Tämä auto oli aikaansa edellä – italialaisfirma teki avomallisen VW-katumaasturin jo 30 vuotta sitten

Avoautojen kysyntä on ollut viime vuosina laskusuunnassa, kun taas SUV:t ovat nousseet yhä suositummiksi. Niinpä muutamat autonvalmistajat ovat päättäneet ryhtyä tarjoamaan avomallisia katumaastureita.

Niiden pioneerina voidaan pitää jenkkimarkkinoille kehitettyä avokattoista Nissan Muranoa, joka näki päivänvalon jo kohta 10 vuotta sitten. Avo-Murano osoittautui täydeksi flopiksi, mutta Range Rover päätti silti lähteä samoille apajille muutaman vuoden takaisen Evoquen Convertiblen myötä. Sekään ei ollut mikään myrskyisä menestys, mikä saattoi johtua hieman kylpyammemaisesta ulkonäöstä.

Uusin tulokas tähän erikoiseen segmenttiin on juuri myyntiin tullut VW T-Roc Cabriolet, jonka on tarkoitus jatkaa avo-Kuplien ja -Golfien pitkiä perinteitä. Katoton T-Roc ei ole kuitenkaan ensimmäinen Volkswagenin pohjalta tehty avomallinen katumaasturi. Tavallaan jo rantakirput sekä 1960-luvun lopulla lanseerattu Type 181, eli ”Thing” edustivat tätä kategoriaa, ja vuonna 1990 esitelty Biagini Passo kuului myöskin samaan sarjaan.

-- MAINOS --

Harva on edes kuullut Biagini-merkkisestä autosta. Luomuksen taustalla vaikutti italialaisfirma, joka otti tekniikanluovuttajaksi tuolloin vielä tuoreen kakkoskorisen Golf Countryn. Nelivetoisen maasturi-Golfin tekniikka yhdistettiin ykköskoppaisen avo-Golfin koriin, jota italialaiset hienosäätivät kauniisti sanottuna persoonallisesti.

-- MAINOS --




Alkuperäinen kangaskatto korvattiin tötterömaisemmalla luomuksella, ja turvakaaren päälle kehitettiin korinväriset lisäpalikat. Myös keulan sekä perän muodot laitettiin uusiksi valoja myöten, ja maastohenkeä yritettiin lisätä mustasta muovista tehtyjen lokasuojanlevitysten, paljon alkuperäistä massiivisempien puskurien, nokan karjapuskurin sekä takaluukun kannessa komeilleen varapyörän myötä.

-- MAINOS --

Lopputulos ei todellakaan kuulunut italialaisen muotoilun helmiin, ja arviot valmistusmäärästä ulottuvat reilusti alle sadasta noin 300 yksilöön. Nykyään Biagini on vieläkin harvinaisempi, koska puutteellinen ruostesuojaus on vienyt suurimman osan autoista romuttamolle. Tässä ei auttanut edes luotettava perustekniikka, joka koostui 101 hepan tehon tuottaneesta 1,8-litraisesta nelosesta Syncro-nelivetoon yhdistettynä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...