Tältä näyttää kiinalaisten täsmäisku Teslan Model Y:n haastajaksi

Geelyn ja teknologiajätti Baidun kehittämä Jiyue 01 sähköauto maksaa vähemmän kuin Tesla Model Y, siinä on suurempi infotainment-näyttö ja kamerapohjainen autonominen tekniikka.

Teslan katumaasturi Model Y nousi tuoreessa tilastossa sähköautojen myyntilistan kärkeen Kiinassa, mutta kilpailu on muuttunut entistä verisemmäksi. Kiinalainen BYD myi nimittäin lähes yhtä monta sähköautoa kuin Tesla viimeisellä vuosineljänneksellä, ja muiltakin sikäläisiltä autonvalmistajilta saapuu jatkuvasti uusia malleja, jotka aikovat nujertaa Teslan myyntivaltin. Näihin lukeutuu myös Geelyn muotoilultaan kohtuullisen onnistunut, ja teknisiä vimpaimia urakalla tarjoileva Jiyue 01.

Jidusta uudelleenbrändätty Jiyue on Geelyn, sekä teknologia- ja hakujätti ”Kiinan Googlen”, eli Baudun yhteisprojekti. Juuri myyntiin saatu yritysten aikaansaannos 01-malli on tuotantoversio, joka on kehitetty viime vuoden Robot-01 -konseptista, ja lopputulos vaikuttaa melko varteenotettavalta paketilta.

Vaikka 01 on suurempi kuin Model Y auton kaikissa ulottuvuuksissa (mukaan lukien akseliväli), on kiinalaisten tuotos Teslan vastaavaa halvempi. Hinnat alkaen malli 01 Max alkaa 249 900 yuanista (noin 32 500 euroa), kun taas alustavien tietojen mukaan perusmalli Y:n hinta on 263 900 yuania (reilut 34 000 euroa).

Max on yksimoottorinen sähköauto, jonka teho on 268 heppaa, kiihtyy 100 km/h 7,2 sekunnissa ja kulkee 550 km täydellä latauksella 71,4 kWh:n litium-rautafosfaattiakkunsa turvin. 45 000 yuanilla, eli vajaalla kuudella tuhannella eurolla ostajat voivat päivittää 100 kWh:n kolmikomponenttiseen litium-akustoon, joka lyhentää kiihtyvyyden 6,9 sekuntiin, ja kasvattaa toimintasäteen 720 kilometriin saakka.

Suosittelemme

Jos rahapussi antaa myöden, voi vaihtoehtoisesti valita kaksimoottorisen Max Performancen, joka kaksinkertaistaa tehon 536 heppaan, tarjoaa jo 3,8 sekunnin kiihtyvyyden ja lupaa 660 km toimintamatkan samaisen 100 kWh:n akkupaketin turvin.

Kuva: Geely / Baidu.

01-malli pitää sisällään kahvoista sheivatut karmittomat ovet, sekä erillisen aktiivisen spoilerin takaikkunan alla. Myös ohjaamo on kiinalaisten jäljiltä mallillaan, sillä uusi sähköauto tarjoaa peräti 35,6-tuuman digitaalisen laajakuvakojelaudan 6K-resoluutiolla. Jiyuen verkkosivun mainoskuvissa näkyy myös kaksi mannekiinia pelaamassa autopeliä auton sisältä käsin, joista toinen ohjaa autoaan sen ohjauspyörällä, kun taas toisen on tyytyminen perinteiseen langattomaan peliohjaimeen.

Kuva: Geely / Baidu.

Auton tarjoama tekniikkapläjäys ei suinkaan lopu tähän. Vuorovaikutteisen SIMO-äänijärjestelmän avulla voidaan ohjata kaikenlaisia auton ominaisuuksia, kuten vaikka sähköikkunoita. Lisäksi Baidu on kehittänyt kaksi erilaista autonomisen ajon tekniikkapakettia, joissa on yhteensä seitsemän kahdeksan megapikselin kameraa, neljä kolmen megapikselin kameraa, sekä 12 ultraäänitutkaa, ja vielä viisi millimetriaaltotutkaa.

Kuten kilpaileva Model Y, myös 01:n Robo Drive ja Robo Drive Max eivät käytä valotutkaa, vaikka viime vuoden heinäkuussa julkistetussa 01:n konseptiversiossa oli alun perin kaksi Lidar-valotutkan anturia. Vielä viime kesänä Geely mainosti tuotantoversiota, joka tarjoaa nelostason autonomisen ajon, mutta tällä hetkellä nämä vaikuttavat vielä pelkiltä myyntipuheilta.

Mitä mieltä itse olet? Ottaisitko Jiyue 01:n Tesla Model Y:n sijaan, jos auto olisi saatavilla Suomessa?

Kuva: Geely / Baidu.

Lue lisää