Tämä ei ole mikään katumaasturi – Mersujen tuningiin erikoistunut Lorinser tarjoaa Sveitsin armeijan vanhoja G-luokkia joko alkuperäiskuntoisina tai restomodattuina

Mersun G-luokka kuuluu legendaarisimpien maasturien joukkoon sekä maasto-ominaisuuksiensa että pitkän ikänsä ansiosta. Vuonna 1979 esitelty ensimmäisen korimallin G sai nimittäin pysyä tuotannossa peräti 39 vuotta, kunnes täysin uusi seuraaja esiteltiin pari vuotta sitten. Nykyään valtaosa G-luokista myydään luksusvarusteltuina statussymboleina, mutta auton juuret ovat aivan muualla. G kehitettiin nimittäin alkujaan karuksi työkoneeksi, jonka käyttäjiin kuuluivat esimerkiksi eri maiden armeijat.

G-Mersuja on ollut mm. Saksan armeijan käytössä, kun taas naapurimaa Sveitsin puolustusvoimien autoja koristi pitkään eri merkki. Nämä G-maasturit tunnettiin Pucheina auton itävaltalaisen valmistajan mukaan. Armeijakäytössä olleet Puchit päätyvät sotilasuransa jälkeen usein sotilaskalustoon erikoistuneille diilereille, jotka myyvät autot yksityisille harrastajille. Nyt tällaisen tosimaasturin voi hankkia myös astetta arvokkaammasta osoitteesta, eli Mersujen myyntiin, tuningiin ja varusteluun erikoistuneelta Lorinserilta. Lorinser on myös yksi 46 saksalaisesta autoliikkeestä, jotka ovat saaneet Mercedeksen virallisen klassikkokumppanin statuksen.

Firma tarjoaa useita Puchin G-malleja pitkällä akselivälillä, kolmella ovella ja kahdeksalla istuimella sekä kangaskatolla, mutta valikoimasta löytyy myös useita kovalla katolla varustettuja nelipaikkaisia yksilöitä. Autojen ajomäärät ovat 45 000 – 202 000 kilometriä, kun taas vuosimallit sijoittuvat välille 1990-1996. Näistä riippuen hinnat alkavat 15 200 eurosta ja päättyvät 19 500 euroon. Kaikkien autojen pellin alla pörisee 2,2-litrainen bensanelonen, ja vaihteistona palvelee nelipykäläinen automaatti. Rättikattoisissa yksilöissä on pituussuuntaan asennetut taittuvat penkkimalliset istuimet takana, kun taas kovakattoisten autojen peräosasta löytyy metallinen pöytä, hyllyt ja kaksi käsinojilla varustettua erillisistuinta.

Penkit on verhoiltu kovaa kulutusta kestävällä keinonahalla, joka on joko oliivinvihreää tai mustaa. Maastokykyjä kohentaa nelivedon lisäksi taka-akselilta löytyvä lukkoperä, mutta 4000 euron lisähintaan tarjolla on vielä erityinen maastopaketti. Se sisältää 16-tuumaiset Dotzin maastovanteet joka kelin renkailla sekä lokasuojanlevitykset. Jos tämä ei kuulosta vielä tarpeeksi trendikkäältä, Lorinser loihtii erityisen Restomodin Puchin G-luokan pohjalta. Se on kuulemma täydellinen ratkaisu heille, jotka rakastavat karuja maastoautoja mutta eivät innostu käytetyn oloisesta ulkonäöstä tai maastoväristä.

Restomodin tapauksessa lähtökohtana käytetään rättikattoista Puch G:tä, jonka kori maalataan vaalean norsunluun, vihertävän harmaan, hiekankeltaisen, Arabian harmaan tai kanjoninbeigen sävyllä. Työkalun statuksesta pidetään silti kiinni, mitä korostaan modernien ledityövalojen, kaapelivinssin ja 3,5 tonnin vetokoukun kaltaisilla varusteilla. Paketti viimeistellään joka kelin renkaille kietaistuilla Dotzin maastovanteilla, radiolla ja täysin uusiksi laitetuilla istuimilla, joiden niskatukia koristaa Lorinserin logo. Autosta pitäisi olla iloa pitkäksi aikaa, joten alusta saa vielä kuivajääpuhalluksen ja suojakäsittelyn. Restomodien hinnat vaihtelevat ajomäärän ja iän mukaan, mutta lähtötasoksi kerrotaan hitusen alle 50 000 euroa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...