuulemma kuin avaruusalukselta verrattuna muihin hallituksen käytössä olleisiin menopeleihin, jotka olivat arvatenkin peräisin itäblokin omasta tuotannosta.

Niinpä AC Schnitzerin muutamilla tuning-palikoilla höystetty E32 sai kunnian olla ensimmäinen auto, jonka Jakub osti omilla rahoillaan. Ja kuten videolta näkyy, slovakialaismies tykkää myös aivan ensimmäisestä seiskasta, eli haikeulalla varustetusta E23-sukupolvesta. Jakubin isä Bystric Berthothy fanittaa puolestaan 1960- ja 1970-lukujen autoja. Isä ja poika viettävät usein aikaa tallissaan, joka pursuilee BMW:n klassikkomalleja E9-sukupolven kuvankauniista coupésta E39 M5:een 2000-luvun taitteesta.

Myös Jakubin kaksi poikaa piipahtavat silloin tällöin talilla istumassa vanhojen Bemareiden ratin takana tai ihmettelemässä baijerilaisautojen moottoreita. Berthothyn perheen mielestä klassikot ovat myös ekologinen harrastus verrattuna uudempiin autoihin, joiden valmistus ja monimutkaisen tekniikan korjaaminen vaatii melkoisesti energiaa verrattuna ajat sitten valmistettujen klassikoiden yksinkertaisemman tekniikan ylläpitoon.

Suosittelemme


 

LähdeCarscoops


Lue lisää