Tämä auto oli aikaansa edellä – italialaisfirma teki avomallisen VW-katumaasturin jo 30 vuotta sitten

Avoautojen kysyntä on ollut viime vuosina laskusuunnassa, kun taas SUV:t ovat nousseet yhä suositummiksi. Niinpä muutamat autonvalmistajat ovat päättäneet ryhtyä tarjoamaan avomallisia katumaastureita.

Niiden pioneerina voidaan pitää jenkkimarkkinoille kehitettyä avokattoista Nissan Muranoa, joka näki päivänvalon jo kohta 10 vuotta sitten. Avo-Murano osoittautui täydeksi flopiksi, mutta Range Rover päätti silti lähteä samoille apajille muutaman vuoden takaisen Evoquen Convertiblen myötä. Sekään ei ollut mikään myrskyisä menestys, mikä saattoi johtua hieman kylpyammemaisesta ulkonäöstä.

Uusin tulokas tähän erikoiseen segmenttiin on juuri myyntiin tullut VW T-Roc Cabriolet, jonka on tarkoitus jatkaa avo-Kuplien ja -Golfien pitkiä perinteitä. Katoton T-Roc ei ole kuitenkaan ensimmäinen Volkswagenin pohjalta tehty avomallinen katumaasturi. Tavallaan jo rantakirput sekä 1960-luvun lopulla lanseerattu Type 181, eli ”Thing” edustivat tätä kategoriaa, ja vuonna 1990 esitelty Biagini Passo kuului myöskin samaan sarjaan.

Harva on edes kuullut Biagini-merkkisestä autosta. Luomuksen taustalla vaikutti italialaisfirma, joka otti tekniikanluovuttajaksi tuolloin vielä tuoreen kakkoskorisen Golf Countryn. Nelivetoisen maasturi-Golfin tekniikka yhdistettiin ykköskoppaisen avo-Golfin koriin, jota italialaiset hienosäätivät kauniisti sanottuna persoonallisesti.

Suosittelemme

Alkuperäinen kangaskatto korvattiin tötterömaisemmalla luomuksella, ja turvakaaren päälle kehitettiin korinväriset lisäpalikat. Myös keulan sekä perän muodot laitettiin uusiksi valoja myöten, ja maastohenkeä yritettiin lisätä mustasta muovista tehtyjen lokasuojanlevitysten, paljon alkuperäistä massiivisempien puskurien, nokan karjapuskurin sekä takaluukun kannessa komeilleen varapyörän myötä.

Lopputulos ei todellakaan kuulunut italialaisen muotoilun helmiin, ja arviot valmistusmäärästä ulottuvat reilusti alle sadasta noin 300 yksilöön. Nykyään Biagini on vieläkin harvinaisempi, koska puutteellinen ruostesuojaus on vienyt suurimman osan autoista romuttamolle. Tässä ei auttanut edes luotettava perustekniikka, joka koostui 101 hepan tehon tuottaneesta 1,8-litraisesta nelosesta Syncro-nelivetoon yhdistettynä.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Aitoja muskelijenkkejä tulee vielä kerran Eurooppaan – Dodge laivaa Atlantin tälle puolelle 55 Swinger-Challengeria ja -Chargeria

Dodgenkin tulevaisuus on sähköinen, mutta sitä odotellessa muskeliautoistaan tunnettu merkki on lanseerannut markkinoille koko liudan ”Last Call” -erikoisversioita viimeisistä V8-malleistaan. Niitä saadaan myös Eurooppaan pienenpienen erän verran.

Mersun sähköautot saavat “johtotähdet” myös päiväajovaloihin – mallina toimii äskettäin esitelty CLA-konsepti

Mercedes-Benzin EQ-brändättyjen sähköautojen muotoilu ei ole ollut kovin mieleenpainuvaa, koska hieman mitäänsanomattomilla pehmeänpyöreillä linjoilla on pyritty ennen kaikkea pieneen ilmanvastukseen. Jatkossa tiedossa on kuitenkin omaleimaisempaa designia.

Yhden perheen omistama huippuhieno 1967 Pontiac GTO on muskeliautojen aatelia

Jotkut voisivat kutsua tätä autoa jo ylientisöidyksi, mutta voiko 57-vuotiaalle perhekalleudelle antaa liikaa hellyyttä?

Uusi VW Tiguan tuotiin julkisuuteen – suosikki-SUV:ssa on nyt kurvikkaammat linjat ja pistokehybridissä parhaimmillaan 100 kilometrin sähköinen toimintasäde

Volkswagen Tiguan on noussut viime vuosina kaikessa hiljaisuudessa valmistajansa myydyimmäksi malliksi yleisen SUV-buumin vanavedessä. Jossakin vaiheessa myös Tiguan muuttuu täyssähköautoksi, mutta sitä ennen on vielä yhden polttomoottoripohjaisen sukupolven vuoro.

Tyyliniekan uusimmat