Tämä “Kultakala” ei päässyt koskaan tuotantoon – BMW rakensi 1980-luvulla V16-koneella varustetun 767iL:n

Saksassa oli valmistettu hienoja V12-moottorisia luksusvaunuja ennen toista maailmansotaa, mutta sodanjälkeisinä vuosikymmeninä valmistajat tyytyivät korkeintaan kahdeksan sylinterin voimaan. Myös BMW oli hyödyntänyt veekasia jo 1950-luvun luksusmalleissaan, mutta 1980-luvun alkupuolella E23-korisen 7-sarjan pellin alle sai korkeintaan kuusipyttyisen voimanlähteen. Kaikki muuttui kuitenkin seuraajamallin, eli vuonna 1986 esitellyn E32:n kohdalla.

Esittelyhetkellä markkinoille lanseerattiin vain kuusisylinterisiä malleja, mutta jo seuraavana vuonna oli todellisen jymypaukun vuoro. Baijerilaiset toivat nimittäin myyntiin Saksan sodanjälkeisen ajan ensimmäisen V12:n, joka luovutti tasan 300 hevosvoimaa 7-sarjan 750i- ja 750iL-huippuversioiden nokalla. Tämä sai arkkivihollinen Mercedeksen suorastaan paniikin valtaan, ja Stuttgartissa alettiin pikaisesti kehittää omaa täysimoottoria. Mersun V12 ehti kuitenkin markkinoille vasta 1990-luvun puolella.





Olisi voinut kuvitella, että viisilitrainen V12 olisi jo riittänyt paremmin kuin hyvin Bemarin insinööreille. Heillä oli kuitenkin vieläkin kunnianhimoisempia suunnitelmia luksusluokan voimanlähteiden suhteen. Niinpä BMW:llä päätettiin kehittää vuonna 1987, eli 750i:n lanseerauksen aikaan peräti 6,7-litrainen bensakone, jossa sylintereitä oli vaatimattomat 16. Voimanlähteen koodinimeksi annettiin ”Goldfisch”, eli suomeksi Kultakala. Mylly tehtiin baijerilaisten V12:n pohjalta, ja se oli kaksitoistasylinterisen moottorin tavoin vapaasti hengittävä.

Huipputehoksi saatiin 408 heppaa, mikä kuulostaa nykypäivänä melko vaatimattomalta lukemalta tämänkokoiseen voimanlähteeseen. Potkua oli kuitenkin yli 100 hevosvoimaa enemmän kuin baijerilaismerkin ensimmäisessä V12:ssa. V16 asennettiin testikäyttöä varten alun perin V12:lla varustettuun 750 iL:ään, jota kutsuttiin tehtaan sisällä iskutilavuuden ja moottorin projektinimen mukaan 767 iL Goldfischiksi tai ”Salaiseksi Seiskaksi”.


Itse moottori saatiin kenkälusikoitua vielä joten kuten 7-sarjan keulalle, mutta jäähdytyksen suhteen tulikin jo tenkkapoo. Jäähdytysjärjestelmä piti tilanpuutteen vuoksi sovittaa testiproton perään, mikä toi autoon oudon näköisen ilmanpoistoritilän takalokasuojien väliin ja massiiviset kidukset takalokasuojiin. Intensiivisen kehitystyön jälkeen testiproto esiteltiin BMW:n johdolle, joka ei kuitenkaan lämmennyt ajatukselle V16-moottorisesta luksusautosta. Niinpä ”Kultakala” jäi yksittäiskappaleeksi, jota ei onneksi tuhottu useimpien testimuulien tavoin. Auto kuuluu nykyään baijerilaismerkin museon kokoelmiin, ja se on ollut aika ajoin myös esillä julkisuudessa.

BMW:n valikoimasta löytyy muuten tälläkin hetkellä iskutilavuudeltaan lähes yhtä iso moottori. Se on M760iL:n ja mm. Rolls-Royce Ghostin pellin alla hyödynnetty 6,6-litrainen tuplaturbo-V12, jonka päivät alkavat valitettavasti olla luetut jatkuvasti kiristyvien kulutus- ja päästönormien vuoksi. Niinpä nykyinen 7-sarja jää kaiken todennäköisyyden mukaan baijerilaismerkin viimeiseksi V12:lla varustetuksi mallisarjaksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...