Tämä Lokinsiipimersu polttaa kumia – aidon näköisen lasikuitukorin alla piilee SLK 32 AMG:n tekniikka

Vuonna 1954 esitelty Mercedes 300 SL, eli tuttavallisemmin Lokinsiipimersu kuuluu autohistorian suurimpiin legendoihin. Putkirungon varaan tehty kaksipaikkainen coupé oli aikansa ehdottomia superautoja, ja SL:n tekniikka olikin käytännössä peräisin suoraan kilparadoilta. Lokinsiipiovinen coupé muuttui 1950-luvun lopussa tavallisilla ovilla varustetuksi avomalliksi, jonka seuraajaksi esiteltiin ns. pagoda-kattoinen SL vuonna 1963. SL muuttui tällöin selvästi maanläheisemmäksi niin tekniikkansa kuin muotoilunsa osalta, mikä näkyy myös autojen hinnoissa.

Pagoda-SL:n saa tällä hetkellä alle 100 000 eurolla, kun taas 300 SL:n hintalappuun voi lisätä yhden nollan lisää. Suurin osa Lokinsiipimersuista onkin joko huippuentisöityjä tai tarkasti varjellun patinan peitossa, ja juuri kenellekään ei varmasti tulisi mieleen lähteä tuunaamaan tämän hintaluokan klassikkoa. Tehtaan hovivirittäjä AMG on tosin modifioinut pienen sarjan aitoja 300 SL:iä modernilla veekasitekniikalla, mutta tästäkin synnistä on jo parikymmentä vuotta aikaa.





Las Vegasin SEMA Show’ssa nähtiin kuitenkin viime loppusyksystä rankasti rakennellun oloinen 300 SL, joka sai ensisilmäyksellä monen museoautomiehen kahvit väärään kurkkuun. Tässä suhteessa voitiin kuitenkin huokaista helpotuksesta, koska kyseessä olikin replika. Restomod-tyylinen kopio-SL on tuunatuista Porscheistaan tutun John Sarkisyanin käsialaa, ja jälki on Mersunkin tapauksessa taatusti joukosta erottuvaa.

Replikan alusta on paljon alkuperäistä matalampi, ja race-henkeä lisäävät myös puuttuvat puskurit sekä keulalla komeilevat lisävalot. Vanteina palvelevat puolestaan modernit kiillotetut kiekot, joiden tuumakoko on jotakin ihan toista kuin 1950-luvulla. Autossa on käytetty kuitenkin alkuperäisiäkin osia. Lasit ovat nimittäin peräisin aidosta 300 SL:stä, ja sama koskee myös maskia. Näiden hankkiminen tuli maksamaan vaatimattomat 30 000 dollaria, joten autenttisuuteenkin on haluttu panostaa.

Räiskyvän sinisessä sisustassakin on menneiden vuosikymmenten tyyliä, mutta käyttökytkimet ja nappulat ovat paljon modernimpaa perua mittariston tavoin. Aidon asian muotoja tarkasti seuraavan lasikuitukorin alla piilee 2000-luvun alun SLK 32 AMG:n tekniikka. Pellin alla murisee siis mekaanisesti ahdettu V6, jota on piristetty kuparinvärisillä yksityiskohdilla.

Huipputehoksi kerrotaan noin 350 heppaa, joiden voimin satasen pitäisi olla taulussa noin viidessä sekunnissa. Kumin polttaminenkin onnistuu näillä tehoilla mainiosti, kuten videolta voi todeta. Kuin pisteenä i:n päällä takaluukusta löytyy baarikaappi, josta voi napata virvokkeita ajelun jälkeen.


LähdeMotorious
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Uusi VW Golf R putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomana – nelivetoisen hot hatchin hillitty ulkokuori kätkee alleen 333 hevosvoimaa

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin esittelystä on kulunut kohta vuoden päivät. Nelivetoinen R-huippuversio on antanut odottaa vielä itseään, mutta nyt...

Vihdoinkin siitä tulee totta – BMW tuo myyntiin farmarikorisen M3:n kahden vuoden päästä

Supernopeat farmarit ovat olleet erityisesti Audin RS-divisioonan erityisalaa, mutta myös BMW:n M-osasto on tarjonnut historiansa aikana farkkua sekä E34-...

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...