Tämä Fiat 500 on vielä pienempi kuin oikea – Lego-auton voi koota 960 osasta

Piskuinen Fiat 500 esiteltiin vuonna 1957 nostamaan vielä sodasta toipuvaa Italiaa pyörilleen. Minikokoiseen menopeliin sopi äärimmäisen kompakteista ulkomitoista huolimatta parhaimmillaan neljä matkustajaa kyytiin, ja auto nousi vähitellen yhdeksi saapasmaan suurimmista ikoneista.

Alkuperäisen 500:n tuotanto päättyi lopulta 1970-luvun alussa, mutta autosta tuli kiinteä osa Italian katukuvaa näihin päiviin saakka. 500:n tunnusomaisilla muodoilla on myyty ja markkinoitu jos jonkinlaista Italiaan liittyvää tuotetta ja mielikuvaa vuosikymmenten mittaan, ja myös Fiat on hyödyntänyt auton ikonista mainetta vuodesta 2007 saatavilla olleessa retroversiossa. Nyt 500 saa kunnian toimia myös mallina pikapuoliin tarjolle tulevalle Lego-autolle.

-- MAINOS --

Lego-500 ei ole sinänsä kovin suuri yllätys, koska lelujätin valikoimaan kuuluu tätä nykyä monien muidenkin klassikkoautojen palikkaversioita. Creator Expert -sarjan Fiat esittää 500F:ää, joka oli myynnissä vuosina 1965-1973. Oikeaa autoa sai sekä etureunoistaan saranoiduilla että kaappariovilla, ja Legon valinta on osunut näistä ensimmäiseen. 960 osasta koostuva 500F on kokoamisen jälkeen 24 sentin pituinen, kun taas sekä korkeudeksi että leveydeksi kerrotaan noin 11 cm.

-- MAINOS --




Mallin yksityiskohtiin kuuluvat mm. tavarateline matkalaukkuineen, detaljoitu sisusta sekä aukeavat ovet, nokkapelti, moottoritilan kansi ja katto. Lisäfiilistä tuo Fiatin mukana tuleva taitettava maalausteline, jonka päälle voi laskea Rooman Colosseumia sekä Lego-auton tavoin keltaista 500:ta esittävän “maalauksen”. Lego-Fiat maksaa esimerkiksi Saksassa vajaat 80 euroa ja Ranskassa noin 85 euroa, mutta Suomen virallisesta hinnasta ja saatavuudesta ei ole vielä mitään tietoa.

-- MAINOS --

Lego innostui Fiat 500:sta sen verran, että leluvalmistaja päätti rakentaa palikoistaan myös oikean auton kokoisen pikku-Fiatin. Katso oheinen video ja tutustu tarkemmin tuhansista palikoista koottuun luomukseen:

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.