Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli nyt virtuaalisesti Quattron 40-vuotissynttärikakun.

Rinkulamerkin nykymallistosta lähimmäksi alkuperäisen Quattron ideaa pääsee TT RS, joka on kasari-ikonin tavoin upealta kuulostavalla turboviitosella ryyditetty coupé. Niinpä 40 Years of Quattro – tai 40 Jahre quattro -niminen erikoismalli päätettiin tehdä TT RS:n pohjalta. Toisin kuin TT RS:n perusversiota, erikoismallia saa pelkästään umpikattoisena coupéna. Myynti rajoitetaan vain Saksan markkinoille, ja autoja tehdään 40 kappaletta, eli yksi jokaista vuotta kohti sitten Quattron esittelyn.

-- MAINOS --

Erikoismalli on Audin 1980-luvun ralliautojen tapaan valkoinen. Mustaa, harmaata ja punaista yhdistelevät koristeraidatkin ovat saaneet inspiraationsa vuoden 1987 Audi Sport quattro S1:stä, jolla Walter Röhrl ylsi Pikes Peakin mäkikisan korkeimmalle korokkeelle. Raitojen lisäksi korista löytyy monenlaisia kiiltävän mustia tehosteita, ja nokkapellillä komeilee hiilikuituinen ilmanottoaukko. Lisäksi aerodynamiikkaa on höystetty etupuskurin ilmanohjaimilla, etu- ja takapuskurin lisäpalikoilla sekä vakiota isommalla takasiivellä.

-- MAINOS --




20-tuumaiset vanteet ovat valkoiset vanhojen ralliautojen malliin, ja kiekkojen takaa pilkottavat punaiset jarrusatulat. Viimeinen silaus ulkonäköön luodaan takaspoilerin päätyjen rinkulalogoilla sekä erikoismallia varten luoduilla tarroilla takasivulaseissa. Autossa on tavallisen TT:n tavoin pieni takapenkki, mutta sen tilalle saa haluttaessa koria jäykistävän hiilikuituisen poikkituen. Sen myötä myös paino laskee 16 kilolla. Sisätiloissa erikoismallin statuksesta muistuttaa seitsemänpykäläisen S Tronic -vaihteiston nupista löytyvä valmistenumero, ja nahkaa sekä alcantaraa yhdisteleviä sporttipenkkejäkin koristavat valkoiset spesiaalilogot.

-- MAINOS --

Moottoriin ei ole koskettu, eli nokalla muriseva 2,5-litrainen turboviitonen tuottaa edelleen 400 hevosvoiman huipputehon ja 480 newtonmetrin maksimiväännön. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 3,7 sekunnissa, ja rajoitin puuttuu peliin vasta 280 km/h:n nopeudessa. Retrotyylinen erikoismalli lienee yksi houkuttelevimmista TT:istä, mutta asiassa on Saksan markkinoillakin yksi iso mutta. Auton hintalapussa lukee nimittäin peräti 114 040 euron summa, eli esimerkiksi Porsche 911 Carrera 4:n saisi halvemmalla. Carrera S:kin jää Saksassa vain nelisen tonnia kalliimmaksi, ja Audin omasta valikoimasta irtoaisi 600-heppainen RS 6 Avant noin 2000 euron lisäsijoituksella.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.