Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli nyt virtuaalisesti Quattron 40-vuotissynttärikakun.

Rinkulamerkin nykymallistosta lähimmäksi alkuperäisen Quattron ideaa pääsee TT RS, joka on kasari-ikonin tavoin upealta kuulostavalla turboviitosella ryyditetty coupé. Niinpä 40 Years of Quattro – tai 40 Jahre quattro -niminen erikoismalli päätettiin tehdä TT RS:n pohjalta. Toisin kuin TT RS:n perusversiota, erikoismallia saa pelkästään umpikattoisena coupéna. Myynti rajoitetaan vain Saksan markkinoille, ja autoja tehdään 40 kappaletta, eli yksi jokaista vuotta kohti sitten Quattron esittelyn.

Erikoismalli on Audin 1980-luvun ralliautojen tapaan valkoinen. Mustaa, harmaata ja punaista yhdistelevät koristeraidatkin ovat saaneet inspiraationsa vuoden 1987 Audi Sport quattro S1:stä, jolla Walter Röhrl ylsi Pikes Peakin mäkikisan korkeimmalle korokkeelle. Raitojen lisäksi korista löytyy monenlaisia kiiltävän mustia tehosteita, ja nokkapellillä komeilee hiilikuituinen ilmanottoaukko. Lisäksi aerodynamiikkaa on höystetty etupuskurin ilmanohjaimilla, etu- ja takapuskurin lisäpalikoilla sekä vakiota isommalla takasiivellä.

20-tuumaiset vanteet ovat valkoiset vanhojen ralliautojen malliin, ja kiekkojen takaa pilkottavat punaiset jarrusatulat. Viimeinen silaus ulkonäköön luodaan takaspoilerin päätyjen rinkulalogoilla sekä erikoismallia varten luoduilla tarroilla takasivulaseissa. Autossa on tavallisen TT:n tavoin pieni takapenkki, mutta sen tilalle saa haluttaessa koria jäykistävän hiilikuituisen poikkituen. Sen myötä myös paino laskee 16 kilolla. Sisätiloissa erikoismallin statuksesta muistuttaa seitsemänpykäläisen S Tronic -vaihteiston nupista löytyvä valmistenumero, ja nahkaa sekä alcantaraa yhdisteleviä sporttipenkkejäkin koristavat valkoiset spesiaalilogot.

Suosittelemme

Moottoriin ei ole koskettu, eli nokalla muriseva 2,5-litrainen turboviitonen tuottaa edelleen 400 hevosvoiman huipputehon ja 480 newtonmetrin maksimiväännön. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 3,7 sekunnissa, ja rajoitin puuttuu peliin vasta 280 km/h:n nopeudessa. Retrotyylinen erikoismalli lienee yksi houkuttelevimmista TT:istä, mutta asiassa on Saksan markkinoillakin yksi iso mutta. Auton hintalapussa lukee nimittäin peräti 114 040 euron summa, eli esimerkiksi Porsche 911 Carrera 4:n saisi halvemmalla. Carrera S:kin jää Saksassa vain nelisen tonnia kalliimmaksi, ja Audin omasta valikoimasta irtoaisi 600-heppainen RS 6 Avant noin 2000 euron lisäsijoituksella.

Lue lisää