Hollantilainen Joop Donkervoort perusti nimeään kantavan urheiluautomerkin jo vuonna 1978. Lotus Super Sevenistä inspiraationsa saaneet puristiset sportit ovat muuttuneet vuosien mittaan yhä äärimmäisemmiksi, mistä firman perustajan 70-vuotissyntymäpäivän kunniaksi leivottu erikoismalli toimii mainiona esimerkkinä.
Donkervoort julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat hieman kryptisesti nimetystä D8 GTO JD70:stä jo viime lokakuussa, ja nyt auto tuotiin vihdoinkin julkisuuteen koko komeudessaan. Luomusta kutsutaan ensimmäiseksi 2G-tason superurheiluautoksi, ja nyt ei tosiaankaan puhuta tiedonsiirtoteknologiasta. Donkervoortin kohdalla viitataan sen sijaan sivuttaiskiihtyvyyteen, eli auton pitäisi yltää yli kahden G-voiman arvoihin rajussa mutka-ajossa.
Suoritus on erityisen vaikuttava siksi, koska Donkervoort tykittää näihin arvoihin katurenkailla. Käytännössä auton alla pyörivät Nankang AR-1:t ovat rata-ajoon optimoidut katuslicksit, mutta ne ovat kuitenkin katulailliset. Sadekelillä kumien pidosta ei kannata varmaankaan juuri puhua, mutta harva taitaa muutenkaan ulkoiluttaa Donkervoortiaan sateen sattuessa. Kuten mallinimikin kertoo, erikoismallia tehdään ainoastaan firman perustajan ikävuosien mukaiset 70 kappaletta. Auto jää siis hyvin harvinaiseksi näyksi, ja suurin osa muista tielläliikkujista taitaa muutenkin jäädä ihmettelemään vain Donkervoortin perävaloja.
Suosittelemme
Nokalla murisee nimittäin Audin hyllystä lainattu upeaääninen turboviitonen, jonka 2,5 litran iskutilavuudesta revitään irti muhkeat 420 heppaa. Vaihteistona ei palvele trendikäs kaksoiskytkinautomaatti eikä edes perinteinen kuusipykäläinen manuaali, vaan voima välitetään takapyörille Tremecin valmistaman tiheävälityksisen viisivaihteisen manuaalilaatikon kautta. Moottorista irtoaa kuulemma niin paljon vääntöä, että viisi pykälää riittää paremmin kuin hyvin.
D8 GTO JD70 painaa alle 700 kiloa kevyen rakenteensa ansiosta, joka koostuu hiilikuidulla vahvistetusta teräsputkirungosta ja korin monista hiilikuituosista. Pientä luksusta saadaan sähköisestä ohjaustehostimesta, joka on muuten lajinsa ensimmäinen Donkervoortissa. Päällekkäisillä kolmiotukivarsilla varustetussa jousituksessa luotetaan säädettäviin jousiin sekä iskunvaimentimiin niin edessä kuin takana. Auton minimaalisesta painosta huolimatta edessä käytetään kuusimäntäisiä jarrusatuloita, jollaiset saa myös taakse.
Näillä voimavaroilla ja painolla myös pitkittäissuuntainen kiihtyvyys on enemmän kuin kunnossa. Paikaltaan lähdettäessä ylletään kuulemma yli yhden G:n tasolle, eli satasen nopeus on taulussa vain 2,7 sekunnissa. Kaksisataa on puolestaan mittarissa 7,7 sekunnin jälkeen, ja meno päättyy vähemmän liukkaasta aerodynamiikasta huolimatta vasta 280 km/h:n nopeudessa. Audin modernin tekniikan ansiosta nykyiset päästömääräyksetkin täytetään helposti, joten Donkervoortia voi käyttää myös kadulla. Puolet kaikkiaan 70 yksilöstä olisi vielä jäljellä reilun 163 000 euron verottomaan hintaan.