Tämä maasturi erottuu taatusti joukosta – Lumma Design esitteli jo tuunatun näkemyksensä upouudesta Mersun G-luokasta

Jo 39 vuoden kunniakkaaseen ikään ehtinyt ikinuori klassikko, eli G-luokan Mersu sai vihdoin seuraajan tämän vuoden alussa. Toisen sukupolven G tuotiin suuren yleisön silmien eteen Detroitin autonäyttelyssä, mutta moni kävijä ei välttämättä huomannut autossa mitään uutta. Uusi G on nimittäin lähes identtisen näköinen edeltäjänsä kanssa, mutta lähes kaikki on laitettu silti uusiksi. Auto on esimerkiksi huomattavasti entistä leveämpi, ja alustarakenteetkin on päivitetty tälle vuosituhannelle.

G:n myynti on painottunut viime vuosina superkalliisiin luksusversioihin, ja suosituin malli on ollut AMG:n virittämällä tuplaturbokasilla varustettu G 63. Sekin saa seuraajan todella pian, koska upouusi G 63 esitellään ensi viikolla ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Entinen 5,5-litrainen tupla-ahdettu V8 on korvattu pykälää pienemmällä, eli nelilitraisella myllyllä. Tehon puutetta ei silti tarvitse potea, koska koneesta irtoaa 585 heppaa ja muhkea 850 newtonin vääntö.

Monet G 63:n ostajat arvostavat vielä vakiomalliakin härskimpää ulkonäköä, joten auto on ollut varsin suosittu tuunauskohde kalliisiin luksusautoihin erikoistuneiden virityspajojen joukossa. Yksi niistä on saksalainen Lumma Design, joka esitteli jo nyt näkemyksensä uudesta G 63:sta. Lumman tuunauksen näkyvin osa on muskelimaasturin lokasuojia 40 millin verran kummallakin puolella levittävä sarja, mutta monet muutkin osat on laitettu uusiksi.

Niinpä auto saa tuoreet puskurit, jotka lisäävät aggressiivista vaikutelmaa isompien ilmanottoaukkojen myötä. Etupuskurin aukkoihin on integroitu myös kapeat päiväajovalonauhat, ja kylkiputkia reunustavat helmat ovat paljon vakiota muhkeammat. Konepelti on puolestaan tehty kokonaan hiilikuidusta, ja siinä olevien aukkojen pitäisi edistää moottorin jäähdytystä. Hiilikuitua on käytetty myös peilinkoteloissa, ovenkahvoissa ja kylkilistoissa.

Sisustaakin pystytään yksilöimään lompakon paksuuden mukaan. Lumman havainnekuvissa näkyvissä autoissa on käytetty ulkosävyihin sointuvaa kaksiväristä nahkaa, jota on vielä tehostettu kontrastiompeleilla ja hiilikuitusomisteilla. Lisäksi alumiinipolkimista löytyy Lumman signeeraus, ja mattojen reunoja kiertävät kontrastiväriset nahkanauhat. Keskimutterimaisilla keskiöillä varustetut vanteet ovat peräti 23-tuumaiset, mutta vieläkin massiivisemmat 24-tuumaiset kiekot ovat myöskin saatavilla.

Tekniikkaan on sen sijaan tässä vaiheessa tarjolla vain muutamia muutoksia. Autoon saa alustan madallussarjan ja neliskanttisilla ulostuloilla varustetun sporttiputkiston, jossa hyödynnetään läppiä. Moottori on toistaiseksi vakio, mutta siihen on jo suunnitteilla viritystoimenpiteitä. Auton nimeksi on annettu Lumma CLR G770, joka antaa jo osviittaa tulevasta hevosvoimamäärästä pellin alla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...