BMW M3 kuuluu baijerilaisvalmistajan ikonisimpiin malleihin. Tämä koskee etenkin historian ensimmäistä M3:a, joka kehitettiin 1980-luvun puolessavälissä A-ryhmän rata- ja ralliautojen luokittelumalliksi. Auto sai kasarityyliset spoilerit ja levikkeet, ja konepeltiä sekä ovia lukuun ottamatta kaikki koripaneelit menivät uusiksi lähtökohtaan verrattuna. Myös alustaa peukaloitiin sen verran, että E30-korista M3:a on kehuttu yhdeksi kaikkien aikojen hauskimmista autoista ajaa.
Pellin alle ei kuitenkaan survottu mitään hirviömoottoria, vaan tasapainoisesta painonjakaumasta piti huolen kompakti neloskone. Sen iskutilavuus vaihteli versiosta ja markkina-alueesta riippuen kahden ja 2,5 litran välillä. S14-koodilla tunnettu voimanlähde on nykyään lähes yhtä ikoninen kuin itse auto, mutta sen teholukema ei varsinaisesti huimaa päätä. Myllystä irtosi katukäytössä parhaimmillaan vajaat 240 heppaa M3:n Sport Evolution -versiossa, mikä on varsin kaukana nykypäivän M-autojen voimavaroista.
Niinpä myös E30-koppaisiin M3:iin on asennettu tehokkaampia moottoreita auton kulttistatuksesta huolimatta. Suomessakin oli äskettäin tarjolla E60-korisen M5:n vapari-V10:llä ryyditetty konversio, mutta nyt The Smoking Tire -kanavalle ilmestyi vielä tuoreemmalla M-tekniikalla varustettu E30 M3. Tässä tapauksessa moottori on jopa peräisin M3:sta, mutta tekniikanluovuttaja on vuosikymmeniä sen uutta kotia tuoreempi.
Tuunatun E30:n pellin alla murisee nimittäin viimeisimmästä, eli F80-korikoodilla tunnetusta M3:sta lainattu kolmilitrainen S55-moottori. Se tuottaa tehtaan jäljiltä parhaimmillaan 450 heppaa Competition-versiossa, mutta tässä autossa mylly on viritetty peräti 550-hevosvoimaiseksi. Turbokoneesta irtoaa myös rutkasti vääntöä, joten E30-korinen M3 liikkuu tällä voimanlähteellä vähintään iloisesti.
Auto on tekniikanvaihdon yhteydessä käyty muutenkin täysin läpi viimeistä pulttia ja mutteria myöten. Kori on hiottu peltipuhtaaksi, ja M3:een on asennettu lukuisia uusia OEM-osia. Niiden joukkoon kuuluvat mm. etu- sekä takavalot, ja myös sisusta on verhoiltu uudestaan punaisella nappanahalla. Rutkasti kasvaneiden voimavarojen vuoksi korirakennettakin on vahvistettu, ja auto on saanut esimerkiksi räätälintyönä tehdyt apurungot. Myös jousitus on laitettu uusiksi, ja taka-akselille on sovitettu E46-korimallista napatut jarrut. Edessä luotetaan puolestaan AP Racingin satuloihin.
Suosittelemme
Katso oheiselta videolta, kuinka kasari-M3 lentää modernin turbotekniikan turvin.