Harva osaisi kuvitella Skoda Octaviaa minkäänlaisen nopeusennätyksen haltijaksi. Viritetyllä Octavialla yllettiin kuitenkin tasan 10 vuotta sitten huimaan 365 km/h:n vauhtiin USA:n Bonnevillen suola-aavikolla.
19.8.2011 kirjatun nopeusennätyksen aikana Skodan ratissa oli autotoimittaja Richard Meaden, joka kuvailee kokemusta edelleen unohtumattomaksi. Bonneville Speed Weekille lähtenyt tšekkimerkki asetti alun perin tavoitteekseen 200 tuntimailin, eli 322 km/h:n rajan rikkomisen. Viritetty Octavia kulki kuitenkin niin iloisesti, että kahteen eri suuntaan ajettujen vetojen keskinopeudeksi mitattiin peräti 227,080 mph, eli 365 km/h.
Tämän myötä ennätys-Octaviasta tuli maailman nopein kaksilitraisella ahdetulla moottorilla varustettu ”tuotantoauto” ja samalla myös kaikkien aikojen nopein Skoda. G/PS-nimisessä kategoriassa napattu ennätys on muuten voimassa vielä tänäkin päivänä. Bonneville-Octavia tehtiin vakion RS 2.0 TSI:n pohjalta, ja kaikkien autoon tehtyjen muutosten piti olla suola-aavikon nopeusennätyksistä vastaavan Southern California Timing Associationin hyväksymiä.
Kaksilitraisen turbonelosen ruiskutusjärjestelmää muokattiin syöttämään enemmän bensaa koneeseen, ja vakiojäähdytin korvattiin 10-litraisella ratkaisulla. Lisäksi ahtimeksi vaihdettiin isompi Garrettin turbo, kun taas pidemmillä välityksillä varustettu vaihteisto lainattiin Octavian GreenLine-ekomallista. REVO Technikin kanssa yhteistyössä tehtyjen muutosten ansiosta huipputeho kasvoi tarkalleen 608 hevosvoimaan, eli potkua oli noin kolme kertaa vakioautoa enemmän.
Suosittelemme
Octavian alla pyörivät Goodyearin erikoisrenkaat, ja vanteet peitettiin aerodynaamisilla kapseleilla. Erityisen hurjalta kuulostaa jarrujen poistaminen kokonaan. Niiden sijasta Octavian hidastamisesta vastasi perästä ulos pullahtanut jarruvarjo. Painon säästämiseksi sisusta riisuttiin äärimmilleen, ja turvallisuuden vuoksi auto sai luonnollisesti myös turvakaaret sekä vaahtosammuttimet.
Nopeusennätyksestä kuluneiden 10 vuoden kunniaksi Octavia on entisöity jälleen vanhaan loistoonsa, ja RS kuuluu nykyään Skodan Ison-Britannian maahantuojan historiallisten autojen kokoelmaan. Muuten ilmiasu on ennallaan, mutta pyörät on vaihdettu normaalimallisiin, jotta autolla voidaan ajaa esimerkiksi Millbrookin testiradan ovaaliosuudella. Alkuperäinen laskuvarjo komeilee edelleen Octavian perässä muistuttamassa erikoisyksilön kunniakkaasta menneisyydestä.