Tämä diesel-Mersu ei ole juuri tietä nähnyt – W124-korisen 300 D Turbon mittarissa on 378 kilometriä

Nykyisen E-luokan edeltäjänä toiminut W124-mallisarja lanseerattiin vuonna 1984 täyttämään W123:na tunnetun legendan suuret saappaat. Hommassa onnistuttiin paremmin kuin hyvin, koska W124 menestyi markkinoilla erinomaisesti. Laatunsa puolesta auton on usein kehuttu kuuluvan viimeisten aitojen Mersujen joukkoon, ja W124 joutui väistymään vasta vuonna 1995 paljon heikommin tehdyn W210:n, eli ”Väyrysen” tieltä.

Merkittävä osa W124-korimallin myynnistä tuli dieseleistä, joiden ajomäärät voivat helposti nousta miljoonan kilometrin paremmalle puolelle. Suomessa suurin osa nakuttajista myytiin 200 D:nä, jonka voimanlähteenä palveli jo aikanaan huomattavan vaatimattoman suorituskyvyn tarjonnut vaparinelonen. Lompakkoa lisää raottamalla tarjolla oli kuitenkin voimakkaampiakin vaihtoehtoja. 1990-luvun alussa dieselvalikoiman huipulla keikkui kolmilitraisella turbokuutosella ryyditetty 300 D Turbo, joka jäi kuitenkin näillä leveysasteilla autoveron kurittaman hintansa vuoksi harvinaiseksi näyksi.


Todella vähän ajettuja W124-Mercdeksiä on muutenkin harvoin tarjolla, mutta nyt saksalaisessa klassikkoautoihin erikoistuneessa liikkeessä olisi myynnissä todellinen helmi. Mechatronik-niminen kauppa on laittanut myyntilistoilleen 1991-mallisen 300 D Turbon, jonka mittarissa on lähes uskomattomat 378 kilometriä. Kyseessä on siis lähes 30 vuotta vanha ”uusi” auto, jolla on varsin mielenkiintoinen historia. Mersu toimitettiin loppuvuodesta 1991 Espanjan Sevillassa asuneelle ensimmäiselle ja ainoalle omistajalleen, jonka tallissa auto seisoi käytännössä ajamattomana seuraavat vuosikymmenet.

Omistajalla oli ilmeisesti niin paljon muitakin autoja, että 300 D unohtui yksinkertaisesti talliin. Auton historia on täysin tiedossa, ja tallella ovat niin vanhat Espanjan rekisterikilvet kuin työkalut ja käyttöohjekirjakin. Papereiden joukkoon kuuluvat myös alkuperäiset rekisteröintidokumentit, ja Mersu on muutenkin täysin koskemattomassa sekä uudenveroisessa kunnossa. Sedanin ulkokuorta koristaa ”Impala Metallic” -niminen metalliruskea sävy, joka saa kontrastia ”Dattel Safran” -nimellä myydystä beigestä nahasta. Sen parina on vielä puuviilua, joka nostaa tunnelman perustaksia arvokkaammalle tasolle. Lisävarustelistalta on ruksittu myös sähkölasit, ja äänentoistosta huolehtii Pioneerin radio.





300 D Turbon kolmilitraisesta ahdetusta kuutosesta irtoavat 143 hevosvoimaa välitetään tämän yksilön takapyörille neliportaisen automaatin kautta. Mersun pitäisi yltää tehtaan arvojen mukaan yli 200 km/h:n huippunopeuteen ja kiihtyä reilussa kymmenessä sekunnissa nollasta sataan, eli auto on jo huomattavasti aikansa perusdieseleitä ripeämpi. Mechatronik lupaa ostajalle vielä tuoreen huollon lähes ajamattoman tekniikan herättämiseksi henkiin, mutta huippukuntoinen W124 ei ole mitään halpaa herkkua. Autosta pyydetään 59 900 euroa, mutta toisaalta kyseessä on myös lähes ainutlaatuinen säilymisihme.

>
LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...