Tämä 1964 Ford Fairlane nähdään viikonloppuna Lahden X-treme Car Show’ssa – klassikon pellin alla murisee tuoreen Shelby-Mustangin tekniikka

Tuning- ja jenkkiautoharrastajien kausi alkaa olla lopuillaan, mutta tapahtumia riittää edelleen. Monille yksi syksyn kohokohdista on Lahden X-treme Car Show, joka järjestetään jälleen tulevana viikonloppuna. Ruotsalaisharrastajat ovat perinteisesti olleet Lahden jenkkiautopuolella hyvin edustettuina, ja sama meno jatkuu tämäkin vuonna. Näyttelyssä voi ihailla esimerkiksi Kenth Ekströmin Ford Fairlanea vuodelta 1964, joka on varsinainen karkki sekä ulkokuorensa että tekniikkansa osalta.

Kenth ehti etsiä pitkään sopivaa Fairlanea, mutta tarpeeksi hyväkuntoista yksilöä ei löytynyt mistään. Kriteereistä oli pakko tinkiä, ja niinpä mies päätyi kolmisen vuotta sitten eBayn kautta USA:sta bongaamaansa autoon. Ford oli päässyt todella huonoon kuntoon, mutta se ei lannistanut Kenthiä. Jenkeistä löytyi Fairlanen lisäksi myös sopiva tekniikkapaketti pro touring -henkiseksi kaavailtuun autoon.

Elintenluovuttajaksi päätyi vuoden 2010 Shelby GT 500 Super Snake, jonka nokalla palvellut 5,4-litrainen mekaanisesti ahdettu kasi sai siirtyä uusiin tehtäviin. Sama koski myös Tremecin kuusipykäläistä 6060-manuaalilaatikkoa. Shoppailun jälkeen Fairlane laivattiin Ruotsiin, jossa projekti pääsi kunnon vauhtiin. Ford revittiin täysin palasiksi, ja korimuutoksiakin tehtiin. Esimerkiksi takalokasuojat laitettiin uusiksi ja pyöränkoteloita levitettiin takana modernien renkaiden mahduttamiseksi Fairlanen alle.





Lattiaa sekä kardaanitunnelia modifioitiin samassa rysäyksessä, ja konehuonettakin piti muokata kattavasti tekniikan sovittamiseksi keulalle. Myös alkuperäinen paloseinä sai kyytiä, ja uusi valmistettiin käsityönä tuoreiden sisälokasuojien ohella. Maskin alueellakin piti tehdä lukuisia muutoksia, jotta konehuoneesta saatiin vaatimusten mukainen. Myös konepelti piti laittaa uusiksi alkuperäistä moottoria korkeamman pannun vuoksi. Uusi pelti tehtiin yhdistelemällä paloja kahdesta alkuperäisestä konepellistä.

Alustaan hankittiin TCI:n valmis sarja, ja auton etupää on nyt Mustang II -tyyppinen. Ohjaus on toteutettu hammastangolla, ja kardaaniakseli on Svea Kardan -nimisen pajan käsialaa. Peränä palvelee puolestaan tuttu ja turvallinen Fordin ysituumainen. Jarrut ovat Wilwoodilta sekä edessä että takana, ja pyörät ovat nyt 17-tuumaiset. Komeasti kiiltelevät vanteet ovat peräisin US Magsilta, ja renkaat ovat Hankookit. Korirakennetta tukevoitettiin vielä turvakaarilla, jotka jatkuvat sisustasta etulokasuojien alle.

Ahdetun kasin moottorinohjausjärjestelmä on peräisin Ford Motorsportilta. Kuusivaihteista manuaalia jouduttiin hieman muokkaamaan shifterin sovittamiseksi oikeaan kohtaan lattiassa, mutta muuten voimanlähde istui muutostöiden jälkeen nätisti paikoilleen. Sisusta näyttää ensi silmäyksellä vakiolta, mutta siihenkin on uponnut lukuisia työtunteja. Classic Instrumentsiltä tilatut mittarit on sovitettu orkkiskojelautaan, ja stereoita ohjataan bluetoothin välityksellä. Mukavuutta kohentaa myös autoon asennettu ilmastointi.

Kori on ulkoisesti vakion oloinen, mutta esimerkiksi takavalot on lainattu 1964-vuosikerran Ford Galaxiesta. Lasitkin on vaihdettu tummennettuihin, ja näyttävä sinisen sävy on peräisin Ferrarin värikartasta. Sitä pohdittiin kuulemma pitkään, mutta lopputulos kertoo valinnan osuneen nappiin. Tervetuloa tutustumaan autoon Lahdessa livenä!

Kuvat:Kenth Ekström

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Tasa-arvon nimissä: Fast and Furious –sarjan spinoff tulossa pelkillä naistähdillä

Julkisuudessa on jo spekuloitu voisiko James Bondin kaltaiset miehiset elokuvaikonit olla tulevaisuudessa naisen esittämiä. Alati etenevän tasa-arvon nimissä paineet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...