Tämä ei ole mikään katumaasturi – Mersujen tuningiin erikoistunut Lorinser tarjoaa Sveitsin armeijan vanhoja G-luokkia joko alkuperäiskuntoisina tai restomodattuina

Mersun G-luokka kuuluu legendaarisimpien maasturien joukkoon sekä maasto-ominaisuuksiensa että pitkän ikänsä ansiosta. Vuonna 1979 esitelty ensimmäisen korimallin G sai nimittäin pysyä tuotannossa peräti 39 vuotta, kunnes täysin uusi seuraaja esiteltiin pari vuotta sitten. Nykyään valtaosa G-luokista myydään luksusvarusteltuina statussymboleina, mutta auton juuret ovat aivan muualla. G kehitettiin nimittäin alkujaan karuksi työkoneeksi, jonka käyttäjiin kuuluivat esimerkiksi eri maiden armeijat.

G-Mersuja on ollut mm. Saksan armeijan käytössä, kun taas naapurimaa Sveitsin puolustusvoimien autoja koristi pitkään eri merkki. Nämä G-maasturit tunnettiin Pucheina auton itävaltalaisen valmistajan mukaan. Armeijakäytössä olleet Puchit päätyvät sotilasuransa jälkeen usein sotilaskalustoon erikoistuneille diilereille, jotka myyvät autot yksityisille harrastajille. Nyt tällaisen tosimaasturin voi hankkia myös astetta arvokkaammasta osoitteesta, eli Mersujen myyntiin, tuningiin ja varusteluun erikoistuneelta Lorinserilta. Lorinser on myös yksi 46 saksalaisesta autoliikkeestä, jotka ovat saaneet Mercedeksen virallisen klassikkokumppanin statuksen.


Firma tarjoaa useita Puchin G-malleja pitkällä akselivälillä, kolmella ovella ja kahdeksalla istuimella sekä kangaskatolla, mutta valikoimasta löytyy myös useita kovalla katolla varustettuja nelipaikkaisia yksilöitä. Autojen ajomäärät ovat 45 000 – 202 000 kilometriä, kun taas vuosimallit sijoittuvat välille 1990-1996. Näistä riippuen hinnat alkavat 15 200 eurosta ja päättyvät 19 500 euroon. Kaikkien autojen pellin alla pörisee 2,2-litrainen bensanelonen, ja vaihteistona palvelee nelipykäläinen automaatti. Rättikattoisissa yksilöissä on pituussuuntaan asennetut taittuvat penkkimalliset istuimet takana, kun taas kovakattoisten autojen peräosasta löytyy metallinen pöytä, hyllyt ja kaksi käsinojilla varustettua erillisistuinta.

Penkit on verhoiltu kovaa kulutusta kestävällä keinonahalla, joka on joko oliivinvihreää tai mustaa. Maastokykyjä kohentaa nelivedon lisäksi taka-akselilta löytyvä lukkoperä, mutta 4000 euron lisähintaan tarjolla on vielä erityinen maastopaketti. Se sisältää 16-tuumaiset Dotzin maastovanteet joka kelin renkailla sekä lokasuojanlevitykset. Jos tämä ei kuulosta vielä tarpeeksi trendikkäältä, Lorinser loihtii erityisen Restomodin Puchin G-luokan pohjalta. Se on kuulemma täydellinen ratkaisu heille, jotka rakastavat karuja maastoautoja mutta eivät innostu käytetyn oloisesta ulkonäöstä tai maastoväristä.





Restomodin tapauksessa lähtökohtana käytetään rättikattoista Puch G:tä, jonka kori maalataan vaalean norsunluun, vihertävän harmaan, hiekankeltaisen, Arabian harmaan tai kanjoninbeigen sävyllä. Työkalun statuksesta pidetään silti kiinni, mitä korostaan modernien ledityövalojen, kaapelivinssin ja 3,5 tonnin vetokoukun kaltaisilla varusteilla. Paketti viimeistellään joka kelin renkaille kietaistuilla Dotzin maastovanteilla, radiolla ja täysin uusiksi laitetuilla istuimilla, joiden niskatukia koristaa Lorinserin logo. Autosta pitäisi olla iloa pitkäksi aikaa, joten alusta saa vielä kuivajääpuhalluksen ja suojakäsittelyn. Restomodien hinnat vaihtelevat ajomäärän ja iän mukaan, mutta lähtötasoksi kerrotaan hitusen alle 50 000 euroa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...