Tämä auto ei koskaan päässyt tuotantoon – Audi kehitti maailman nopeimpien sedanien joukkoon tähdänneen RS 8:n

S8-sporttiversio on kuulunut Audin edustusauton, eli A8:n tarjontaan jo mallisarjan ensimmäisestä sukupolvesta lähtien. Ensimmäinen S8 näki päivänvalon vuonna 1996, ja pellin alla murisi 340-heppainen vaparikasi. Toisessa sukupolvessa siirryttiin puolestaan Lamborghini-sukuiseen V10:een, ja kolmatta S8:aa vauhditti nelilitrainen tuplaturbokasi. Tupla-ahdetun veekasin voimin jatketaan myös neljännen sukupolven S8:ssa, joka on juuri lanseerattu markkinoille.

Audin isoimman sedanin osalta on ollut siis tyytyminen ”pelkkään” S-versioon, vaikka rinkulamerkin pienemmistä mallisarjoista on ollut tarjolla vieläkin tulisempia RS-malleja. Audi on kuitenkin leikitellyt ajatuksella täysiverisestä RS 8:sta, mutta valitettavasti nämä suunnitelmat eivät ole koskaan päässeet tuotantoon asti. RS 8:n prototyyppejäkään ei ole julkisuudessa bongattu, mutta nyt Audi päästi itse tällaisen yksittäiskappaleen päivänvaloon.

-- MAINOS --

Ainutlaatuiseen yksilöön voi tutustua Saksan Neckarsulmissa sijaitsevassa Audi Forumissa, jossa on parhaillaan avoinna rinkulamerkin RS-divisioonan 25-vuotista taivalta esittelevä näyttely. Sen tähtinä toimivat RS 8:n proton lisäksi mm. Nürburgringin 24 tunnin koitosta varten kehitetty Audi TT RS:n kisaversio ja DTM-kauden 2013 voittoisa RS 5 -ratakilpuri.

Myös RS 8:n prototyyppi on peräisin vuodelta 2013. Autossa ei ole tyydytty vain RS 6:sta ja RS 7:stä tuttuun mattaharmaaseen Daytona Grey -ulkoväriin, vaan myös korin muotoja on laitettu kunnolla uusiksi. Niinpä lokasuojat ovat S8:aa leveämmät, ja oviin asti ulottuva konepeltikin on täysin uusi. Samaa voidaan sanoa etuvaloista, joiden tyyli muistuttaa RS 7:n umpioita. Etupuskurin ilmanottoaukkojen muodot ovat puolestaan lähellä RS 6:n vastaavia, ja niiden sekä maskin taustalla on käytetty RS-Audien tunnusomaista hunajakennoritilää.

-- MAINOS --




21-tuumaiset vanteetkin on lainattu todennäköisesti RS 6:sta, mutta auton perästä ei ole valitettavasti vielä kuvia. Takapuskurin alla on todennäköisesti kaksi isoa ovaalia putkenpäätä, joita reunustaa diffuusori. Audi ei ole myöskään kertonut tarkempia tietoja yksittäiskappaleen tekniikasta. Pellin alla on luultavasti edelleen nelilitrainen tuplaturbokasi, jonka teholukema on varmasti reilusti yli 600 hevosvoimaa. Jo tämän sukupolven S8 Plus tarjosi nimittäin 605 heppaa, joten RS 8:ssa ei olisi varmasti ollut potkusta pulaa.

-- MAINOS --

Onkin melkoinen harmi, että auto ei päässyt koskaan tuotantoon. Se olisi heittänyt kovan haasteen Mercedes-AMG:n S-luokille ja BMW M760i:lle taistelussa Autobahnien nopeimman edustussedanin herruudesta. Valitettavasti nykyisenkään A8:n pohjalta ei ole tulossa RS-mallia ainakaan tällä tietoa, mutta supertason luksusta tarjoava Horch on kuulemma suunnitteilla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.