Nykyisten BMW-mallien muotoilu on saanut monet baijerilaismerkin fanit haikailemaan vanhojen hyvien aikojen perään. USA:ssa toimiva Smit Vehicle Engineering päätti yhdistää eri mallien parhaat palat yhteen pakettiin, joka on nimetty Oletha Coupeksi.
Luomuksen ohjaamo kavaltaa lähtökohdan, eli E86-korisen Z4 Coupén. Senkin muotoilu jakoi aikanaan voimakkaasti mielipiteitä, joten ainoastaan katto on kelvannut Oletha Coupeen sellaisenaan. Myös lasit ovat samat kuin lähtökohdassa, mutta takasivulasin alareuna kaartuu Olethassa paljon Z4 Coupéa aistikkaammin. Tämä johtuu siitä, että takalokasuojien kaaret ja käytännössä muukin kylkilinja sekä keula ja perä matkivat kauneimpien modernien Bemareiden joukkoon kuuluvaa Z8:aa.
Yksi olennainen ero pistää kuitenkin kyljessä silmään. Etulokasuojan kaaresta lähtevä taitos on nimittäin paljon terävämpi kuin Z8:ssa, mutta tällekin löytyy esikuvana BMW:n pitkästä historiasta. Vastaava pokkaus löytyi jo 1950-luvun 507 Roadsterista, joka sai kunnian toimia myös retrotyylisen Z8:n esikuvana. Etulokasuojien kidusten ritilät toistavat puolestaan E9-korisessa coupéssa ja E46-sukupolven M3:ssa nähtyä designia.
Olethan perä on paljon pyöreämpi kuin Z4 Coupéssa, koska takalasista alkunsa saava pieni takaluukku on haluttu integroida lähes saumattomasti Z8-tyyliseen takapuskuriin. Takavalotkin ovat identtisen näköiset Z8:n kanssa, mutta niiden alareunojen kromikoristeet puuttuvat. Myös keulan ilme on hyvin lähellä Z8:aa, mutta vaakasuuntaiset munuaiset ovat hiukan pienemmät ja muodoiltaan lähempänä 507:ää. Lisäksi etupuskurin oranssit vilkut puuttuvat, kun taas konepeltiin on sovitettu 507:n tyylinen kohouma.
Suosittelemme
Startupin statuksella toimiva Smit Vehicle Engineering kertoo, että hiilikuituisia koripaneeleja hyödyntävä Oletha Coupe on rakkauskirje firman perustajien lapsuuden aikaisille BMW-malleille. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta autoon saa kuulemma joko kahdeksaan suuntaan säätyvät touring-istuimet tai hiilikuitukomposiittiset sporttipenkit. Lisäksi äänentoistojärjestelmän mainostetaan olevan huipputasoa, mutta herkullisemmat soundit taitavat kuitenkin tulla pellin alta.
Nokalla murisee nimittäin Z4 Coupén kuutoskoneen sijasta E90 M3 CRT:stä ja E92 M3 GTS:tä tuttu 450-hevosvoimainen versio upeaäänisestä S65-vaparikasista. Pannua on höystetty vielä hiilikuituisella imusarjalla sekä räätälintyönä tehdyllä pakoputkistolla, joka yhdistelee ruostumatonta terästä Inconel-sekoitukseen. Voimansiirrosta vastaa perinteinen kuusivaihteinen manuaali, ja pitoa kohentaa lukkoperä.
Alustasta löytyvät puolestaan KW:n kahteen eri asentoon säädettävä jousitus, AP Racingin jarrut sekä Michelinin Pilot Sport 4S -renkaille kietaistut takovanteet. Herkullisen kokonaisuuden hinnasta ei ole vielä mitään tietoa, mutta ehkäpä Smit Vehicle Engineering palaa vielä asiaan sisäkuvien julkaisun ohella.