Pieni italialaisfirma Totem Automobili on herättänyt 1960-luvun lopun Alfa Romeo Giulia GTAm:n henkiin modernina versiona, jonka piensarjatuotanto on jo täydessä vauhdissa. Autoja aiotaan valmistaa kaikkiaan 40 yksilöä, ja sarjan 12. auto tuli juuri valmiiksi.
Se vietiin heti tuoreeltaan Vairanon radalle, ja samassa yhteydessä Totem antoi jälleen teknisiä ja muita tietoja GT Super -nimisestä luomuksestaan. Kyseessä ei ole mikään yksinkertainen restomod, vaan käytännössä kokonaan uusi auto joka on tehty hiilikuitumonokokin varaan. Alkuperäisestä Alfasta hyödynnetään vain muutamia osia, ja jokaisessa GT Superissa on myös päällekkäisillä kolmiotukivarsilla toteutettu jousitus sekä edessä että takana.
Auton kohokohtana toimii kuitenkin moottori, joka on alkuperäisestä neloskoneesta poiketen 2,8-litrainen tuplaturbo-V6. Mylly ei perustu nykyisen Giulia Quadrifoglion lähes samankokoiseen turbokuutoseen, vaan kyseessä on Italtecnica-nimisen firman kanssa yhteistyössä kehitetty uusi voimanlähde. Siinä on erilliset läppärungot, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, bensan suorasuihkutus ja vain 180 kilon paino.
Tämän lukeman myötä moottori on ainakin Totemin oman ilmoituksen mukaan kaikkien aikojen kompaktein ja kevyin tuplaturbo-V6. Pannua saa kahtena tehoversiona, ja jo ”perusmallissa” on hulppeat 591 hevosvoimaa sekä 700 newtonmetrin maksimivääntö. Kierrosherkkyyttäkin löytyy 7500 rundiin asti. Laittamalla kättä syvemmälle taskuun saatavilla on myös tehokkaampi malli, jossa on jo 739 heppaa ja 850 newtonia. Lisäksi tämän tehoversion punaviiva tulee vastaan vasta 8500 kierroksen kohdalla.
Kaikissa Super GT -malleissa on vakiona kuusipykäläinen manuaalivaihteisto ja lukkoperä taka-akselilla. Hiilikuiturakenteen myötä Super GT:n paino on höyhensarjaan oikeuttava 1180 kiloa, joten teho-painosuhde on enemmän kuin kunnossa. Nollasta sataseen pyrähdetään parhaimmillaan vain 3,2 sekunnissa, mutta rajoitin leikkaa huippunopeuden 250 km/h:n lukemaan.
Suosittelemme
Varsinaisen korirakenteen lisäksi kaikki koripaneelit on tehty hiilikuidusta, ja ovia on vahvistettu vielä aramidikuidulla. Etu- ja takavaloina tuikkivat moderniin tyyliin ledit, ja ohjaamoa koristavat puolestaan räätälintyönä tehdyt hiilikuituiset kuppipenkit, vaihdekeppiä ympäröivä metallinen kulissi sekä kaikista hienoin italialainen nahka.
Näistä raaka-aineista käsityönä tehtävä auto ei voi olla halpa, ja niinpä Totem GT Superin hintalapussa on jo alkaen-summana 539 000 euron lukema. Se voi nousta vielä helpolla 100 000 euron verran, jos asiakas innostuu ruksimaan lisävarustelistan tarjontaa.