Tämä Lokinsiipimersu polttaa kumia – aidon näköisen lasikuitukorin alla piilee SLK 32 AMG:n tekniikka

Vuonna 1954 esitelty Mercedes 300 SL, eli tuttavallisemmin Lokinsiipimersu kuuluu autohistorian suurimpiin legendoihin. Putkirungon varaan tehty kaksipaikkainen coupé oli aikansa ehdottomia superautoja, ja SL:n tekniikka olikin käytännössä peräisin suoraan kilparadoilta. Lokinsiipiovinen coupé muuttui 1950-luvun lopussa tavallisilla ovilla varustetuksi avomalliksi, jonka seuraajaksi esiteltiin ns. pagoda-kattoinen SL vuonna 1963. SL muuttui tällöin selvästi maanläheisemmäksi niin tekniikkansa kuin muotoilunsa osalta, mikä näkyy myös autojen hinnoissa.

Pagoda-SL:n saa tällä hetkellä alle 100 000 eurolla, kun taas 300 SL:n hintalappuun voi lisätä yhden nollan lisää. Suurin osa Lokinsiipimersuista onkin joko huippuentisöityjä tai tarkasti varjellun patinan peitossa, ja juuri kenellekään ei varmasti tulisi mieleen lähteä tuunaamaan tämän hintaluokan klassikkoa. Tehtaan hovivirittäjä AMG on tosin modifioinut pienen sarjan aitoja 300 SL:iä modernilla veekasitekniikalla, mutta tästäkin synnistä on jo parikymmentä vuotta aikaa.

Las Vegasin SEMA Show’ssa nähtiin kuitenkin viime loppusyksystä rankasti rakennellun oloinen 300 SL, joka sai ensisilmäyksellä monen museoautomiehen kahvit väärään kurkkuun. Tässä suhteessa voitiin kuitenkin huokaista helpotuksesta, koska kyseessä olikin replika. Restomod-tyylinen kopio-SL on tuunatuista Porscheistaan tutun John Sarkisyanin käsialaa, ja jälki on Mersunkin tapauksessa taatusti joukosta erottuvaa.

Replikan alusta on paljon alkuperäistä matalampi, ja race-henkeä lisäävät myös puuttuvat puskurit sekä keulalla komeilevat lisävalot. Vanteina palvelevat puolestaan modernit kiillotetut kiekot, joiden tuumakoko on jotakin ihan toista kuin 1950-luvulla. Autossa on käytetty kuitenkin alkuperäisiäkin osia. Lasit ovat nimittäin peräisin aidosta 300 SL:stä, ja sama koskee myös maskia. Näiden hankkiminen tuli maksamaan vaatimattomat 30 000 dollaria, joten autenttisuuteenkin on haluttu panostaa.

Räiskyvän sinisessä sisustassakin on menneiden vuosikymmenten tyyliä, mutta käyttökytkimet ja nappulat ovat paljon modernimpaa perua mittariston tavoin. Aidon asian muotoja tarkasti seuraavan lasikuitukorin alla piilee 2000-luvun alun SLK 32 AMG:n tekniikka. Pellin alla murisee siis mekaanisesti ahdettu V6, jota on piristetty kuparinvärisillä yksityiskohdilla.

Huipputehoksi kerrotaan noin 350 heppaa, joiden voimin satasen pitäisi olla taulussa noin viidessä sekunnissa. Kumin polttaminenkin onnistuu näillä tehoilla mainiosti, kuten videolta voi todeta. Kuin pisteenä i:n päällä takaluukusta löytyy baarikaappi, josta voi napata virvokkeita ajelun jälkeen.

LähdeMotorious
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...