Tämä klassikko kulkee kuin sukkasillaan – walesilainen Mersu-spesialisti tekee pagoda-kattoisesta SL:stä sähköauton

W113-korinen Mercedes-Benz SL kuului tähtimerkin valikoimaan vuosina 1963-1971. Pagoda-kattoisena SL:nä tunnettua bulevardisporttia vauhditti tehtaan jäljiltä parhaimmillaan 2,8-litrainen suora bensakuutonen, mutta nyt klassikon pellin alle saa myös aivan toisenlaista voimanlähdetekniikkaa.

Tällä kertaa asialla on Mersun tehtaan sijasta Walesissa majaansa pitävä Hemmels, joka on erikoistunut Stuttgartin merkin klassikkomalleihin. Myös W113-korinen SL käydään sumujen saarella läpi viimeistä ruuvia sekä mutteria myöten, ja alkuperäiset analogiset mittaritkin kalibroidaan uudelleen. Ulkoisesti auto näyttää täysin originaalilta, mutta peräpäästä puuttuvat pakoputkenpäät antavat jo vihjeitä klassikon käyttövoimasta.



Hemmels parantaa myös SL:n jarruja sekä tehostettua ohjausta, ja haluttaessa autoon saa jopa penkinlämmittimet. Vakiovarusteiden joukkoon kuuluvat puolestaan ilmastointi ja uusi tietoviihdejärjestelmä. Korin ja nahkasisustan värivalikoimaakaan ei ole rajattu alkuperäisen tarjonnan mukaan, joten sekä ulko- että sisäsävyn voi valita vapaasti. Tärkein ero alkuperäiseen nähden on kuitenkin 170-heppaisen kuutosen tilalle sovitettu sähkömoottori, jonka voimavaroja ei ole valittu aivan sattumanvaraisesti.





Niinpä teholukema on lähellä alkuperäistä olevat 163 hevosvoimaa. 240 newtonmetrin maksimivääntö on puolestaan täsmälleen sama kuin alkuperäisessä bensakoneessa. Sähkömoottorin vääntökäyrää rajataan ohjausyksikön avulla, jotta se olisi mahdollisimman samankaltainen originaalin bensamoottorin kanssa. Vaikka sähkö-SL:ssä on muutama hevosvoima alkuperäistä vähemmän, sen suoritusarvojen pitäisi olla kuitenkin paremmalla tasolla. Tarkkoja lukemia ei vielä kerrota, mutta alkuperäisellä tekniikalla varustettu 280 SL kiihtyy nollasta sataan yhdeksässä sekunnissa ja yltää 200 km/h:n huippunopeuteen.

Myös akkujen kapasiteetti on vielä hämärän peitossa, mutta yhdellä latauksella pitäisi kuulemma päästä kolme tuntia kaupunkiliikenteessä. Keskimääräinen toimintasäde on puolestaan 257 kilometriä, ja parhaimmillaan rangeksi kerrotaan 323 km. Pikalaturilla akut täyttyvät 70-prosenttisesti tunnissa. Hemmels aloitti täyssähköisen 280 SL:n kehitystyön jo vuonna 2018, ja nyt konstruktio on kaikin puolin valmis. Tänä vuonna tarkoituksena on valmistaa 12 autoa, ja ne kaikki on jo myyty. Tällä hetkellä tilaisuuksia otetaan vastaan ensi vuodelle, kunhan takataskusta vain löytyy noin 180 000 euroa.

Se ei ole ihan pieni summa, mutta toisaalta yhden auton valmistaminen vie noin vuoden tai 4000 työtuntia. Lisäksi ensimmäisen erän autot maksoivat vielä yli 247 000 euroa, eli akkuteknologian kehittyminen näkyy hinnoissakin nopeasti. Kunnoltaan uutta vastaavaan sähköklassikkoon saa kaupan päälle vielä vuoden takuun, joten luvassa pitäisi olla huoletonta menoa paikallisesti päästöttömästi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.