Suurin osa nykyautoista on kuin samasta puusta veistettyjä, mikä saa monet haikailemaan menneiden vuosikymmenten menopelien perään. Niiden luotettavuus ja tekniikka eivät kuitenkaan vastaa uusiin autoihin tottuneiden asiakkaiden vaatimustasoa, mutta nyt tähänkin ongelmaan on kehitetty lähes täydellinen ratkaisu.
Aston Martinin pitkäaikainen omistaja oli nimeltään David Brown, ja samanniminen brittimies laittoi muutama vuosi sitten pystyyn oman automerkkinsä. Herrat eivät ole kuitenkaan sukua keskenään, joten kyse on vain hauskasta yhteensattumasta. David Brown Automotive tarjoaa tyylikästä GT-vaunua, joka näyttää kuin suoraan 1960-luvulta tupsahtaneelta, mutta tekniikka on tätä päivää. Muotoilun esikuvana on selvästi käytetty James Bondin legendaarisinta kulkupeliä, eli esimerkiksi vuoden 1964 Goldfingeristä tuttua Aston Martin DB5:tä.
Maski on kuitenkin hieman eri mallinen plagiointisyytösten välttämiseksi, ja Speedback GT:ksi nimetyssä autossa ei ole myöskään keskipilaria aidon hardtop-tunnelman takaamiseksi. Takaluukun kansi on puolestaan saranoitu yläreunastaan moderniin luukkuperätyyliin, ja lisäksi kannen alareunan voi kääntää erilleen piknik-penkin alustaksi. Auton lähtökohtana käytetään Jaguar XKR:ää, mutta sitä ei enää tunnista yli 8000 tunnin muutostöiden jälkeen.
Suosittelemme
Koriin asennetaan peräti 142 uutta alumiinipaneelia, ja ainoastaan tuulilasin karmi hyödynnetään Jaguarista. Maalauskaan ei ole mikään läpihuutojuttu, koska se vie peräti kahdeksan viikkoa. Sisustan muutamat osat muistuttavat lähtökohdasta, mutta tyyli on sielläkin pääosin omaleimasta ja klassista brittilinjaa kunnioittavaa. Speedback GT:stä esiteltiin jo muutama vuosi sitten ensimmäinen prototyyppi, ja muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä paljastetaan kaksi päivitettyä autoa.
Ne edustavat 2017-vuosikertaa, jota on kohennettu peräti 237 yksityiskohdan osalta. Pellin alla murisee viisilitrainen mekaanisesti ahdettu veekasi, josta irtoaa 510 hevosvoiman teho ja 625 newtonin vääntö. Jaguarin tekniikka singauttaa retrosportin 4,6 sekunnissa 60 mailin (96 km/h) tuntinopeuteen, ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h:n lukemaan. Lisähintaan potkua saa vieläkin enemmän. Käsityönä valmistettava Speedback GT ei muutenkaan sovellu tyhjätaskuille, koska jo veroton lähtöhinta on lähes 580 000 euroa. Olisikohan MI6:lla varaa ostaa tällainen Bondin seuraavaksi työsuhdeautoksi?