Tämä Mustang ei jää tehoiltaan edes hyperautoille – Hennessey loihtii Shelby GT500:aan parhaimmillaan 1200 heppaa

USA:n markkinoilla muutama kuukausi sitten lanseerattu Ford Mustangin äärimmäisin versio, eli Shelby GT500 on kaikkien aikojen tehokkain tehdas-Ford. Muskeliauto jättää jopa ovaalimerkin GT-superauton tässä suhteessa taakseen, koska GT500:ssa on huimat 760 hevosvoimaa ja 847 newtonmetrin maksimivääntö jo tehtaan jäljiltä. Potkusta vastaa 5,2-litrainen veekasi, joka on saanut päälleen mekaanisen ahtimen.

Tehon luulisi siis riittävän useimmille, mutta edes Shelby GT500 ei ole turvassa tuningilta. Nyt siihen on iskenyt kyntensä USA:n maineikkaimpiin virityspajoihin kuuluva Hennessey, joka tarjoaa muskeli-Mustangiin eritasoisia virityssarjoja. Lähtötasoa edustaa Venom 850 -niminen setti, joka nostaa huipputehon nimensä mukaisesti 850 heppaan. Vääntö kasvaa puolestaan 983 newtoniin, eli 1000 newtonmetrin rajapyykki jää suorastaan kiusallisen lähelle.

Se ylitetään seuraavassa tasossa, joka on nimeltään Venom 1000. Tällöin tehoa on tasan 1000 hevosvoimaa, ja vääntöä riittää peräti 1152 newtonin verran. Suurin osa asiakkaista lienee kuitenkin kiinnostuneempia huipputasoa edustavasta Venom 1200 -virityssarjasta. Tällöin 5,2-litraisesta kasista irrotetaan jo 1200 heppaa, mikä on samaa tasoa kuin esimerkiksi Bugatti Veyronin Super Sport -versiossa. Huipputeho syntyy 7000 kierroksen kohdalla, ja vaatimuksena on joko E85-polttoaineen tai kisabensan käyttö. Vääntöä tulee puolestaan käyttöön brutaalit 1356 newtonmetriä 4800 kierroksen kohdalla.


440 hevosvoiman ja 508 newtonin lisäpotku vakioon nähden saadaan aikaan mm. ahdintyypin vaihdolla. Hennessey käyttää nimittäin vakiona olevan mekaanisen ahtimen sijasta tuplaturbosarjaa, ja bensansyöttöäkin on kohennettu. Lisäksi moottori saa mm. tukevammat männät sekä kiertokanget, ja muutoslistalle kuuluvat myös uusi välijäähdytin, ruostumattomasta teräksestä räätälintyönä valmistettu pakoputkisto ja parannettu ilmanotto. Myös seitsemänpykäläistä kaksoiskytkinautomaattia on vahvistettu huimasti kasvaneen teholukeman ehdoilla.

Ulkoa auton tunnistaa Venom 1200 -lätkistä, ja Hennesseyn logojakin lisätään koriin. Myös niskatuet on brodeerattu Hennesseyn tunnuksilla, ja kojelautaa koristaa itse John Hennesseyn signeeraama yksilöllisesti numeroitu laatta. Varsinainen sarjanumerolaatta löytyy konehuoneesta varmistamassa, että kyseessä ei ole ”tavallinen” Shelby GT500. Jokaista Venom 1200 -paketin saavaa yksilöä testataan jopa 240 kilometrin verran, jotta kaikki toimii varmasti ennen auton luovutusta onnelliselle omistajalle. Virityssarjan mukana tulee myös vuoteen tai 12 000 mailiin (19 312 km) asti ulottuva takuu.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...