Tämä 70-vuotislahja yltää 2 G:n sivuttaiskiihtyvyyteen ensimmäisenä katuautona

Hollantilainen Joop Donkervoort perusti nimeään kantavan urheiluautomerkin jo vuonna 1978. Lotus Super Sevenistä inspiraationsa saaneet puristiset sportit ovat muuttuneet vuosien mittaan yhä äärimmäisemmiksi, mistä firman perustajan 70-vuotissyntymäpäivän kunniaksi leivottu erikoismalli toimii mainiona esimerkkinä.

-- MAINOS --

Donkervoort julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat hieman kryptisesti nimetystä D8 GTO JD70:stä jo viime lokakuussa, ja nyt auto tuotiin vihdoinkin julkisuuteen koko komeudessaan. Luomusta kutsutaan ensimmäiseksi 2G-tason superurheiluautoksi, ja nyt ei tosiaankaan puhuta tiedonsiirtoteknologiasta. Donkervoortin kohdalla viitataan sen sijaan sivuttaiskiihtyvyyteen, eli auton pitäisi yltää yli kahden G-voiman arvoihin rajussa mutka-ajossa.

Suoritus on erityisen vaikuttava siksi, koska Donkervoort tykittää näihin arvoihin katurenkailla. Käytännössä auton alla pyörivät Nankang AR-1:t ovat rata-ajoon optimoidut katuslicksit, mutta ne ovat kuitenkin katulailliset. Sadekelillä kumien pidosta ei kannata varmaankaan juuri puhua, mutta harva taitaa muutenkaan ulkoiluttaa Donkervoortiaan sateen sattuessa. Kuten mallinimikin kertoo, erikoismallia tehdään ainoastaan firman perustajan ikävuosien mukaiset 70 kappaletta. Auto jää siis hyvin harvinaiseksi näyksi, ja suurin osa muista tielläliikkujista taitaa muutenkin jäädä ihmettelemään vain Donkervoortin perävaloja.

-- MAINOS --




Nokalla murisee nimittäin Audin hyllystä lainattu upeaääninen turboviitonen, jonka 2,5 litran iskutilavuudesta revitään irti muhkeat 420 heppaa. Vaihteistona ei palvele trendikäs kaksoiskytkinautomaatti eikä edes perinteinen kuusipykäläinen manuaali, vaan voima välitetään takapyörille Tremecin valmistaman tiheävälityksisen viisivaihteisen manuaalilaatikon kautta. Moottorista irtoaa kuulemma niin paljon vääntöä, että viisi pykälää riittää paremmin kuin hyvin.

-- MAINOS --

D8 GTO JD70 painaa alle 700 kiloa kevyen rakenteensa ansiosta, joka koostuu hiilikuidulla vahvistetusta teräsputkirungosta ja korin monista hiilikuituosista. Pientä luksusta saadaan sähköisestä ohjaustehostimesta, joka on muuten lajinsa ensimmäinen Donkervoortissa. Päällekkäisillä kolmiotukivarsilla varustetussa jousituksessa luotetaan säädettäviin jousiin sekä iskunvaimentimiin niin edessä kuin takana. Auton minimaalisesta painosta huolimatta edessä käytetään kuusimäntäisiä jarrusatuloita, jollaiset saa myös taakse.

Näillä voimavaroilla ja painolla myös pitkittäissuuntainen kiihtyvyys on enemmän kuin kunnossa. Paikaltaan lähdettäessä ylletään kuulemma yli yhden G:n tasolle, eli satasen nopeus on taulussa vain 2,7 sekunnissa. Kaksisataa on puolestaan mittarissa 7,7 sekunnin jälkeen, ja meno päättyy vähemmän liukkaasta aerodynamiikasta huolimatta vasta 280 km/h:n nopeudessa. Audin modernin tekniikan ansiosta nykyiset päästömääräyksetkin täytetään helposti, joten Donkervoortia voi käyttää myös kadulla. Puolet kaikkiaan 70 yksilöstä olisi vielä jäljellä reilun 163 000 euron verottomaan hintaan.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

  1. “..eli auton pitäisi yltää yli kahden G-voiman arvoihin rajussa mutka-ajossa.”

    Tuota taitaa olla köröttelijälle vähän vaikeampi konkretisoida kuin jotakin 0-100 km/h -arvoa…

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Kapitalistinen luksus houkutteli kommunistijohtajiakin – Kiinan ulkoministerin entinen Mercedes 600 Pullman on myynnissä eBayssa

Vuonna 1963 lanseeratusta Mercedes-Benz 600 Pullmanista tuli nopeasti vallan symboli, joka houkutteli erityisesti diktaattoreita ympäri maailman. Kiinan ulkoministerille aikanaan...

Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti...

Tältä kuuluisa DeLorean voisi näyttää, jos olisi nyt tuotannossa

DeLorean DMC-12 on yksi elokuvahistorian kuuluisimpia autoja. Aikakoneena tunnettu auto on pysynyt monen ”Paluu tulevaisuuteen” -elokuvan nähneen mielissä ultraviileänä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.