Tämä farkku jättää superautotkin taakseen – 825-heppainen E-Mersu kiihtyy nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa

Mersun E-luokan farnariversio on tunnettu hillityn arvokkaana ylemmän keskiluokan kulkupelinä, jonka tavaratila kuuluu edelleen luokkansa suurimpiin viimeisimmän mallivaihdoksen yhteydessä tapahtuneesta lievästä kutistumisesta huolimatta. Suurin osa farkku-Eemeleistä myydään nelisylinterisillä diesel- tai bensaturboilla, ja arvokkaampia malleja vauhdittaa ahdettu kuusipyttyinen pata. Veekasia ei enää saa E-luokan pellin alle, mutta tämä koskee vain normaaliversioita.

Tehtaan sporttimalleista vastaavan Mercedes-AMG:n tarjontaan kuuluu nimittäin edelleen tupla-ahdetulla kasilla vauhditettu E 63, jonka nokalla murisee nykyään nelilitrainen pannu. Siitä irtoaa jo ”tavallisessa” E 63:ssa yli 570 hevosvoimaa, ja S-version teholukema kirjataan tehtaan jäljiltä peräti 612 heppaan. Vääntöä pata tuottaa puolestaan muhkeat 850 newtonia, joten suoritusarvotkin ovat huimaa tasoa nelioviselle sedanille tai farmarille. E 63 S pinkaisee nollasta sataan vain 3,5 sekunnissa, ja huippuja riittäisi paljon enemmän kuin elektronisesti rajoitetut 250 km/h.

Auto on siis Audi RS 6:n ja Alpina B5 Biturbon ohella maailman nopeimpia farkkuja, mutta kaikille tämäkään ei riitä. Nettiin putkahti nyt valkoinen E 63 S -farmari, jonka omistajalla oli aiemmin Porsche 911 GT3. Mersusta piti saada tehtyä miehen aiempaa autoa nopeampi ainakin suoralla tiellä, joten E 63 S vietiin tähtikeuloihin erikoistuneen Renntech-virityspajan käsittelyyn.





Siellä autoon asennettiin päivitetyt turbot ja ilmanotto, uusi moottorinohjaussofta ja Akrapovicin käsialaa oleva putkisto. Näiden toimenpiteiden seurauksena farkun huipputeho nousi peräti 825 hevosvoimaan, ja vääntöä on yli 1000 newtonmetriä. Porsche jää kiihdytyksissä ihmettelemään AMG:n takavaloja, koska viritetyn farmarin pitäisi kiihtyä alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan.

Tuunauksessa panostettiin myös ulkonäköön, ja niinpä autoon asennettiin AG Luxury Wheels -nimisen firman valmistama 21-tuumainen vannesarja Michelinin renkailla. Kuparinväriset kiekot täyttävät pyöränkotelot tehokkaasti, mihin myös madalletulla alustalla on osansa. AMG;n omistajan poika ihmetteli kuulemma aluksi, miksi GT3 vaihtui farmariin. Koeajon jälkeen asiaa ei hämmästelty enää lainkaan.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...