Tämä diesel-Mersu ei ole juuri tietä nähnyt – W124-korisen 300 D Turbon mittarissa on 378 kilometriä

Nykyisen E-luokan edeltäjänä toiminut W124-mallisarja lanseerattiin vuonna 1984 täyttämään W123:na tunnetun legendan suuret saappaat. Hommassa onnistuttiin paremmin kuin hyvin, koska W124 menestyi markkinoilla erinomaisesti. Laatunsa puolesta auton on usein kehuttu kuuluvan viimeisten aitojen Mersujen joukkoon, ja W124 joutui väistymään vasta vuonna 1995 paljon heikommin tehdyn W210:n, eli ”Väyrysen” tieltä.

Merkittävä osa W124-korimallin myynnistä tuli dieseleistä, joiden ajomäärät voivat helposti nousta miljoonan kilometrin paremmalle puolelle. Suomessa suurin osa nakuttajista myytiin 200 D:nä, jonka voimanlähteenä palveli jo aikanaan huomattavan vaatimattoman suorituskyvyn tarjonnut vaparinelonen. Lompakkoa lisää raottamalla tarjolla oli kuitenkin voimakkaampiakin vaihtoehtoja. 1990-luvun alussa dieselvalikoiman huipulla keikkui kolmilitraisella turbokuutosella ryyditetty 300 D Turbo, joka jäi kuitenkin näillä leveysasteilla autoveron kurittaman hintansa vuoksi harvinaiseksi näyksi.

Todella vähän ajettuja W124-Mercdeksiä on muutenkin harvoin tarjolla, mutta nyt saksalaisessa klassikkoautoihin erikoistuneessa liikkeessä olisi myynnissä todellinen helmi. Mechatronik-niminen kauppa on laittanut myyntilistoilleen 1991-mallisen 300 D Turbon, jonka mittarissa on lähes uskomattomat 378 kilometriä. Kyseessä on siis lähes 30 vuotta vanha ”uusi” auto, jolla on varsin mielenkiintoinen historia. Mersu toimitettiin loppuvuodesta 1991 Espanjan Sevillassa asuneelle ensimmäiselle ja ainoalle omistajalleen, jonka tallissa auto seisoi käytännössä ajamattomana seuraavat vuosikymmenet.

Omistajalla oli ilmeisesti niin paljon muitakin autoja, että 300 D unohtui yksinkertaisesti talliin. Auton historia on täysin tiedossa, ja tallella ovat niin vanhat Espanjan rekisterikilvet kuin työkalut ja käyttöohjekirjakin. Papereiden joukkoon kuuluvat myös alkuperäiset rekisteröintidokumentit, ja Mersu on muutenkin täysin koskemattomassa sekä uudenveroisessa kunnossa. Sedanin ulkokuorta koristaa ”Impala Metallic” -niminen metalliruskea sävy, joka saa kontrastia ”Dattel Safran” -nimellä myydystä beigestä nahasta. Sen parina on vielä puuviilua, joka nostaa tunnelman perustaksia arvokkaammalle tasolle. Lisävarustelistalta on ruksittu myös sähkölasit, ja äänentoistosta huolehtii Pioneerin radio.

Suosittelemme


300 D Turbon kolmilitraisesta ahdetusta kuutosesta irtoavat 143 hevosvoimaa välitetään tämän yksilön takapyörille neliportaisen automaatin kautta. Mersun pitäisi yltää tehtaan arvojen mukaan yli 200 km/h:n huippunopeuteen ja kiihtyä reilussa kymmenessä sekunnissa nollasta sataan, eli auto on jo huomattavasti aikansa perusdieseleitä ripeämpi. Mechatronik lupaa ostajalle vielä tuoreen huollon lähes ajamattoman tekniikan herättämiseksi henkiin, mutta huippukuntoinen W124 ei ole mitään halpaa herkkua. Autosta pyydetään 59 900 euroa, mutta toisaalta kyseessä on myös lähes ainutlaatuinen säilymisihme.

LähdeAuto Bild

Lue lisää