S8-sporttiversio on kuulunut Audin edustusauton, eli A8:n tarjontaan jo mallisarjan ensimmäisestä sukupolvesta lähtien. Ensimmäinen S8 näki päivänvalon vuonna 1996, ja pellin alla murisi 340-heppainen vaparikasi. Toisessa sukupolvessa siirryttiin puolestaan Lamborghini-sukuiseen V10:een, ja kolmatta S8:aa vauhditti nelilitrainen tuplaturbokasi. Tupla-ahdetun veekasin voimin jatketaan myös neljännen sukupolven S8:ssa, joka on juuri lanseerattu markkinoille.
Audin isoimman sedanin osalta on ollut siis tyytyminen ”pelkkään” S-versioon, vaikka rinkulamerkin pienemmistä mallisarjoista on ollut tarjolla vieläkin tulisempia RS-malleja. Audi on kuitenkin leikitellyt ajatuksella täysiverisestä RS 8:sta, mutta valitettavasti nämä suunnitelmat eivät ole koskaan päässeet tuotantoon asti. RS 8:n prototyyppejäkään ei ole julkisuudessa bongattu, mutta nyt Audi päästi itse tällaisen yksittäiskappaleen päivänvaloon.
Ainutlaatuiseen yksilöön voi tutustua Saksan Neckarsulmissa sijaitsevassa Audi Forumissa, jossa on parhaillaan avoinna rinkulamerkin RS-divisioonan 25-vuotista taivalta esittelevä näyttely. Sen tähtinä toimivat RS 8:n proton lisäksi mm. Nürburgringin 24 tunnin koitosta varten kehitetty Audi TT RS:n kisaversio ja DTM-kauden 2013 voittoisa RS 5 -ratakilpuri.
Myös RS 8:n prototyyppi on peräisin vuodelta 2013. Autossa ei ole tyydytty vain RS 6:sta ja RS 7:stä tuttuun mattaharmaaseen Daytona Grey -ulkoväriin, vaan myös korin muotoja on laitettu kunnolla uusiksi. Niinpä lokasuojat ovat S8:aa leveämmät, ja oviin asti ulottuva konepeltikin on täysin uusi. Samaa voidaan sanoa etuvaloista, joiden tyyli muistuttaa RS 7:n umpioita. Etupuskurin ilmanottoaukkojen muodot ovat puolestaan lähellä RS 6:n vastaavia, ja niiden sekä maskin taustalla on käytetty RS-Audien tunnusomaista hunajakennoritilää.
Suosittelemme
21-tuumaiset vanteetkin on lainattu todennäköisesti RS 6:sta, mutta auton perästä ei ole valitettavasti vielä kuvia. Takapuskurin alla on todennäköisesti kaksi isoa ovaalia putkenpäätä, joita reunustaa diffuusori. Audi ei ole myöskään kertonut tarkempia tietoja yksittäiskappaleen tekniikasta. Pellin alla on luultavasti edelleen nelilitrainen tuplaturbokasi, jonka teholukema on varmasti reilusti yli 600 hevosvoimaa. Jo tämän sukupolven S8 Plus tarjosi nimittäin 605 heppaa, joten RS 8:ssa ei olisi varmasti ollut potkusta pulaa.
Onkin melkoinen harmi, että auto ei päässyt koskaan tuotantoon. Se olisi heittänyt kovan haasteen Mercedes-AMG:n S-luokille ja BMW M760i:lle taistelussa Autobahnien nopeimman edustussedanin herruudesta. Valitettavasti nykyisenkään A8:n pohjalta ei ole tulossa RS-mallia ainakaan tällä tietoa, mutta supertason luksusta tarjoava Horch on kuulemma suunnitteilla.