Tämä Mustang ei jää tehoiltaan edes hyperautoille – Hennessey loihtii Shelby GT500:aan parhaimmillaan 1200 heppaa

USA:n markkinoilla muutama kuukausi sitten lanseerattu Ford Mustangin äärimmäisin versio, eli Shelby GT500 on kaikkien aikojen tehokkain tehdas-Ford. Muskeliauto jättää jopa ovaalimerkin GT-superauton tässä suhteessa taakseen, koska GT500:ssa on huimat 760 hevosvoimaa ja 847 newtonmetrin maksimivääntö jo tehtaan jäljiltä. Potkusta vastaa 5,2-litrainen veekasi, joka on saanut päälleen mekaanisen ahtimen.

Tehon luulisi siis riittävän useimmille, mutta edes Shelby GT500 ei ole turvassa tuningilta. Nyt siihen on iskenyt kyntensä USA:n maineikkaimpiin virityspajoihin kuuluva Hennessey, joka tarjoaa muskeli-Mustangiin eritasoisia virityssarjoja. Lähtötasoa edustaa Venom 850 -niminen setti, joka nostaa huipputehon nimensä mukaisesti 850 heppaan. Vääntö kasvaa puolestaan 983 newtoniin, eli 1000 newtonmetrin rajapyykki jää suorastaan kiusallisen lähelle.

-- MAINOS --

Se ylitetään seuraavassa tasossa, joka on nimeltään Venom 1000. Tällöin tehoa on tasan 1000 hevosvoimaa, ja vääntöä riittää peräti 1152 newtonin verran. Suurin osa asiakkaista lienee kuitenkin kiinnostuneempia huipputasoa edustavasta Venom 1200 -virityssarjasta. Tällöin 5,2-litraisesta kasista irrotetaan jo 1200 heppaa, mikä on samaa tasoa kuin esimerkiksi Bugatti Veyronin Super Sport -versiossa. Huipputeho syntyy 7000 kierroksen kohdalla, ja vaatimuksena on joko E85-polttoaineen tai kisabensan käyttö. Vääntöä tulee puolestaan käyttöön brutaalit 1356 newtonmetriä 4800 kierroksen kohdalla.

440 hevosvoiman ja 508 newtonin lisäpotku vakioon nähden saadaan aikaan mm. ahdintyypin vaihdolla. Hennessey käyttää nimittäin vakiona olevan mekaanisen ahtimen sijasta tuplaturbosarjaa, ja bensansyöttöäkin on kohennettu. Lisäksi moottori saa mm. tukevammat männät sekä kiertokanget, ja muutoslistalle kuuluvat myös uusi välijäähdytin, ruostumattomasta teräksestä räätälintyönä valmistettu pakoputkisto ja parannettu ilmanotto. Myös seitsemänpykäläistä kaksoiskytkinautomaattia on vahvistettu huimasti kasvaneen teholukeman ehdoilla.

Ulkoa auton tunnistaa Venom 1200 -lätkistä, ja Hennesseyn logojakin lisätään koriin. Myös niskatuet on brodeerattu Hennesseyn tunnuksilla, ja kojelautaa koristaa itse John Hennesseyn signeeraama yksilöllisesti numeroitu laatta. Varsinainen sarjanumerolaatta löytyy konehuoneesta varmistamassa, että kyseessä ei ole ”tavallinen” Shelby GT500. Jokaista Venom 1200 -paketin saavaa yksilöä testataan jopa 240 kilometrin verran, jotta kaikki toimii varmasti ennen auton luovutusta onnelliselle omistajalle. Virityssarjan mukana tulee myös vuoteen tai 12 000 mailiin (19 312 km) asti ulottuva takuu.

-- MAINOS --




LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.