Tämä Audi on kaukana vaatimattomasta – upouusi Q8 haastaa BMW X6:n ja Mercedes GLE Coupén

Entistä useampi autonostaja on päätynyt viime vuosina katumaasturiin, ja sama koskee myös luksusluokan asiakkaita. Heitä on houkuteltu käytännöllisyyttä painottavien pystyperäisten mallien lisäksi coupé-kattoisilla versioilla, joiden pioneeriksi vuonna 2008 lanseerattu BMW X6 voidaan katsoa. Nyttemmin X6 on edennyt jo toiseen sukupolveensa, ja auto on saanut myös suoran kilpailijan samalla reseptillä tehdystä Mercedes-Benz GLE Coupésta. Saksalaisen premium-trion kolmas jäsen Audi on joutunut tähän asti seuraamaan sivusta kilpailijamerkkiensä menestystä, mutta tähän tulee nyt muutos.

Rinkulamerkki on kertonut jo ajat sitten, että sen SUV-malliston yläpäähän esitellään Q7:n tekniikkaa hyödyntävä Q8. Matalalla kattolinjalla varustetusta katumaasturista on jo julkaistu virallisia tiiserikuviakin, ja nyt auto tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan. Tässä tapauksessa ilmaus voidaan ymmärtää sananmukaisesti, koska Q8 on melkoisen näyttävä ilmestys. Audin uutuuden pituus on karvan verran alle viisi metriä, ja leveyttä sille on siunaantunut tasan kaksi metriä. Korkeutta autolla on puolestaan 1,71 metriä, eli Q8 on leveämpi, lyhyempi ja matalampi kuin Q7.

Akseliväli on kuitenkin lähes kolme metriä, minkä pitäisi tehdä auton sisätiloista avarammat kuin kilpailijoissa. Sisusta on täynnä viimeisintä tekniikkaa uuden A8:n sekä A6:n tavoin, ja erityisherkkuihin kuuluvat mm. kaksi päällekkäistä kosketusnäyttöä sekä 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo. Tarjolla on myös mm. hierovien ja tuuletettujen istuinten, tuulilasin heijastusnäytön ja Bang & Olufsenin premium-luokan äänentoistojärjestelmän kaltaisia varusteita. Ajoavustimistakaan ei ole pulaa, mutta A8:n kaltaista autonomisen ajamisen tekniikkaa autoon ei ole tuotu.

Ulkokuoren tärkein asia on Audin muita katumaastureita loivempi kattolinja, joka ei ole kuitenkaan yhtä viisto kuin Bemarissa ja Mersussa. Huomion varastaa silti massiivinen maski, jonka muhkea kehys ja pystyrivat tekevät Q8:n naamailmeestä suorastaan röyhkeän oloisen. Etuvalojen korkeutta on yritetty häivyttää niiden alle integroiduilla mustilla palasilla, ja alkuperäisestä Quattrosta inspiraationsa saaneet lokasuojanpullistukset kätkevät sisäänsä haluttaessa jopa 22-tuumaiset pyörät. Myös takavalot yhdistävä musta paneeli on saanut vaikutteita Audin nelivetoikonista.

Q8:n nelivedon voimanjakosuhde on normaalisti takapainotteinen 40:60, mutta vetoa voidaan siirtää tarvittaessa enemmänkin lisäpitoa kaipaavalle akselille. Maavara on 254 milliä ja autossa on myös alamäkihidastin, joten kevyen maastoajonkaan ei pitäisi olla ongelma. Maasto-ominaisuuksia voidaan vielä kohentaa lisähintaan tarjolla olevalla mukautuvalla ilmajousituksella. Lisävarustelistalta löytyy myös nelipyöräohjaus, ja mieto hybridijärjestelmä pystyy ottamaan talteen jopa 12 kilowatin tehon jarrutettaessa.

Alkuvaiheessa Q8:aa saa 55 TFSI -nimisellä kolmilitraisella bensakuutosella ja samankokoisella dieselillä, joka on ristitty 50 TDI:ksi. Molemmat voimanlähteet ovat luonnollisesti turboahdettuja, ja bensakoneesta irtoaa 340 hepan teho. Dieselissä on “vain” 286 hevosvoimaa, mutta vääntöä riittää peräti 600 newtonin verran. Ensi vuonna valikoima täydentyy vielä 231-heppaisella 45 TDI -dieselillä. Ensimmäiset Q8:t luovutetaan eurooppalaisasiakkaille tämän vuoden kolmannen neljänneksen aikana, joten Audin uutuus nähtäneen Suomessakin vielä tämän vuoden aikana.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...