Tämä BMW M1 on todellinen erikoisauto – ensimmäinen omistaja oli Motorsport-divisioonan entinen pomo

BMW:n M-logo on viime vuosina kärsinyt jonkinlaisen inflaation, kun sitä on alettu käyttää lähes jokaisen mallisarjan hiukankin sporttisemmissa edustajissa. Brändin alkuaikoina asia oli vielä toisin, ja M:n ensimmäinen katuauto oli todella erityinen tapaus.

Tuo auto on tietysti BMW:n ensimmäinen ja ainoa superauto, eli vuonna 1978 esitelty M1. Baijerilaisten Motorsport-divisioona sai alkunsa muutama vuosi aiemmin, ja sitä veti herra nimeltä Jochen Neerpasch. Hän oli aiemmin menestynyt kilpa-autoilijana ja toiminut myös Fordin moottoriurheiluosaston pomona. Sieltä Neerpaschin tie vei BMW:lle, joka kaipasi hänen mielestään aivan erityistä autoa myös moottoriurheilussa menestymiseksi.

Näin syntyi M1, jonka katuversio jäi kaupalliseksi flopiksi. Auto jätti kuitenkin lähtemättömän jäljen moottoriurheilun maailmaan esim. F1-kisojen yhteydessä ajettujen Procar-kilpailujen myötä, joissa maailman parhaat F1-kuljettajat pääsivät mittelemään toisiaan vastaan M1:n kisaversioilla. Jochen Neerpasch lähti BMW:ltä seuraavien haasteiden pariin vuonna 1980, mutta M1 seurasi miehen mukana.

Hän osti nimittäin itselleen harmaan M1:n, joka on yksi vain neljästä tällä värillä maalatusta autosta. Neerpaschin yksilö on kuitenkin ainoa, jossa on ruskea sisusta. Jocchen Neerpasch myi auton eteenpäin 1980-luvun puolessavälissä, jolloin hän siirtyi International Management Group -nimisen firman palvelukseen. Hän kuvaa M1:n myyntiä yhdeksi elämänsä virheistä, minkä ymmärtää hyvin kun katsoo autojen tämänhetkistä hintatasoa.

Suosittelemme

Neerpaschin entinen auto on nyt tarjolla RM Sotheby’sin huutokaupassa ilman pohjahintaa marraskuun 26. päivään asti. M1 olisi hyvin erityinen auto ilman sen entistä omistajaa ja erikoista väriyhdistelmääkin, koska siinä yhdistyy Giorgetto Giugiaron muotoilu Gian Paolo Dallaran suunnittelemaan alustaan. Istuinten takana majaileva 3,5-litrainen suora ruiskukuutonen tuottaa 277 hevosvoimaa ja 330 newtonmetriä, jotka välitetään takapyörille ZF:n viisipykäläisen manuaalin kautta.

Jochen Neerpaschin entisen auton hinta saattaa nousta jopa lähelle miljoonaa euroa, ja päälle tulee vielä 15 prosentin komissio. Rahalla saa kuitenkin todennäköisesti maailman ainoan M1:n, jonka entinen omistaja on Motorsport GmbH:n ylin pomo ajalta jolloin auto syntyi.

LähdeCarscoops

Lue lisää