Tämä maasturi ei ole Nivaa nähnytkään – Lada esitteli näyttävän XCODE-konseptin

Suomen automarkkinoiden näkökulmasta katsottuna Lada on ollut käytännössä kuollut merkki jo usean vuoden ajan. Takavuosien suosikki-itäauton maahantuontikin oli keskeytetty usean vuoden ajan, kunnes tamperelainen ManseMotors kertoi viime talvena aloittavansa Ladojen tuonnin uudestaan. Tähän mennessä tulokset ovat kuitenkin jääneet varsin laihoiksi, ja uusia Ladoja ei ole juuri nähty Suomen teillä.

Lada on silti edelleen varsin suosittu valinta kotimarkkinoillaan, ja venäläismerkki on nykyään puoliksi Renault-Nissan-allianssin omistuksessa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tuotekehitykseen panostetaan aivan toisella tavalla kuin takavuosina. Lada on esitellyt viime vuosina jopa näyttäviä konseptiautoja, joista uusin paljastettiin nyt merkin kotikonnuilla Moskovan autonäyttelyssä.

Lada_2

Ladan viimeisin konsepti on varsin näyttävä katumaasturi, jonka nimeksi on annettu XCODE. Auton muodoista vastaa brittiläinen Steve Martin, joka on aiemmin häärinyt mm. Mersun ja Volvon designin takana. XCODE kertoo kuulemma Ladan mahdollisesta tulevasta suunnasta, ja mm. lokasuojien erikoiset pokkaukset on nähty jo venäläismerkin muissa viime aikojen malleissa. Muuten Ladan uusi tutkielma on hyvin samanhenkinen kuin lukuisat muut katumaasturit, ja perän osalta autoa voisi melkein väittää Ford Focuksen kopioksi. ”Leijuvat” C-pilarit näyttävät puolestaan kuin suoraan uudesta Opel Astrasta lainatuilta.

Lada_3

XCODE perustuu todennäköisesti Renault-Nissanin B0-nimiselle pohjalevylle, jota Lada on hyödyntänyt muissakin viime aikojen malleissaan. Perusrakenne on hyvin laajalti käytössä, ja se löytyy mm. Nissan Juken ja Dacia Dusterin alta. Venäläiset eivät ole vielä kertoneet mitään teknisiä tietoja uudesta konseptistaan, mutta se on ilmeisesti nelivetoinen maasturilookinsa mukaisesti. Voimanlähteenä toimii kaiken todennäköisyyden mukaan moderni bensaturbokone.

Suosittelemme

Konseptiauto antaa esimakua hieman kalliimmasta katumaasturista, jollaista Lada on tuomassa mallistoonsa lähivuosina. Auton on tarkoitus sijoittua merkin sisäisessä hierarkiassa XRAY-nimisen crossoverin yläpuolelle, joka on saatu juuri tuotantoon. XCODE-konseptin varusteisiin kuuluu mm. tietoviihdejärjestelmän 10-tuumainen kosketusnäyttö ja digitaalinen mittaristo, joten Lada tuntuu todellakin astuvan aivan uudelle aikakaudelle.

Lada_4

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat