Tämä Civic on kaikkea muuta kuin tavallinen vanha Honda – 30-vuotiaan tilafarkun kuorten alla piilee yli 1000-heppainen turbotekniikka ja neliveto

Vuonna 1972 esitelty Honda Civic kuuluu valmistajansa kestosuosikkeihin, ja auto on ehtinyt tässä ajassa edetä jo kymmenenteen sukupolveensa. Civic on muuttunut vuosien varrella pikkuautosta lähes keskiluokan menopeliksi, ja tätä nykyä autosta on tarjolla viistoperäinen hatchback sekä vieläkin loivemmalla kattolinjalla varustettu sedan. Civicistä on kuitenkin ollut sen historian aikana myynnissä muitakin korimalleja, joista osa on painunut lähes täysin unohduksiin.

Näihin tapauksiin kuuluu esimerkiksi Shuttle-niminen tilafarkku, joka esiteltiin vuonna 1983 täydentämään kolmannen sukupolven Civicin mallivalikoimaa. Korotetulla katolla varustettu pikkufarmari menestyi sen verran hyvin, että vastaava malli tuotiin markkinoille myös vuonna 1987 debytoineesta neljännen sukupolven Civicistä. Tämän sukupolven muiden korimallien tuotanto päättyi vuonna 1991, mutta Shuttlen valmistusta jatkettiin vuoteen 1996 asti.

-- MAINOS --

Civicin neljäs sukupolvi on kohonnut erityisesti USA:n tuning-piireissä kulttiauton asemaan VTEC-moottorinsa ja autocross-pujottelussa ketterän ajettavuutensa ansiosta. Shuttle-tilamalli ei ole sen sijaan kuulunut tuunaajien suosikkeihin, mutta toki niitäkin on rakenneltu. Harva yksilö on kuitenkaan saanut osakseen yhtä kattavaa käsittelyä kuin nettiin nyt putkahtanut Shuttle. Tämän auton on rakentanut jenkkiläinen Bisimoto, joka kuuluu maineikkaimpiin tuning-pajoihin Atlantin toisella puolella.

Auton nokalla lepää K24-koodinimellä tunnettu Hondan neloskone, joka on kuulemma optimaalinen lähtökohta ahtamiseen. Pakosarjan rakenne ja sijainti mahdollistavat nimittäin turbon asentamisen niin, että ahtoviive tulee samalla minimoitua. Pannu on lisäksi saanut mm. uudet männät, kiertokanget sekä nokka-akselit ja lukuisia muita komponentteja, jotka varmistavat moottorin kestävyyden aivan uusia teholukemia tavoiteltaessa. Ja potkua tosiaan riittää, koska myllystä irtoaa kuulemma parhaimmillaan yli 1000 hevosvoimaa.

Civicin etuvedolla ei tekisi tällaisilla voimavaroilla enää mitään, joten Shuttleen on asennettu neliveto. Tätä korimallia sai tehtaaltakin joka nurkasta raapivana, mutta Bisimoto on päätynyt omaan voimansiirtoratkaisuunsa. Se koostuu Quaifen sekventiaalisesta vaihteistosta sekä vahvistetusta takatasauspyörästöstä, joka on lainattu Honda CR-V:stä.

-- MAINOS --




Sisällä alkuperäinen mittaristo on puolestaan korvattu digitaalinäytöllä, ja irrotettavassa Momon ratissa on kaksi nappia. Toisen välityksellä käytetään torvea, ja toinen nappula aktivoi turboviiveen minimoivan järjestelmän. NHRA:n vaatimuksia vastaavat turvakaaret suojaavat kuskia kiihdytyskisoissa, ja luksustakaan ei ole unohdettu. Penkkien keskiosia ja ovipaneeleja koristavat nimittäin ruututikkaukset, jotka ovat kuulemma saaneet inspiraationsa Lamborghinin sisustoista.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.